kimosabi Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Ingen her som kommer kommer fra ett sted litt vekk fra de store byenes sentrum? "Ser du på dama mi eller? ska du ha bank?" må da være den vanligste setningen som ytres i bygdenorge når promillen passerer 7 pils og ett pappkrus med hjemmebrent (med "Du snakker f**n ikke med dama mi" på andreplass). Forskjellen er at det skjer med fulle enkeltindivider og sjeldent skjer det noe annet enn at man kansje får seg en på trynet. Det er heller ikke vanlig, selv i bygdenorge, fordi drittsekkene er som regel i et veldig stort fåtall jo lenger man havner ut på landet. I byene har det blitt gjengkultur og guttunger uten integritet rotter seg gjerne sammen for å føle seg tøffere. Det er det som gjør byene utrygge for folk flest i forhold til landsbygda. Og hvorfor skal de alltid bruke våpen som balltre, kniver, slåsshandsker etc.? Hvis de er så forbaska tøffe så burde det jo ikke være så vanskelig å klokke en fyr med knyttneven eller? Endret 13. mai 2010 av kimosabi Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people. Kilde (og mye mer relevant lesning): http://www.thereligionofpeace.com/Quran/009-friends-with-christians-jews.htm Dette verset er tatt ut av konteksten. Jeg er ganske sikker på at du ikke har lest koranen, men bare lest fra anti islamske sider. Hvis du leser før 5:51, så skjønner du at dette dreier seg om krig der folk angrep muslimer. Det står til og med hvis disse menneskene ber om nåde, så må muslimene tilgi dem. Bra prøvd, men du feilet igjen. 1: Jo, jeg har lest Koranen. Har lest mye i Hadith. Jeg har også lest mye om islams tradisjon og plass i verdenshistorien. Forøvrig har jeg lest en versjon av Koranen der surene er organisert i kronologisk rekkefølge, og bakgrunnsinformasjon (fra hadith) er flettet inn for å forklare situasjonen hvor surene ble åpenbart. Anbefales for alle, da en vanlig Koran ikke gjør deg klokere, snarere tvert imot. Uten kunnskap om abrogerings regelen, samt kjennskap til Koranens reelle kronologi så kan man ikke forstå hva islam er. 2: Muslimer har aggitert absolutt alle voldelige hendelser de har vært involvert i siden profetens tid, så når du drar "ute av kontekst" kortet så blottlegger du din falskhet. Sannheten er at profeten Muhammed drev jihad med sverdet og spredte islam til hele arabia ila 9 år. Naturligvis var det treffninger og stridighet under en slik erobringsbølge, men husk at det var muslimene som angrep. Hvordan kan man da si at Koranverset jeg siterte er tatt ut av kontekst fordi muslimene ble angrepet? Det er som om nazi-tyskland skulle begynnt å suttre over alliert bombing i 1945.. Det var ikke mindre enn fortjent. Godt forsøk, men du feilet igjen. 3: Det står ikke at menneskene som ber om nåde skal spares. Det står at hvis de ber om fred så skal de få det - slik at de kan høre Koranens budskap. Tror du dette betyr at de står fritt til å høre litt om Koranen og så si "nei takk ikke interessert", og fortsatt få bli eskortert til en trygg plass? Hele dette verset, og alle som ligner, beskriver en prosess som kalles konvertering til islam under tvang. Du vet, sånn som muslimer påstår at ikke har hendt... Endret 13. mai 2010 av Kafir Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Ingen her som kommer kommer fra ett sted litt vekk fra de store byenes sentrum? "Ser du på dama mi eller? ska du ha bank?" må da være den vanligste setningen som ytres i bygdenorge når promillen passerer 7 pils og ett pappkrus med hjemmebrent (med "Du snakker f**n ikke med dama mi" på andreplass). Jeg tror alle menn er sånn. Det er ingen som liker at hvis det er noen som glaner på dame di veldig lenge.. Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg tror alle menn med dårlig selvtillit er sånn. Det er ingen med dårlig selvtillit som liker at hvis det er noen som glaner på dame di veldig lenge.. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Her er et lite tankeeksperiment: 1. En etnisk norsk gutt sender en tekstmelding til en pakistank jente og inviterer henne med på kino fordi han er forelsket. Hun svarer ikke tilbake, men etter en stund kommer fire, fem pakistanske ungdommer med balltrær, slaghansker og andre våpen for å banke ham opp fordi han flørtet med dama til han ene. 2. En pakistansk gutt sender en tekstmelding til en etnisk norsk jente og inviterer henne med på kino fordi han er forelsket. Hun svarer ikke tilbake, men etter en stund kommer fire, fem etniske, norske ungdommer med balltrær, slaghansker og andre våpen for å banke ham opp fordi han flørtet med dama til han ene. Er det ene bedre enn det andre? Høyst sannsynlig ville nr 1 ført til en diskusjon om å akseptere innvandrerkultur, mens nr 2 ville ført til en diskusjon om rasisme. 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 [...]Jeg tror alle menn er sånn. Det er ingen som liker at hvis det er noen som glaner på dame di veldig lenge.. Men det er bare noen spesielle grupper som gå fra "ikke liker" til å faktisk samle 4-5 kompiser med slagvåpen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Ja, jeg er enig. Det er bare idioter som samler kompiser med slagsvåpen og andre ting. De trenger seriøst hjelp. Jeg snakker om når en person glaner på dama til noen, da kan man forvente at den gutten går bort til den personen. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people. Kilde (og mye mer relevant lesning): http://www.thereligionofpeace.com/Quran/009-friends-with-christians-jews.htm Dette verset er tatt ut av konteksten. Jeg er ganske sikker på at du ikke har lest koranen, men bare lest fra anti islamske sider. Hvis du leser før 5:51, så skjønner du at dette dreier seg om krig der folk angrep muslimer. Det står til og med hvis disse menneskene ber om nåde, så må muslimene tilgi dem. Bra prøvd, men du feilet igjen. 1: Jo, jeg har lest Koranen. Har lest mye i Hadith. Jeg har også lest mye om islams tradisjon og plass i verdenshistorien. Forøvrig har jeg lest en versjon av Koranen der surene er organisert i kronologisk rekkefølge, og bakgrunnsinformasjon (fra hadith) er flettet inn for å forklare situasjonen hvor surene ble åpenbart. Anbefales for alle, da en vanlig Koran ikke gjør deg klokere, snarere tvert imot. Uten kunnskap om abrogerings regelen, samt kjennskap til Koranens reelle kronologi så kan man ikke forstå hva islam er. 2: Muslimer har aggitert absolutt alle voldelige hendelser de har vært involvert i siden profetens tid, så når du drar "ute av kontekst" kortet så blottlegger du din falskhet. Sannheten er at profeten Muhammed drev jihad med sverdet og spredte islam til hele arabia ila 9 år. Naturligvis var det treffninger og stridighet under en slik erobringsbølge, men husk at det var muslimene som angrep. Hvordan kan man da si at Koranverset jeg siterte er tatt ut av kontekst fordi muslimene ble angrepet? Det er som om nazi-tyskland skulle begynnt å suttre over alliert bombing i 1945.. Det var ikke mindre enn fortjent. Godt forsøk, men du feilet igjen. 3: Det står ikke at menneskene som ber om nåde skal spares. Det står at hvis de ber om fred så skal de få det - slik at de kan høre Koranens budskap. Tror du dette betyr at de står fritt til å høre litt om Koranen og så si "nei takk ikke interessert", og fortsatt få bli eskortert til en trygg plass? Hele dette verset, og alle som ligner, beskriver en prosess som kalles konvertering til islam under tvang. Du vet, sånn som muslimer påstår at ikke har hendt... Blir du aldri lei av å framstå som ein paranoid person? Det står like mykje gale i bibelen. Kjapt kan ein jo nevne at om ein forbanner (feks seie faen ta deg) til sine foreldre. Så skal ein døy. Eg ser ikkje at folk nekter for at vi skal utdøve kristendom fordi om? Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Dette verset er tatt ut av konteksten. Jeg er ganske sikker på at du ikke har lest koranen, men bare lest fra anti islamske sider. Hvis du leser før 5:51, så skjønner du at dette dreier seg om krig der folk angrep muslimer. Det står til og med hvis disse menneskene ber om nåde, så må muslimene tilgi dem. Såvidt jeg kan se er det du skriver her feil. Konteksten er slett ikke krig, men forholdet mellom religioner, og hvem som er guds folk. Selv om konteksten hadde vært krig, er det en enorm generalisering å si at man ikke skal være venn med noen kristne eller jøder. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Ja, jeg er enig. Det er bare idioter som samler kompiser med slagsvåpen og andre ting. De trenger seriøst hjelp. Jeg snakker om når en person glaner på dama til noen, da kan man forvente at den gutten går bort til den personen. Seriøst? Da er du bra sjalu! Når noen stirrer/ser på dama mi gjør det meg ingen ting. Betyr bare andre syns hun er fin. Gjør meg heller ingen ting om folk prøver å flørte med dama mi. Men prøver noen seg på fysisk kontakt, dvs kyssing klåing osv så sier jeg gjerne i fra. Spesielt siden dama ikke liker det. Men du tar da faen ikke med deg 5 fyrer for å banke opp en fyr bare fordi han har flørtet med dama de! Samme om du har et vestlig kultursyn eller muslimsk kultursyn. Da må du være retardert. OT: Flytter du til Norge har du å følge den norske kulturen. Liker du den ikke så dra et annet sted. Jeg driter i om "din" kultur har andre normer og tankesett enn den norske, du kan ikke skylde på det når du bor i Norge. Lenke til kommentar
Pakistyle Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Det er trist det som skjedde med TS, men jeg synes ikke det er mer greit om det kommer fra en etnisk norsk person heller. Jeg tror ikke dere synes det er greit heller, men jeg synes jeg merker en ”vi” og ”de” mentalitet i tråden her. Hadde jeg kommet til Norge som innvandrer tror jeg ikke jeg hadde følt meg særlig velkommen, ikke når flere mener at en person som kommer hit skal sendes tilbake dit han kom fra mens en etnisk norsk person som begår kriminelle handlinger skal få bli. Jeg skjønner jo såklart at den etniske norske personen trolig er født her i Norge, men jeg reagerer på at konsekvensene av den kriminelle handlingen (som etter min mening er like ille uansett hvor personen som begikk den kommer fra) skal være så ulik. Det blir en slik ”vi” og ”dem” -mentalitet, og jeg synes ikke det er rart om integreringspolitikken mislykkes om innvandrere skal bli stemplet som annerledes på en negativ måte. Hvordan integrere og ta innvandrere ”inn i varmen” hvis det alltid skal være et skille mellom ”de” og ”oss”? Såklart skal folk få lov til å være forskjellige, men det jeg snakker om nå er fellesskap. Skal ikke innvandrere kunne kalle seg norske? Når det er sagt kan man kanskje finne ulike tendenser til oppførsel blant ulike grupper (kulturelle, religiøse, sosiale grupper..), men da synes jeg det er viktig å ikke generalisere ved å si at dette gjelder for alle i gruppa. Det finnes faktisk (og som TS også nevner) hyggelige muslimer også, og jeg tror de fleste følger norske lover. For det er rasisme også når 5 pakistanere skal banke opp en nordmann pga han tok kontakt med dama. Tenk om 5 nordmenn kom og banka deg opp fordi at du spurte en venninne om hun skulle være med på fest. hvis man banker opp en person pga. hudfargen er det rasisme, men i dette tilfellet var det vel dama som var motivasjonen? Ikke det at TS er hvit i huden? Helt enig! Lenke til kommentar
Pakistyle Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Haha, så om HAN har kødda med dama til EN av de, så er det grunn nok til at han og 4 andre skal komme med balltre? Hva skal man si... Jeg har sagt det før at flere mot 1 er feigt, gidder ikke å repetere meg selv igjen. Jeg har ingenting imot at mennesker født i andre land/foreldre født i andre land bor i Norge, så lenge man oppfører seg. Noe disse gutta her ikke gjør. Og tydeligvis så har ikke du skjønt hvordan man oppfører seg her i Norge uavhengig av skrudd rasisme og æresyn. For det er rasisme også når 5 pakistanere skal banke opp en nordmann pga han tok kontakt med dama. Nei, det er ikke rasismen som er motivet her, men jenta. Og slutt og diskuter meg som person her, for jeg er ikke diskusjonstemaet. Virker som om du har blitt mobbet av en eller annen utlending før og så kommer du på nettet og får ut all hatet.. nøøørd. Tenk om 5 nordmenn kom og banka deg opp fordi at du spurte en venninne om hun skulle være med på fest. Nordmenn som banker pakistaner? Det skjer aldri Endret 14. mai 2010 av Pakistyle Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Ja, jeg er enig. Det er bare idioter som samler kompiser med slagsvåpen og andre ting. De trenger seriøst hjelp. Jeg snakker om når en person glaner på dama til noen, da kan man forvente at den gutten går bort til den personen. Seriøst? Da er du bra sjalu! Når noen stirrer/ser på dama mi gjør det meg ingen ting. Betyr bare andre syns hun er fin. Gjør meg heller ingen ting om folk prøver å flørte med dama mi. Men prøver noen seg på fysisk kontakt, dvs kyssing klåing osv så sier jeg gjerne i fra. Spesielt siden dama ikke liker det. Men du tar da faen ikke med deg 5 fyrer for å banke opp en fyr bare fordi han har flørtet med dama de! Samme om du har et vestlig kultursyn eller muslimsk kultursyn. Da må du være retardert. OT: Flytter du til Norge har du å følge den norske kulturen. Liker du den ikke så dra et annet sted. Jeg driter i om "din" kultur har andre normer og tankesett enn den norske, du kan ikke skylde på det når du bor i Norge. Det er ikke mange som deler samme tankegang som deg. Norske kulturen? Ehh, hva snakker du om ? Det er få menn som godtar at noen flørter med dama deres. Kyssing og klåing, så SIER DU IFRA? lol, Det er ikke mange som bare sier ifra. " Unnskyld meg, kan du slutta å flørte\klå på dama mi". Lenke til kommentar
kimosabi Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg titter på og smiler til mange damer på byen jeg. Har ennå til gode at noen "kommer bort" til meg å ber meg slutte, selv om mange av de har vist seg å ha type. Da sier de som regel at de har type og vi har en vanlig samtale etc. Noen ganger da så kommer typen tilbake fra dass eller noe, hun presenterer typen sin, vi shaker hands og enten finner jeg andre muligheter eller vi fortsetter praten i en vennlig tone. Man merker jo at noen er sjalu bare fordi man står der men har fortsatt til gode å få beskjeden om å stikke av, trua på juling eller hva det skal være. Er stort sett sånn det foregår for meg ihvertfall. Skjønner ikke hvor mange har et inntrykk av at "alle" blir forbanna over at noen ser på/prater med dama dems. Må være usikre snørrunger det da. Alder spiller ingen rolle, snørrunge kan du være til du dør. Jeg reagerer litt på holdningene dine, pakistyle. Spøk eller ikke. Er mange nordmenn som er istand til å banke utlendinger vettu. Mange utlendinger som er istand til å banke en nordmann også. Det går begge veier. Når det gjelder integrering så er det kansje greit å roe ned de "moralpolitiet" innen muslimenes rekker litt. Jeg husker en reportasje om Zahid Ali, som er norsk men har pakistansk bakgrunn. Fyren får jo fader ikke gå ifred på gata fordi "hardcore muslimer" driver å dikterer ham helt fritt når han passerer på gata. I Norge. Det er helt tydelig at noen innen det muslimske miljøet VIL at Islam skal bli den ledende kulturen i Norge, og at mange av dem har enorm påvirkningskraft er det liten tvil om. Finnes flere Imamer i Norge som gjerne snakker nedsettende om Nordmenn, skulle tatt seg ut om våre prester og statsledere gjorde det samme eller? Lenke til kommentar
Pakistyle Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Når det gjelder integrering så er det kansje greit å roe ned de "moralpolitiet" innen muslimenes rekker litt. Jeg husker en reportasje om Zahid Ali, som er norsk men har pakistansk bakgrunn. Fyren får jo fader ikke gå ifred på gata fordi "hardcore muslimer" driver å dikterer ham helt fritt når han passerer på gata. Hvordan integrering skal foregå er ikke min jobb å foreta. Det får du ta opp med de som har med dette å gjøre. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du blander inn islam i diskusjonen, da temaet handler om noe helt annet. Dessuten er eksemplet ditt om Zahid Ali ganske ensidig. For akkurat slik behandlig får også religiøse muslimer av etniske nordmenn. Man kan jo snart ikke kalle seg muslim i frykt for å bli stemplet som terrorist, takket være media og uvitende nordmenn. Så det går begge veier. Det er helt tydelig at noen innen det muslimske miljøet VIL at Islam skal bli den ledende kulturen i Norge, og at mange av dem har enorm påvirkningskraft er det liten tvil om. Finnes flere Imamer i Norge som gjerne snakker nedsettende om Nordmenn, skulle tatt seg ut om våre prester og statsledere gjorde det samme eller? Du kan du ikke si "våre statsledere". For disse statslederne er like mye mine som dine. Jeg har gitt min stemme til hvem som skal styre dette landet. Så slutt å kategoriser i "vi" og "dem". Norge er blitt et fargerik og multikulturelt land, på tide å innse det. Og for å svare på spørsmålet ditt, så har jeg personlig har ikke sans for imamer som snakker nedsettende om Norge og nordmenn. Jeg elsker Norge og liker de fleste nordmenn. Men så må du ikke glemme at nordemm er minst like ille til å slenge dritt om muslimer og islam. Dette forumet er et godt eksempel på det. Men det rettferdiggjør selvfølgelig ikke skittkasting mot hverandre. Gjensidig respekt er nøkkelordet for meg. Men det skjønner tydeligvis ikke alle mennesker, uansett hudfarge, opprinnelse eller livssyn. Endret 14. mai 2010 av Pakistyle Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Og for å svare på spørsmålet ditt, så har jeg personlig har ikke sans for imamer som snakker nedsettende om Norge og nordmenn. Jeg elsker Norge og liker de fleste nordmenn. Men så må du ikke glemme at nordemm er minst like ille til å slenge dritt om muslimer og islam. Dette forumet er et godt eksempel på det. Men det rettferdiggjør selvfølgelig ikke skittkasting mot hverandre. Gjensidig respekt er nøkkelordet for meg. Men det skjønner tydeligvis ikke alle mennesker, uansett hudfarge, opprinnelse eller livssyn. Jeg ser ikke noe problem med å "slenge dritt". Det er ord. Det jeg ser som et problem er å bruke vold for å stoppe ord. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) [...]Det er få menn som godtar at noen flørter med dama deres. Kyssing og klåing, så SIER DU IFRA?[...] Hvis noen andre enn meg kysser og klår på dama mi, så er vel det først og fremst noe jeg bør ta opp med min dame. Kvinner er faktisk i stand til å ta vare på seg selv de også, men om hun skulle be om hjelp til å fjerne Hr. Innpåsliten skulle det vel komme til en løsning ganske fort. Hele "du ser ikke på dama mi" greia kommer fra ideen om at kvinner er søte og forsvarsløse vesener som er mannens eiendom. Tror man på det er det helt naturlig å passe på at ikke fremmede stjeler din eiendom. Tror man ikke at kvinnen er mannens eiendom, men ett selvstendig individ fullt ut i stand til å ta vare på sine egne iteresser, blir det ganske absurd å skulle "ta en alvorsprat" med en eller annen fyr som "flørter med dama mi". Endret 14. mai 2010 av M98kF1 Lenke til kommentar
fox Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Og for å svare på spørsmålet ditt, så har jeg personlig har ikke sans for imamer som snakker nedsettende om Norge og nordmenn. Jeg elsker Norge og liker de fleste nordmenn. Men så må du ikke glemme at nordemm er minst like ille til å slenge dritt om muslimer og islam. Dette forumet er et godt eksempel på det. Men det rettferdiggjør selvfølgelig ikke skittkasting mot hverandre. Gjensidig respekt er nøkkelordet for meg. Men det skjønner tydeligvis ikke alle mennesker, uansett hudfarge, opprinnelse eller livssyn. Nå generaliserer du, like mye som de andre i her tråden. Hardcore muslimer er synlige i media, hardcore anti-muslimer er også like mye synlige i media. Vi andre holder seg unna, enten vi er muslimer eller ei. Vi driter i media og alt der. Forumet har utrolig mange medlemmer, nesten 200.000. Ikke pek på andre når du peker på deg selv tre ganger så mye. Vi slenger ikke dritt om muslimer og islam. Ærligtalt, jeg synes at dere har sporet av. Nå handler det om Norge vs Islam. Som noen sa i starten, det handler om feighet, kultur og umoden. Ikke islam, islam er irrelevant i denne saken. Gidd å være ignorant. 1 Lenke til kommentar
kimosabi Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Når det gjelder integrering så er det kansje greit å roe ned de "moralpolitiet" innen muslimenes rekker litt. Jeg husker en reportasje om Zahid Ali, som er norsk men har pakistansk bakgrunn. Fyren får jo fader ikke gå ifred på gata fordi "hardcore muslimer" driver å dikterer ham helt fritt når han passerer på gata. Hvordan integrering skal foregå er ikke min jobb å foreta. Det får du ta opp med de som har med dette å gjøre. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du blander inn islam i diskusjonen, da temaet handler om noe helt annet. Dessuten er eksemplet ditt om Zahid Ali ganske ensidig. For akkurat slik behandlig får også religiøse muslimer av etniske nordmenn. Man kan jo snart ikke kalle seg muslim i frykt for å bli stemplet som terrorist, takket være media og uvitende nordmenn. Så det går begge veier. Det er helt tydelig at noen innen det muslimske miljøet VIL at Islam skal bli den ledende kulturen i Norge, og at mange av dem har enorm påvirkningskraft er det liten tvil om. Finnes flere Imamer i Norge som gjerne snakker nedsettende om Nordmenn, skulle tatt seg ut om våre prester og statsledere gjorde det samme eller? Du kan du ikke si "våre statsledere". For disse statslederne er like mye mine som dine. Jeg har gitt min stemme til hvem som skal styre dette landet. Så slutt å kategoriser i "vi" og "dem". Norge er blitt et fargerik og multikulturelt land, på tide å innse det. Og for å svare på spørsmålet ditt, så har jeg personlig har ikke sans for imamer som snakker nedsettende om Norge og nordmenn. Jeg elsker Norge og liker de fleste nordmenn. Men så må du ikke glemme at nordemm er minst like ille til å slenge dritt om muslimer og islam. Dette forumet er et godt eksempel på det. Men det rettferdiggjør selvfølgelig ikke skittkasting mot hverandre. Gjensidig respekt er nøkkelordet for meg. Men det skjønner tydeligvis ikke alle mennesker, uansett hudfarge, opprinnelse eller livssyn. Vi og dem er helt greit for meg siden det kun er en måte å reflektere over ulikhetene våre. Vi ekke fra samme kultur, vi kan ikke sam-eksistere uten vilje til å gjøre dette fra BEGGE sider. Det er faktisk du som skiller her. Jeg sa "våre statsledere" uten å engang hinte om at disse lederne skulle representere etniske nordmenn alene. Islam MÅ blandes inn i diskusjoner som dette fordi Islam står for verdigrunnlaget til ekstremt mange innvandrere. Det er en del av trådtittelen, disse unggutta var muslimer ifølge tittelen og Islam spiller mye større rolle for mange innvandrere enn hva kristendommen gjør for nordmenn. Mitt Zahid Ali eksempel er så godt som noen fordi det illustrerer hvordan hardcore muslimer i Norge oppfører seg mot folk de anser som "sine egne". Det var det som var hele poenget. Det er svært vanskelig for en person å integrere seg når man blir holdt tilbake av sine egne. Greit nok at Norge er multikulturellt og "det må vi bare innse", men du kan ikke bortse fra det faktum at kriminaliteten florerer blant innvandrere i langt større grad per innvandrer enn den gjør per etnisk nordmann. Det blir ikke akkurat lettere for folk å prøve å illustrere forskjeller når man blir besvart med "rasist" eller ren arroganse heller. Denne gjengkulturen som disse ungguttene utviser med kort vei mellom det å være en smule fornærmet og faktisk slå noen helseløs er noe som fikk manifestere seg for mange år sida blant innvandrer ungdom ala Young Guns etc. Det er ikke nordmenn som er de verste på dette området, langt derifra. Vis litt vilje til å rydde opp i "egne rekker", det er det som er nøkkelen til at vi kan samarbeide. Ikke dum toleranse fra naive nordmenn. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Dette verset er tatt ut av konteksten. Jeg er ganske sikker på at du ikke har lest koranen, men bare lest fra anti islamske sider. Hvis du leser før 5:51, så skjønner du at dette dreier seg om krig der folk angrep muslimer. Det står til og med hvis disse menneskene ber om nåde, så må muslimene tilgi dem. Såvidt jeg kan se er det du skriver her feil. Konteksten er slett ikke krig, men forholdet mellom religioner, og hvem som er guds folk. Selv om konteksten hadde vært krig, er det en enorm generalisering å si at man ikke skal være venn med noen kristne eller jøder. Du er også en av dem som ikke har lest koranen. Men hva sier du til dette her : "Surely those who believe, and those who are Jews, and the Christians, and the Sabians -- whoever believes in God and the Last Day and does good, they shall have their reward from their Lord. And there will be no fear for them, nor shall they grieve" (2:62, 5:69, and many other verses). "...and nearest among them in love to the believers will you find those who say, 'We are Christians,' because amongst these are men devoted to learning and men who have renounced the world, and they are not arrogant" (5:82). "O you who believe! Be helpers of God -- as Jesus the son of Mary said to the Disciples, 'Who will be my helpers in (the work of) God?' Said the disciples, 'We are God's helpers!' Then a portion of the Children of Israel believed, and a portion disbelieved. But We gave power to those who believed, against their enemies, and they became the ones that De som tror, og jøder, sabeere og kristne, de som tror på Gud og på dommens dag og gjør det som er rett og godt, over dem skal ingen frykt hvile, ei heller sorg (5:69) annet vers; Men de troende, og jøder kristne og sabeere, alle som tror på Gud og på dommens dag, og som gjør det som er rett, de har lønn i vente hos sin Herre. Over dem skal ingen frykt hvile, ei heller sorg. ( 2:62) Her har jeg funnet noen vers som er omstridte blandt ikke muslim. Jeg anbefaler de som kritiserer koranen til å lese dette, så dere for ed bedre forståelse. Mange ikke muslimer benytter dette verset her fra koranen : (K. 2-187): Drep dem hvor dere påtreffer