HDSoftware Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Heisan folkens.. Jeg sliter litt med å få dette skikkelig på plass Jeg har som sikkert nevt en drøss ganger allerede, to Dell R710 og en Dell MD3000i. Alt er koblet for å få HA. D.v.s. to av NIC's i begge hostene er koblet til et "privat" nett for iSCSI og de to andre mot en anne switch, etc. etc. Greia er at jeg måtte installere AD for å få igang Clustering. Når jeg så gjorde det så maste BestPractice agenten om at jeg burde ha en backup domene kontroller. Som sagt, så gjort. Nå er altså begge hostene satt opp med AD og derav også DNS server. Jegbegynner å tvile på denne konfigurajonen fordi når jeg nå skal installere HyperV på hostene så begynner de med en gang å mase om at Best Practice er å ha Hyper-V som eneste rolle på hosten. Fullt ut forståelig så klart, men har man bare to servere så må man jo installere alt det andre også. Mitt spørsmål er derfor om jeg har tenkt feil her. Jegt er liksom i startgropa av å sette opp disse serverene og må gjøre eventuelle endringer i disse dager. Til uka er det for seint. Da skal jeg publisere serverne på nettet og da må jeg ha satt opp dette riktig Føler liksom at høna/egget problematikken kommer til sin rett her: HA krever Cluster, som igjen krever AD, noe HyperV egentlig ikke vil ha, hvis du skjønner hva jeg mener... Lenke til kommentar
M-G Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Krever Cluster at maskinen faktisk er domene controller eller kun medlem av et domene? Sikekrt litt utenfor mitt ferdighetsnivå dette men driver selv å konfigurerer på et AD, iSCSI og hyper-v miljø og vi vurderer cluster på enkelte maskiner etterhvert men ikke domene controllerne. Kunne det vært en ide å hatt hyper-v på jernet også kjørt domenet som virtuelle maskiner dersom det holder å være medlem av et domene. Gi gjerne en tilbakemelding her hvis du finner ut av det, da dette kan være noe vi må ta stilling til også etterhvert. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Neida, Cluster krever ikek å kjøre på AD. Jeg tenkte bare at hvis jeg skal virutalisere med HA så må jo Cluster være på plass. Og for å få cluster på plass så må AD være til stede, og for å få AD på plass som VM så må Hyper V være installert, og for å få HyperV til å gå i CLuster så må jo Cluster være på plass, og for å få Cluster i drift må jeg ha AD, og for........ Vurderer uansett å kjøpe en Dell R210 som Host Management. Koster bare to lapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå