Ziera Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det er ikke mange som deler samme tankegang som deg. Norske kulturen? Ehh, hva snakker du om ? Det er få menn som godtar at noen flørter med dama deres. Kyssing og klåing, så SIER DU IFRA? lol, Det er ikke mange som bare sier ifra. " Unnskyld meg, kan du slutta å flørte\klå på dama mi". Hvor mange som deler mitt eller ditt syn er irrelevant for meg. Tror du ikke damer kan tenke selv eller? Snakk om midelaldersk kvinnesyn. Har du så dårlig selvtillit og tro på forholdet ditt at du føler deg truet hvis en fyr prøver å sjekke opp dama de? De fleste trenger ikke en gang si ifra fordi de fleste jenter som er i et forhold ikke tolerer at folk klår på dem. De kan nemlig si ifra selv, jenter har en stemme de også. Så hvis en fyr flørter med dama de går du rett bort å banker han? Spesielt... Du kan vel starte med å si ifra at det er dama de. Hvordan skulle han vite det? Vet fyren at det er damen din, og han likevel prøver å få hun med seg hjem så hadde jeg også blitt sur. Norskkultur ja. Vi har en kultur her også. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Selvfølgelig kna damer tenke selv og si ifra. Men jeg personlig hadde uansett ikke bare sett på at en mann hadde flørta med dama mi. Er det rart egentlig :s Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Selvfølgelig kna damer tenke selv og si ifra. Men jeg personlig hadde uansett ikke bare sett på at en mann hadde flørta med dama mi. Er det rart egentlig :s Nei, er mange som har den holdningen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Ja, og det er en grunn. Lenke til kommentar
kimosabi Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Sett utifra at man er glad i jenta si, elsker og respekterer henne, så er jeg litt nyskjerrig på denne "grunnen". Er bare sunt med litt sjalusi men hva er det som er så himla fristende med å fly i taket over en uskyldig flørt? Endret 14. mai 2010 av kimosabi Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) [...]Er det rart egentlig :s Nei, det er ikke rart. Men det er vel en sak mellom dama di og deg? Om din kjære godtar at andre "flørter og klår" er vel det ett problem i forholdet mellom deg og din dame, ikke mellom deg og han fyren som synes dama di er pulbar og ledig? Edit: med mindre kvinnen er mannens eiedom da... Endret 15. mai 2010 av M98kF1 3 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Grupperinger her, og grupperinger der. De, vi, oss, dem. Ord vi alle liker å bruke. Begynner å bli lei at en skal trå rundt veldig varsomt når en omtaler folk. Når kan en si at religion eller kultur er problemet, og ikke subjektive meninger til en gjeng personer? Kan ikke gjøre narr av profeten Mohammed, for da kommer gruppen muslimer og sier at de blir mobbet, og truer med vold osv osv osv. Men andre veien går tydeligvis fint, for da er det personer som er problemet, uavhengig av religiøs eller kulturell oppfatning. Det er tydeligvis ikke lov å skrive at 'muslimer har et annet verdisett enn resten av Norge' fordi vi skjærer en gruppe over en kam, men å svare at 'åh, dere nordmenn er så ignorante' er tydeligvis lov, fordi vi har fornærmet personen. Patetisk. Er vi så dumme at vi ikke klarer å trekke linjer imellom handlinger og personer? Jeg spør litt sånn fra sidelinjen: Når kan en trekke inn religion som en bakgrunn for sin oppførsel? Endret 15. mai 2010 av chokke Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Islam er en totalitær politisk ideologi og har derfor mye lavere terskel for å kritiseres enn en religion. Islam har derimot en horde av tilhengere som er villige til å bryte seg inn i huset ditt med øks og kniv dersom du sier noe som ikke blir godtatt, så man endrer denne terskelen manuellt og setter den like høyt som man ønsker å beholde livet. Problemet er islam. Islam og brutale mennesker som blindt følger Muhammeds ordre til punkt og prikke, og som i dagens metroseksuelle samfunn, der menn går med vesker og slimfit bukser, har bortimot fri vei til å ta for seg og høste av fryktens frukter. De få av oss som har en aktverdig stilling og sammtidig går ut i media og forteller om islams sanne natur - de blir buet ut av SOS Rasisme etc. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Dette verset er tatt ut av konteksten. Jeg er ganske sikker på at du ikke har lest koranen, men bare lest fra anti islamske sider. Hvis du leser før 5:51, så skjønner du at dette dreier seg om krig der folk angrep muslimer. Det står til og med hvis disse menneskene ber om nåde, så må muslimene tilgi dem. Såvidt jeg kan se er det du skriver her feil. Konteksten er slett ikke krig, men forholdet mellom religioner, og hvem som er guds folk. Selv om konteksten hadde vært krig, er det en enorm generalisering å si at man ikke skal være venn med noen kristne eller jøder. Du er også en av dem som ikke har lest koranen. Men hva sier du til dette her : "Surely those who believe, and those who are Jews, and the Christians, and the Sabians -- whoever believes in God and the Last Day and does good, they shall have their reward from their Lord. And there will be no fear for them, nor shall they