dem, og driv dem ut fra det sted (Mekka) som de har drevet dere ut fra. For prøvelser for troen og forfølgelse er verre enn drap. Men bekjemp dem ikke ved den hellige moské, før de angriper dere der. Men hvis de angriper, så drep dem. Det er de vantros lønn.77 verset (K. 2-187) er bare fortsettelse. Verset prater, klart og tydelig, om dem som bekjemper muslimene. Budskapet kommer særlig klart framder det står : og driv dem ut fra det sted (Mekka) som de har drevet dere ut fra”. Hvorfor er det tvil over hva dette betyr? Det er et kjent fenomen at man ser på verden rundt seg ut fra sine egne oppfatninger. Verden farges med den fargen brillene har. Det ser ut som om disse kritikerne er meget opptatt av vold og konflikter at de tror at alt handler om dette. Koranens kjære fundamentalister, er full av kjærlighet og vennskap. For å kunne lese dette må dere først fjerne deres svarte briller som hindrer at lyset kommer frem slik det er. Fra islam.no : Koranen er full av tekster som sprer hat mot ikke-troende. Flere vers oppfordrer muslimene for å starte en hellig krig mot alle ikke-muslimer. Her er noen eksempler(K. 9:73 [74]): Hør, Profet! Strid mot de vantro og hyklerne! Vær hård mot dem! Helvete blir deres herberge. En sørgelig endeligt! (K. 8:65 [66]): Hør Profet! Anspor de troende til kamp! Finnes der tyve standhaftige blant dere, vil de vinne over to hundre! Er der hundre blant dere, vil dere overvinne tusen av de vantro! For de er et folk som intet forstår!K. 5:33 [37] ): Deres lønn, som bekjemper Gud og Hans sendebud og farter omkring og stifter ufred på jorden, skal være at de drepes eller korsfestes, at hender og føtter avhugges kryssvis, eller at de forvises fra landet. Dette vil være en skam i denne verden. I den kommende verden venter en svær straff. Svar: Det er kjent hvordan profeten ble sammen med muslimene utsatt for desperate forsøk for utryddelser. Flere omfattende kriger ble ført og alle midler ble brukt mot dem. Muslimene var som regel i forsvars posisjon. Også når de selv angrep var det bare et forsvarsmiddel. Mange vers forbereder muslimene til å stå på og å holde ut når det blir nødt til å krige. Man må studere profetens historie for å forstå slike vers på en riktig måte. Profeten selv har hatt gode venner som ikke var muslimer. Hans onkel Abu Talib var en av dem. Da profeten flyktet fra Mekka til Medina hadde han en veiviser som hjalp dem over hele veien og som ikke var muslim. Moren til hans kone Um Habibah var ikke muslim. Profeten sendte karavaner med nødhjelp til Mekka for å redde ikke-muslimer fra sultkatastrofer. Da profeten døde lå hans rustning som pant hos en jøde. Hadde Koranen oppfordret til drap på ikke-muslimer hadde profeten oppført seg annerledes enn som så. Vi må imidlertid forstå at Koranen behandler forsvars temaet grundig og setter flere rammer og regler for hvordan muslimene skal håndtere det. De som ofte Koranen behandler i sine vers og som blir kalt for vantro eller hyklere (kuffar eller munafiqoun) omfatter ikke alle mennesker som ikke er muslimer. I mange steder vil ordet vantro referere bare til fienden den tiden i Mekka. Det må stilles et spørsmål til dem som er så skremt av islam og som er så redde for livet sitt: Hvem kommer profeten egentlig til og hvem skal han invitere til islam? Hvis det er slik i islam som de hevder at alle ikke-muslimer må utryddes, hvem skal profeten rette seg til? Gud sier i Koranen om profetens oppgave: (K. 21:107) ” Vi har sendt deg kun som nåde til verdnene” Verdnene omfatter alle mennesker, alle dyr og alt rundt oss enten vi ser det eller ikke. Når profeten kun er nåde for mennesker, er det logisk å tenke annerledes enn hva de fundamentalister tenker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå