Mokko Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Jepp, det var vel egentlig det jeg tenkte, med den sjel-greia. Og Jacobs bror ble jo heller ikke begravet, noe jeg antar gjør at MIB kan skifte skikkelse, i motsetning til da Locke ble begravet ("He's stuck like this now" eller noe). EDIT: En annen ting jeg tenkte med en gang jeg så lyset i bakken, var at dette måtte være det lyset Locke så i sesong 1 (I've looked into the eye of the island, and what I saw was beautiful", han fortalte vel også Mr. Eko eller noen at han så et lys), men jeg lurer på om lyset forsvant da Smokey fløy ut? Isåfall funker vel ikke teorien min. Endret 12. mai 2010 av Mokko Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Litt annet jeg stusset over i episoden: - Plutselig begynner de å snakke engelsk, uten en eneste forklaring. What.. the.. fuck... - De vet ikke hva å drepe er, men de løper etter villsvin for å drepe dem, og broder'n snakker med moder'n om at hun drepte Claudia. - De kan ikke skade hverandre, men Jacob banket dritten ut av broder'n to ganger. - Hvorfor fant ikke broder'n lyset da han lette grundig? Kanskje det ikke viser seg for de som har blitt tatt av grådighet og griskhet? Men det viste seg da Jacob tok ham med.. Er kanskje templet bygget over lyset, har dette en sammenheng med vannet som ble grumsete da Jacob (lysets vokter) døde? EDIT: Sorry for dobbeltpost. EDIT: Og hvordan visste brodern at han bare skulle mikse litt vann, lys og et ror/hjul/whatever, og da kom han hjem. Jada, han er "special", men det der blir bare litt for teit. Uff, denne episoden stilte flere spørsmål enn den besvarte.. Endret 12. mai 2010 av Mokko Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det er en egyptisk statue, så jeg tror ikke noen aztekere står bak. Interessant detalj: Backgammon-spillet er et gammelt egyptisk spil som heter Senet. Det var en grunn til at jeg satte "aztek" i anførselstegn Jeg skjønte det, men følte for å leke litt Egypt-nerd. ^^ Hvorfor MiB klarte å drepe henne er jeg litt usikker på. Kanskje hun gav fra seg "udødeligheten"/"ingen-aldring-tingen" da Jacob drakk det heksebrygget, altså at hun førte disse kreftene videre til Jacob og dermed mistet dem selv? Høres fornuftig ut. Men hvis vi går ut i fra at Mother har vært smoke monster, overførte makten til Jacob for å så kunne bli drept, så betyr det for det første at det samme kan skje med Flocke i nåtiden. For det andre er det verdt å merke seg at broren blir til Smokey rett etter at moren er død. Jeg tolker dette som at det alltid vil være en hvit og en svart, et smokemonster og en annen. Det vil si at når Jack eller Desmond eller hvem som helst tar over for Jacob - og Flocke på et eller annet tidspunkt blir drept, eller tar selvmord - så vil en annen ta over som smokemonster for balanse i regnskapet. Jeg tipper Sawyer, bare for moro skyld. Han våkner ikke opp igjen. Da Jacob dyttet MiB inn i lyset, døde kroppen hans, og kun en ond del (i en form av en svart røyk som lager metalllyder, av en eller annen grunn) ble igjen. Men etter dette skjer, så manifesterer jo broren seg i sin virkelige form. Denne episoden her må jo ha funnet sted før Alpert kom til øyen, og når han kommer er han seg selv. Betyr det at han kan ta form som sitt eget lik? Hva skjedde som gjorde at han måtte ta en annen sin kropp? Og til det siste du, Mokko, sa: "Every question I answer will simply lead to another question." Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Men etter dette skjer, så manifesterer jo broren seg i sin virkelige form. Denne episoden her må jo ha funnet sted før Alpert kom til øyen, og når han kommer er han seg selv. Betyr det at han kan ta form som sitt eget lik? Hva skjedde som gjorde at han måtte ta en annen sin kropp? Hvis jeg hadde blitt drept og blitt forvandlet til en røyksky som kunne vise meg selv som hvem jeg ville hadde jeg nok valgt min orginale kropp som 1.valg. Tipper det er det MiB også tenker. Hvis han fortsatt kan vise seg selv som nettop seg selv så er det det beste. Utenom når han skal manupilere andre, da kan det lønne seg å utgi seg for noen de stoler på. 1 Lenke til kommentar
Moff Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Tror kanskje Crazy mother er den siste igjen av egypt folket sOm bygde statuen, tempelet og skrev hieroglyfer. Bygningene til mib's folk så keltiske ut.. Snakker vi 600 år før kristus eller hvilket år tror dere det er? Likte episoden godt og er fornøyd med at vi fikk en åpen løsning på mystikken rundt opphavet til tvillingene. Helt greit og ganske mystisk med en gal mor som leker jordmor og slår i hjel den fødende etterpå med en stein.. Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 23 AD sier Lostpedia. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Dette står på Lostpedia nå: At some point in time between 450 BC and 900 AD. Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Ahh da har de endret det ifra dag tidlig. Lenke til kommentar
CThomassen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Wow! Skjønner ikke hvorfor folk ikke likte denne episoden, men jeg synes den var genial, kanskje bedre enn Ad Aeterno! Fikk masse svar om MiB og Jacob! Og sånn som jeg skjønte det så er lyset gnistet i alle mennesker, det lille som holder enn gående når alt håp er borte (blir veldig LoTR men care), og det dette lyset gjorde var å holde borte det onde som suger ut alt håp ut av kroppen. Derfor når Jacob sendte broren sin (for dette er ikke MiB) så hva skal man si, ødla man lyset og mørket slapp ut. Og som vi skjønner så tar Smokey over sin første kropp som er kroppen til broren til Jacob. Og hvorfor folk er så superkåte på å vite hvorfor hvorfor hvorfor! Så er det greit til visse ting, men til andre så kunne det like så gått blitt det samme som å spørre hvorfor er vi lagd opp av atomer og nøytroner? Men jeg synes nå han gutten i skogen ligner forferdelig på Jacob i sine yngre dager! Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg synes hele episoden ble som en lang intro. Hele tiden ventet jeg på den swooshe-lyden som skulle komme i det vi flasher over til nåtid. Lenke til kommentar
CThomassen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 jo er det noen som vet hvilket språk Claudia og Crazy Mother snakker før de helt plutselig bytter til klokkerent moderne engelsk? Hørte Claudia si noe ala gracias, så tenkte noe portugisisk eller spansk? Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Meget bra episode, og definivt en interessant forklaring på litt av hvert. Men etter å ha lest postene her er jeg ganske forvirret. Enten har jeg misfortstått noe sinnsykt, ellers har dere det. Anyway, slik jeg forstod det... Den egentlige moren til Jacob og Flocke er ikke viktig. Da hun havnet på øyen var hun bare et vanlig menneske. Hun var høygravid og fødte to sønner, men også de er helt normale. Hadde hun vært sammen med de andre ville Jacob og Flocke ha vokst opp som to helt normale folk. Den andre dama var datidens "Jacob", eller beskytteren av øyen. Det har i alle år vært en som beskyttet øyen, og da han eller hun ble for gammel og ikke klarte å beskytte den lengre valgte han/hun en kandidat til å overta som vokter. Den gærna dama ble utvalgt, akkurat på samme måte som Jack, Sawyer og den gjengen er kandidater. Hvis vi studerer taket i hulen vil vi nok finne navnet hennes der. Hun kunne sannsynligvis ha valgt hvem som helst som kandidater, men hun valgte moren til Jacob og Flocke fordi hun var høygravid. Dermed kunne Jacob og Flocke vokse opp helt "urørt" og vie livene sine 100% til øyen. De kjenner jo ikke til noe annet liv, så hvorfor skal de stikke av når de ikke har noe sted å dra? Så både Jacob og Flocke var kandidater. Når hun ville lære dem opp tok hun dem med til hjertet av øyen, dvs det lyset. For å holde dem unna sa hun at de ikke kom til å dø, men lide en skjebne som var verre enn døden om de rørte lyset. Vi kan ta det bokstavelig og si den som drar ned får en skjebne verre enn døden, men jeg tror hun mener litt mer enn det. Mer om det snart. Flocke så den døde moren sin og fikk endelig vite sannheten. Hun som har oppdratt dem har løyet for dem hele livet og sagt det ikke eksisterer noe utenfor øyen. Det er direkte feil. Både Jacob og Flocke er på øyen med en feiltagelse, så det er ikke rart Flocke vil dra hjem. Greit nok er det ikke mulig, men den eneste kilden han har til det er den samme damen som har løyet for han siden han ble født. Vi skal med andre ord ikke ta det hun sier alt for bokstavelig... Ste-moren deres forstår Flocke er tapt. Han vil aldri gå med på å være på øyen til evig tid for å beskytte den, så Jacob er den eneste kandidaten som gjenstår. Nå er ikke Jacob heller så interessert, men han innser han ikke har noe valgt nå da Flocke er borte. Problemet er at Flocke ennå er på øyen, så Jacob