grieve" (2:62, 5:69, and many other verses). Du kritiserer meg for å ikke ha lest koranen til tross for at jeg påpekte at din påstand om sammenhengen verset står i, var feil. Videre kopierer og limer du tilsynelatende bare blindt fra et eller annet nettsted. Hvis du slår opp 2:62 på et nettsted med flere oversettelser, vil du se at det står "whoever believes in Allah", og ikke bare "Gud" generelt. Oversettelsene til både Yusufali, Pickthal og Shakir er enige om at det er "Allah", og ikke "Gud". Så hvor kommer din oversettelse fra? Den er åpenbart ikke hentet fra de mest anerkjente engelske oversettelsene av koranen. "...and nearest among them in love to the believers will you find those who say, 'We are Christians,' because amongst these are men devoted to learning and men who have renounced the world, and they are not arrogant" (5:82). Her utelater du begynnelsen av verset, som rakker ned på jødene: "Strongest among men in enmity to the believers wilt thou find the Jews and Pagans;" Hva kommer det av? Videre er betydningen av verset tydeligvis at de kristne er de som er mest åpne for å endre sin tro, og til å tro på Allah i stedet: "And when they listen to the revelation received by the Messenger, thou wilt see their eyes overflowing with tears, for they recognise the truth: they pray: "Our Lord! we believe; write us down among the witnesses." (5:83) De som tror, og jøder, sabeere og kristne, de som tror på Gud og på dommens dag og gjør det som er rett og godt, over dem skal ingen frykt hvile, ei heller sorg (5:69) Dette verset snakker også om de som tror på Allah. Og i 5:80 kan du lese følgende: "Thou seest many of them turning in friendship to the Unbelievers. Evil indeed are (the works) which their souls have sent forward before them (with the result), that Allah's wrath is on them, and in torment will they abide." Men de troende, og jøder kristne og sabeere, alle som tror på Gud og på dommens dag, og som gjør det som er rett, de har lønn i vente hos sin Herre. Over dem skal ingen frykt hvile, ei heller sorg. ( 2:62) Dette har du allerede sitert. Se over. Her har jeg funnet noen vers som er omstridte blandt ikke muslim. Jeg anbefaler de som kritiserer koranen til å lese dette, så dere for ed bedre forståelse. Man kan jo spørre seg om du selv har lest koranen, i og med at du misforstår det som står der og ikke ser på sammenhengen. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 snartenkt: Det er fint at du har funne noko å bruke fritida di på. Eg har diverre ikkje brukt so mykje tid på å studere koranen, men eg kjenner fleire muslimer (Som alle er veldig hyggelege folk, som ikkje er med i gjenger eller linkande). Og so vidt eg har forstått det er Allah kun Gud på eit anna språk? Nett som "Gott", "Dios", "Kamisama" osv? Så om ein velger å skrive Allah eller God er intet annet en for å vise respekt for det opprinnelege språket? Vi trenger tross alt ikkje vere so paranoide at vi tenker "Det at dei har skrevet Allah i stede for GOD er heilt sikkert ein skjult meining bak!" Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Cho-san, Allah er ikke de kristnes Gud. Islams Gud er kun islams Gud og ingen annens. Det er årsaken til at islamsk hellig krig har drept 270 millioner mennesker. Islams første søyle av totalt fem - som definerer de religiøse ritualene i islam - er shahada. Troserkjennelsen i islam. Den går som følger "Det finnes ingen gud utenom Gud, og Muhammed er hans sendebud." Islam er en monoteistisk religion, og selv om også Kristendomm regnes som monoteistisk så mener muslimer at vår forestilling om den hellige treenighet bryter med dette, og muslimer annser Kristne som polyteister. Hva muslimen på Rema 1000 eller på arbeidsplassen din sier om den saken er irrelevant. Det som er viktig er 1. Hva som står i islams tekster og 2. Hva muslimske ledere uttaler om saken. Det er islam. Som vi kan se av den følgende artikkelen så har ikke muslimske ledere intensjon om å leve fredelig med kristne og jøder, men nærer et evig hat og oppfordrer til vold og drap. Muslimsk leder hyller Holocaust! Lederen for Europas fatwaråd, Yusuf al- Qaradawi, har uttalt at Holocaust var guddommelig straff for jødene. Islamsk Råd i Norge tar ikke avstand fra ham. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2928690.ece I lys av trådtittel vil jeg da konkludere kjappt - Unge muslimske menn som trykker på knappen blir inspirert av muslimske ledere. Disse lederne får dette budskapet fra Koranen og Hadith. Profetens eksempel og islams historie bekrefter budskapet i islams tekster - islam skal dominere verden som eneste religion og alle andre skal underkaste seg eller leve som dhimmi eller slave under islamsk styre. Alle som motsetter seg skal slaktes. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Ja, og det er en grunn. At mange har en holdning er ingen god grunn til å oppføre seg som en tulling. Men feel free, flørter noen med dama de. Ta med deg minst fem karer og angrip han med alt dere har. Så lavt synker ikke jeg selv om det er mange andre som har den type løsning på slike problemer. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Herregud. Allah og Gud er det samme. I ISLAM, så er guden til kristne og jødene og muslimene det samme. I iran f.eks bruker de ordet Khuda som betyr Gud. Så du mener at iranerne i iran IKKE snakker om gud\Allah ? Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) [ Endret 28. januar 2016 av medlem-173043 1 Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Herregud. Allah og Gud er det samme. I ISLAM, så er guden til kristne og jødene og muslimene det samme. I iran f.eks bruker de ordet Khuda som betyr Gud. Så du mener at iranerne i iran IKKE snakker om gud\Allah ? Dette er løgn! http://www.christianpost.com/article/20070823/is-calling-the-christian-god-allah-wrong/index.html http://www.islamreview.com/articles/godvsallah.shtml http://www.apologeticsindex.org/i07ab.html Lenke til kommentar
kimosabi Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Som en pakistaner selv så skjønner jeg akkurat hva du snakker om. Må være uhyggelig å få besøk av 4-5 hissige personer som vil jule deg opp. Men når det er sagt, så ligger det som oftest en grunn bak det. I ditt tilfellet var det en ubetydelig liten grunn ja. Men det som er lite og ubetydelig i norsk kultur, kan være sensitivt og betydningsfullt i andre kulturer. Så det gjelder å prøve å lære litt om andre kulturer. Folk fra asia og delvis fra afrika har et annet syn på kvinner enn det vi har i vesten, der man kan føle trang til å være overbeskyttende. Og da kan man oppføre seg umodent som de gutta gjorde i ditt tilfelle, ihvertfall når man er så ung som 16 åring. Hvorfor skal vi tolerere og bli vant til at DERES kultur er å komme å banke noen med balltre fordi den personen snakka med dama. Er helt enig med deg. Er spent på et evt. svar på dette spørsmålet. Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Stiller meg bak Metallica og Kimosabi... Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Herregud. Allah og Gud er det samme. I ISLAM, så er guden til kristne og jødene og muslimene det samme. I iran f.eks bruker de ordet Khuda som betyr Gud. Så du mener at iranerne i iran IKKE snakker om gud\Allah ? Dette er løgn! http://www.christianpost.com/article/20070823/is-calling-the-christian-god-allah-wrong/index.html http://www.islamreview.com/articles/godvsallah.shtml http://www.apologeticsindex.org/i07ab.html Så du tror jeg er en løgner ? Har du lest koranen ? Hvis meg hvor det står at guden til de kristne er forskjellige ? Men du, de som snakker urdu og persisk, bruker ordet Khuda. Hva sier du til det egentlig ? Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Not all of them are alike; a party of the people of the Scripture stand for the right, they recite the Verses of God during the hours of the night, prostrating themselves in prayer. They believe in God and the Last Day; they enjoin Al-Ma'rûf and forbid Al-Munkar ; and they hasten in (all) good works; and they are among the righteous. And whatever good they do, nothing will be rejected of them; for God knows well those who are Al-Muttaqûn .(3:113-115) A nd there are, certainly, among the people of the Scripture (Jews and Christians), those who believe in God and in that which has been revealed to you, and in that which has been revealed to them, humbling themselves before God. They do not sell the Verses of God for a little price, for them is a reward with their Lord. Surely, God is Swift in account. '(3:199)' Verily! Those who believe and those who are Jews and Christians, and Sabians, whoever believes in God and the Last Day and do righteous good deeds shall have their reward with their Lord, on them shall be no fear, nor shall they grieve . [Qur'an 2:62] Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 snartenkt: Det er fint at du har funne noko å bruke fritida di på. Eg har diverre ikkje brukt so mykje tid på å studere koranen, men eg kjenner fleire muslimer (Som alle er veldig hyggelege folk, som ikkje er med i gjenger eller linkande). Og so vidt eg har forstått det er Allah kun Gud på eit anna språk? Nett som "Gott", "Dios", "Kamisama" osv? Så om ein velger å skrive Allah eller God er intet annet en for å vise respekt for det opprinnelege språket? Vi trenger tross alt ikkje vere so paranoide at vi tenker "Det at dei har skrevet Allah i stede for GOD er heilt sikkert ein skjult meining bak!" Når koranen i det ene øyeblikket rakker ned på kristne og jøder og dømmer dem til helvete, for i neste øyeblikk å fortelle hvor fint det blir hvis de tror på Allah, er det da mest nærliggende å anta at Allah betyr muslimenes Allah og ikke den kristne eller jødiske gud, eller at forfatteren av koranen helt plutselig ombestemte seg? Husk at koranen skal være ufeilbarlig, så i følge muslimers tolkning må versene nødvendigvis vise til den musliske gud og ikke generell gudetro. Hvis det var helt likegyldig om man var muslim, kristen eller jøde hadde ikke koranen inneholdt stadige negative referanser til kristendommen og jødedommen. For eksempel på kristner og jøder betale straffeskatt fordi de ikke har den rette religionen, hvis de bor i et muslimsk land. I følge koranen, altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå