Gå til innhold

Lost 6x15: "Across The Sea"(USA)


Anbefalte innlegg

Her skal det bare diskuteres episode 15 av sesong 6, "Across The Sea". Annen diskusjon og diskusjon om andre episoder skal taes i en annen "passende" tråd(spoilere helst i spoilertråden for sesong 6). Om du poster informasjon om episoden før den er sendt i USA, legg det i en spoiler. Har du ellers innvendiger til hva som bør være med blant informasjonen i førsteposten ta kontakt med trådstarter via PM.

 

Angående hvem som er sentrert rundt i hver episode er dette spoiler. Vær så snill å la vær å "skrike" ut i tråden om hvem som er sentrert rundt før episoden sendes, er det must så bruk spoilertags. Respekter at folk ikke vil vite dette før episoden er sett.

 

"Across The Sea"

Written by Carlton Cuse & Damon Lindelof

Directed by Tucker Gates

 

Forhåndsdiskuter forventninger og episoden når den er sendes/er sendt, episoden sendes kl.2-3 natt til onsdag på ABC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si at jeg fikk litt medlidenhet for MiB/Broren til Jacob (en aldri så liten tvist der at han var broren til Jacob) når han ble jula opp av Jacob ikke en men TO ganger forså å bli drept av han, eller drept å drept, en skjebne verre enn døden som "moren" sa kan vel neppe være bedre.

 

Og ja, moren til de to eller (det blir vel ikke bokstavelig talt moren jeg snakker om men dama som oppdro ungene) var jo totalt psycho. Drepte den virkelige moren til de 2. Knocka ut sønnen. Og før Jacob svarte så dro hu fram beltet som om hu var klar til å piske han med det om hu trodde han løy. Sto der med beltet stramt og "Nååååå?"

 

Men tja hva skal jeg si om episoden. Greit at de kjørte en total flashback episode, det har de forsovet gjort før, men den ble litt kjedelig. Det vi fikk svar på var vel at MiB og Jacob er brødre. Det hjulet de dreide på under øya for å forflytte den, og hvem som bygde det, som må ha vært MiB og en eventuell ny gjeng han klarte å samle sammen etter at psycho mental lady drepte og brente ned folka han forså å bli drept av Jacob og ble til den smokey monster thingy lingy thingy etter å ha drevet ned med strømmen i den lille bekken til "the light" som det så fint og meget innlysende det ble beskrevet med i episoden.

 

Alt i alt en OK episode. Not Top Notch, Not Great, Not to good, not good men OK. Karakter 3.9/10

Lenke til kommentar

Forstår godt at noen folk er skuffet over denne episoden. Den kom gjerne som et lite antiklimaks etter hendelsene i forrige episode. På en annen side forstår jeg godt hvorfor de ville fortelle Jacob/MIB origins-historien FØR finalen, og la den aller siste episoden fokusere mest på de folka vi kjenner best. Dette er som en slags forsikring om at alt handler ikke syvende og sist om Jacob og Man in Black, men om passasjerene i Oceanic 815.

 

Hvis denne episoden skulle gi oss et klarere syn på hva som egentlig er på spill på øya, har den feilet kraftig. Jeg tror dette er en episode vi vil kunne nyte mer etter å ha sett aller siste episode. For jeg satt med mer spørsmål enn svar etter episoden var ferdig - MEN.. det er nødvendigvis ikke en dårlig ting.

Skaperne har alltid sagt at de ikke vil kunne svare på alt, og å stille spørsmålene "Hvem er Jacob? og "Hva kom før Jacob?" og "Hva kom før hun igjen?" osv vil være nyttesløst. Det blir som å spør "hva kom før the big bang?".

Dette er et tema som dukket opp støtt og stadig i denne episoden, og var som en beskjed fra skaperne: "Dette er så langt tilbake vi er villige til å gå i øyas historie med å fortelle Jacobs og Smokeys/MIBs opprinnelse."

 

Det er jeg helt OK med. (Så lenge de forklarer hva i helv-- den lyskilden er i finalen :p)

 

Episoden i seg selv var ganske god! Jeg fikk de samme vibbene som jeg fikk i "Ab Aeterno" (som også er regissert av Tucker Gates) med godt skuespill og mange ikoniske LOST-tematiske dialoger mellom Moren og Jacob/MIB, som vi fant ut er tvillinger. Det føltes virkelig noenganger som om jeg ikke så på samme serie lengre. - Det mener jeg ikke noe negativt med.

"Ab Aeterno" er nok en bedre episode, men det er nok mest fordi vi er mer emosjonellt knyttet til Richard Alpert enn Jacob og MIB, som vi ikke kjenner så godt. Jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange episoder Titus Welliver har dukket opp i serien.

De gjorde en god jobb med å presse inn det viktigste materialet inn i en episode (er sikker på de kunne ha lagd enn egen spin-off med dette prehistoriske plottet).

De gjorde også en god jobb med å ikke fortelle oss navnet til MIB. (Jeg er usikker på om vi fikk navnet på moren?) Syns det er råfett at hovedbadguyen i LOST fremdeles er navnløs.

 

Scenene som jeg likte best var under fødselen av Jacob. Fikk frysninger da det gikk opp for meg at det kom en baby til og at MIB og Jacob er tvillinger!

Likte også når Jacob tok sin bror med til lyskilden og hev han i elva og fløt inn i hula og Røykmonsteret stormet ut igjen! Goosebumps!! ;)

 

Allison Janney gjorde en fantastisk jobb med å spille den mysteriske små-psyko moren til Jacob og MIB!! Passet perfekt i rollen!

 

Jeg er også veldig fornøyd over oppklaringen om Adam og Eva-mysteriet. Forstår godt at folk ikke likte at de viste flashbacks (eller flashforwards? ) til da Jack, Kate og Locke fant skjelettene i hula og den hvite og svarte steinen. Det var gjerne litt overforklart, men samtidig må vi huske på at 80% av de som ser på Lost ikke er hardcore fans slik som mange av oss på forumene.

 

Svar jeg ønsker oppklart etter å ha sett denne episoden:

• Når bygde de Tawaret-statuen?

• Hvordan kommer "reglene" om at smokey ikke kan drepe kanditene inn i bildet?

• Hvordan kommer dette med at smokey ble stengt inne i askesirkelen i hytta inn i bildet?

• Hva er navnet til MIB?

• Hva er denne lyskilden, dette "øyas hjerte" - hvor kommer det fra, og hvorfor ble MIB røykmonsteret når han ble sendt rett inni kilden?

 

Dette er en typisk elsk/hat episode som jeg håper folk vil like mer etter å ha sett finalen. Det gjenstår jo bare å se..

2 episoder igjen nå... Utenkelig.

Endret av OCKi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elsket episoden. Ikke dødsmye som skjedde, og de dvelet mye på de samme tingene om og om igjen ("I don't belong here"), men alle de små hintene til spillet, at Jacob skulle få lage et spill med sine egne regler og egentlig hele fortellingen synes jeg var dødsbra fortalt.

 

Ang. siste scenen var den veldig bra gjennomført, selv om jeg tror mange hadde plukket opp tråden fra s1 om de bare hadde zoomet ut av hula samtidig som man så at de ble til skjeletter. Det var uansett ikke noe stort problem at de viste gamle klipp, ødela ikke stemningen eller noe sånt.

 

Og ja, det var mange gåsehudscener! Når man skjønte at det kom en unge til, når man så lyset slukket, og den siste scenen skilte seg virkelig ut.

 

MIB som barn var veldig Zac Efron aktig, det hadde ikke gjort no om folk som bodde på en øy hadde litt mindre perfekt hårklipp og masse paste i håret.

Lenke til kommentar

Svar jeg ønsker oppklart etter å ha sett denne episoden:


  •  
  • Når bygde de Tawaret-statuen?
  • Hvordan kommer "reglene" om at smokey ikke kan drepe kanditene inn i bildet?
  • Hva er denne lyskilden?

 

Tawaret-statuen ser jeg ikke som noe stort spørsmål. Men mest sansynelig folket til Brother.

 

Reglene med kandidatene er samme som Jacob. Kandidaten(e) er den nye Jacob, Brother har aldri drept noen av dem som har vært kandidater. Har alikevel vært delaktig i ubåten, Shannon(som var en kandidat) sin død i formen hans som Walt, men aldri drept noen av kandidatene.

 

Aner ikke hva lyskilden er. Men jeg tror det er øyas indre, og samme energi som ga helbredende krefter til Locke og Rose. Mother sa jo; "the heart of the Island".

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

• Når bygde de Tawaret-statuen?

Vi så jo "aztek" folkene som drepte villsvinet så jeg vil tro den var bygget av de.

 

En veldig bra episode men jeg må reagere litt på måten tilbakeblikkene ble utført på når en vet at de kan gjøres så ufattelig mye bedre og mer kreativt (ja jeg har siste episoden av House M.D. i bakhodet, skyt meg!) en slik det ble gjort og overgangene var som om jeg selv skulle ha sittet et par minutter mer Adobe Premier. Skuffende.

 

@Kakkler: Faen, det stemmer det,det innså jeg ikke før du sa det! :D

Lenke til kommentar

• Når bygde de Tawaret-statuen?

Vi så jo "aztek" folkene som drepte villsvinet så jeg vil tro den var bygget av de.

 

Det er en egyptisk statue, så jeg tror ikke noen aztekere står bak. Interessant detalj: Backgammon-spillet er et gammelt egyptisk spil som heter Senet.

 

Jeg er ikke like skuffet over episoden som mange på nettet tydligvis er, men skjønner at mange reagerer. Jeg liker veldig godt den gamle, mytiske delen av Lost. Denne episoden ga svar på få av de viktigste spørsmålene, men jeg tror den la et solid grunnlag for avslutningen. Liker forresten teorien om at Mother var et smoke monster selv, det er hvordan hun visste alt hun visste om lyskilden, det forklarer hvorfor hun ikke ble eldre og hvordan hun klarte å drepe alle og ødelegge brønnen. Hvorfor MiB klarte å drepe henne er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
(Jeg er usikker på om vi fikk navnet på moren?)

 

Claudia het i alle fall den biologiske moren til Jacob. Hva hun andre heter tror jeg ikke vi fikk vite.

 

Elsket episoden. Om det er fordi det bare er uker til det er slutt vet jeg ikke, men hver onsdag sitter jeg i 8 timer på skolen å gleder meg til å komme hjem til Lost. Selv på en dag jeg får vite at jeg kommer påå i tysk eksamen redder Lost meg. :)

 

Vet at Spin-off serier om Lost er sagt det aldri vil bli noe av, men jeg har veldig lyst til å ha noe som forklarer alt i etterkant, mini serier som tar for seg Jacob/MiB like etter tiden i denne episoden for eksempel.

 

Føler vi trenger noen tilbakeblikk til fra denne perioden. Jacob tror jo broren sin er død, men han vet jo senere at han lever. Når går dette opp for han og skjønner at broderen har blitt Smokey?

 

Tror også grunnen til at crazy mother drepte broderen til Jacob og fikk Jacob til å ta over var at hun selv var lei av å passe på øya. Hun fikk sikkert rollen som vokter av en før henne igjen og har garantert hatt den rollen i mange, mange år.

Lenke til kommentar

Hvorfor MiB klarte å drepe henne er jeg litt usikker på.

 

Kanskje hun gav fra seg "udødeligheten"/"ingen-aldring-tingen" da Jacob drakk det heksebrygget, altså at hun førte disse kreftene videre til Jacob og dermed mistet dem selv? En annen ting jeg lurer litt på er hvordan MIB kan ligge som skjelett i graven i 2004, når han på en eller annen måte våkner opp igjen? Eller er det noe jeg har misforstått? Og ellers synes jeg at de flashback/forwards'a var litt dårlig lagt opp, hadde vært mye bedre om vi bare hadde hatt stemmene deres i bakgrunnen mens det ble spilt trist musikk og Jacob la likene på plass.

 

EDIT: Ble han bare klonet til Smokey+menneskeskikkelse, mens den "ekte" kroppen bare fløt rett gjennom?

 

Grunnen til at han kunne drepe henner er sikkert fordi hun ikke snakka med han før han drepte henne. På samme måte som når Sayid prøvde å drepe Flocke

 

Synes dette blir litt svakt egentlig, hvor går grensen for denne snakkinga? De har jo snakket sammen bare noen dager tidligere, går grensen ved noen timer, minutter, avstand?

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer litt på er hvordan MIB kan ligge som skjelett i graven i 2004, når han på en eller annen måte våkner opp igjen? Eller er det noe jeg har misforstått? Og ellers synes jeg at de flashback/forwards'a var litt dårlig lagt opp, hadde vært mye bedre om vi bare hadde hatt stemmene deres i bakgrunnen mens det ble spilt trist musikk og Jacob la likene på plass.

Han våkner ikke opp igjen. Da Jacob dyttet MiB inn i lyset, døde kroppen hans, og kun en ond del (i en form av en svart røyk som lager metalllyder, av en eller annen grunn) ble igjen.

 

Skjelettene skal visstnok ha ligget i hulen i xxxx antall år før de ble funnet av Jack og Kate. Siste spiker i kista for at de bare finner opp ting mens de lager episodene, og satser på at de kan forklare det ved en senere anledning. Denne gangen gav det svært liten mening.

 

Det mest fantastiske er vel når MiB forklarer hvordan han skal bygge et system med et hjul og vann ved lyset (som ingen vet hva er), for å oppnå noe (....). Mor Crazy spør hvordan han vet alt dette, og MiB svarer 'Because I'm special'. Utrolig.

 

Nei, de kommer ikke til å forklare alt, fordi de ikke har peiling på hvordan de skal gjøre det. Virkelig på tide å avslutte dette nå, før de virkelig roter seg bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...