innser at han har blitt narret til å akseptere å beskytte øyen. Før han endelig oppfatter hva som er i ferd med å skje er han fanget på øyen i veldig lang tid. Kanskje for evig tid, for alt han vet. Han er jo opplært til at han ikke kan dø. Da begynner det å bli morsomt. Flocke får endelig hevn og dreper ste-moren sin, men Jacob oppdager det. Han banker opp Flocke og forsøker å drepe ham, men mener det ikke er bra nok. I stedet drar han Flocke med seg til hjertet av øyen for å gi ham "en skjebne verre enn døden" og slenger han ut i elven. Flocke drar inn i hulen, forsvinner... og røykmonsteret dukker opp. Ops... Men! En liten stund senere finner han liket til Flocke. Legg merke til at dette er etter at røykmonsteret drar ut av hulen. Han tar med seg liket av Flocke og moren til hulen, gir dem de to steinene og forlater dem der. Jack, Kate og gjengen kræsjer på øyen i nåtiden og finner likene der. The End. Eller? Det er ikke fullt så lett. Vi vet røykmonsteret kan ta formen til hvem det skal være. Hvorfor skal Flocke være ett unntak? Flocke er bare en vanlig mann. Jacob ble ikke beskytteren av øyen før han drakk av det vannet - men Flocke rakk det aldri. Dessuten var vel røykmonsteret på øyen på 70-tallet også? Med andre ord har røykmonsteret surret rundt på øyen mens liket til Flocke gav ham "alibi". Med andre ord er røykmonsteret og Flocke ikke samme person... I hele femte sesong har vi gått rundt og trodd John Locke var med, men det har i virkeligheten vært Flocke. Men nå viser det seg at den vi tror var Flocke faktisk ikke var det likevel. Ste-moren til Jacob og Flocke sa de riskerte en skjebne verre enn døden om de forstyrret hjertet av øyen. Mon tro om hun mente de risikerte å vekke opp røykmonsteret? Det vil jeg påstå er en smule interessant cliffhanger. Endret 12. mai 2010 av thecrow77 2 Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 EEgentlig enig og liker teorien om at Smokey og broren til Jacob ikke er samme person, men er da Jacob blitt lurt i alle disse årene. For han virker det som han alltid har hatt et forhold til MiB og ikke bare at han skalø passe på han. Desuten, hva vil egentlig Smokey ønsker, hvis han ikke ønsker å dra hjem sånn som broren til jacob sitt høyeste ønske var? Lenke til kommentar
CThomassen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Tror faktisk at Jacob har visst hele tia at Smokey er en annen en broren, liket har jo vært i hula hele tiden. Lenke til kommentar
Bella86 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Kanskje hun gav fra seg "udødeligheten"/"ingen-aldring-tingen" da Jacob drakk det heksebrygget, altså at hun førte disse kreftene videre til Jacob og dermed mistet dem selv? Det var nok denne drikken som gjorde det, ja. Husk at Jacob ga Richard Alpert litt av denne vinen også. Og Richard er jo i samme båt, eldes ikke, kan ikke drepe seg selv. Men jeg tror ikke det betyr at kreftene blir overført. Lenke til kommentar
tjotr Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Fy fillern for en episode! Hvem hadde trodd at Jacob faktisk skapte Smokey?!? Likte de logiske og små-crazy svarene på ting og tang. Bl.a det at Brother vil av øya fordi han hører hjemme "across the sea" - logisk nok, men likte det. Og f.eks grunnen til hvorfor det er bygd fullt av brønner rundt på øya er at brother-folket prøvde å finne "the light". Imotsetning til mange andre likte jeg avslutningsscenen, ihvertfall der og da. Har troen på at dette kan avsluttes på en skikkelig måte på de 105 gjenværende minuttene Neste episode blir sikkert mye sentrert rundt Richard/Miles/Ben, mens alt wrappes opp i seriefinalen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 jo er det noen som vet hvilket språk Claudia og Crazy Mother snakker før de helt plutselig bytter til klokkerent moderne engelsk? Hørte Claudia si noe ala gracias, så tenkte noe portugisisk eller spansk? Latin, i følgje Lostpedia. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Men hvorfor inni helvete skiftet de brått til flytende engelsk? Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Kjedelig å høre på latin i 40 min da:P Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Joda, men det er nesten så jeg heller ville sittet med undertekst i 40 min enn at de helt uforklarlig skifter over på den måten. De kunne da i hvert fall ha kommet med en dårlig unnskyldning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå