Gå til innhold

Unge muslimer med forskrudd kultur

Anbefalte innlegg

Jesus lærte kjærlighet, Muhammed lærte hat.

1. Vers fra Surah Attawbah sitert ute av kontekst

Det følgende verset fra Surah Attawbah er svært ofte sitert av kritikere for å mislede folk til å tro at Islam oppfordrer til vold, drap og brutalitet:

«... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...»

[Koranen 9:5]

Kritikere av Islam siterer faktisk dette verset ute av kontekst. Ikke bare unnlater de å sitere hele verset, men de unnlater også å nevne konteksten verset er sitert i. For å forstå sammenhengen er det nødvendig å lese fra det første verset av dette kapitlet. Versene forteller at det var en fredsavtale mellom muslimene og avgudsdyrkerne i Mekka. Denne avtalen ble brutt av avgudsdyrkerne. En periode på fire måneder ble gitt dem for at de skulle godtgjøre bruddet, ellers ville det bli erklært krig mot dem. Vers 5 av Surah Attawbah sier:

«Men da de hellige måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, og ta dem (til fange) og omring dem og ligg på lur etter dem på ethvert sted (som er egnet) for bakhold. Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.»

[Koranen 9:5]

Dette verset er sitert under en krig!

2. Eksempel på krigen mellom USA og Vietnam

De fleste vet at USA en gang var i krig med Vietnam. Anta at presidenten i USA eller generalen av den amerikanske hæren, sa til de amerikanske soldatene under krigen: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem». Hvis man i dag sier at den amerikanske presidenten sa: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem» uten å gi sammenhengen, vil det høres ut som at han er en umenneskelig massemorder. Men hvis man siterer hans uttalelse i riktig kontekst, altså at han sa det under en krig rettet mot fiendtlige soldater for å øke kampånden til de amerikanske soldatene, vil det høres veldig logisk ut.

3. Vers 9:5 sitert for å øke kampånden til muslimene under krigen

På tilsvarende måte sier Koranen i kapittel 9 vers 5: «... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...», under en kamp for å øke kampånden til de muslimske soldatene. Det Koranen sier til de muslimske soldatene er; vær ikke redd under kampen, drep fienden hvor enn dere finner dem.

4. En del av svaret ligger i selve verset

Denne delen av verset blir som regel unnlatt når 9:5 siteres av Islams kritikere: «Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.». Som det tydelig kommer frem av verset ville motparten fredelig få dra sin vei dersom de aksepterte Islam. Mange vil kanskje mene at dette er rettferdig, det er jo tross alt krig det er snakk om. Det vil derfor virke logisk at kun dersom en aksepterer motpartens vilkår får man dra sin vei. Men dette er ikke tilfellet i Islam, resten av svaret ligger i det neste verset.

5. Anti-muslimer hopper fra vers 5 til vers 7

Arun Shourie er en av Indias største kritikere av Islam. Han siterer det samme verset, Surah Attawbah, kapittel 9 vers 5 i sin bok The World of Fatwahs, på side 572. Etter å ha sitert vers 5 hopper han til vers 7 av Surah Attawbah. Enhver fornuftig person vil innse at han har hoppet over vers 6, noe de fleste anti-muslimer gjør for å villede folk til å tro at Islam er en menneskefiendtlig religion.

6. Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6 gir svaret

Svaret på påstanden om at Islam oppfordrer til vold, brutalitet og drap er gitt i Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6:

«Hvis en av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det, så han kan få høre Guds ord. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet. Dette fordi de er et folk som ikke vet.»

[Koranen 9:6]

Koranen sier altså at hvis de omvendte seg til Islam, fikk de fredelig gå sin vei. Videre sier Den Hellige Koranen i vers 9:6, at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt. Dette fikk de fordi de ønsket fred, men deres liv ville være truet av deres medsoldater som ikke ønsket fred, og av andre muslimer som ikke visste at de hadde overgitt seg. Det er ingen tvang i Islam, noe som også tydelig kommer frem i Koranens andre kapittel vers 256.

I dagens internasjonale scenario kan en fredelig og barmhjertig militærgeneral kanskje la fiendtlige soldater gå fri om de overgir seg under en krig. Men hvilken militærgeneral beordrer sine soldater om å ikke bare la fienden gå gratis, men også eskortere dem til et sted hvor de er trygge?

Som jeg har sagt før, hvis man skal legge ut vers fra Koranen, så MÅ man se islam og Koranen som en helhet,.

Bare folk er klar over dette, så er Jesus også en stor profet innen islam, han er faktisk nevnt flere gangen i Koranen enn profet Muhammad.

Noen muslimer aksepterer evangeliet etter Barnabas som det mest nøyaktige testamente om Jesus.

Moses snakker om profet Muhammad:

En profet vil jeg opreise for dem av deres brødres midte, likesom dig, og jeg vil legge mine ord i hans munn, og han skal tale til dem alt det jeg byder ham.

1. Muhammed ble født på en naturlig måte og Moses ble født på en naturlig måte.

2. Muhammed ledet sitt folk og Moses ledet sitt folk.

3. Muhammed var en krigsmann og Moses var også en krigsmann.

Jesus snakker om profet Muhammad:

Jesus profeterer om en annen talsmanns komme.

At denne talsmanns komme avhenger av Jesus' bortgang.

Talsmannen er sendt av Gud.

Talsmannen vil veilede i hele sannheten og ikke tale av seg selv.

Talsmannen vil bekrefte Jesus og gjøre oppmerksom på hva han sa og forutsa.

Talsmannen vil ære Jesus og fortsette den profetiske misjon.

Talsmannen vil forutsi fremtidige hendelser.

Verden vil følge hans religion.

Talsmannen vil være hos dem for evig.

Hvis man kort går igjennom profeten Muhammeds liv, vil man oppdage, at dette er hva som presist kjennetegner Guds siste rettledning til menneskeheten, profeten Muhammed. Jesus sa at Talsmannen skulle være hos dem til evig tid, hvilket er det samme som å si at det ikke kommer flere profeter etter Muhammed, noe som også er riktig.

For å lese mer sjekk her:

Hva sier Jesus og Moses om profet Muhammad

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er relevant i den grad at jeg brukte den som sammenligningsgrunnlag for å illustrere hvor totalitær islam er ift en religion vi er kjent med. Dette for å underbygge at islam ikke kan endres. Koranen er Guds ord for all tid, og reform av denne er sidestillt med blasfemi, som er sidestillt med selvmord. Islam er derfor uendret ila 1400 år. Ja, det finnes moderate muslimer som bestrider dette både i ord og handling, men disse har en svært tynn rettferdiggjøring for sin religionsutøving.

PrettyBoy og ey baba - hvem var Um Kirfa?

Jeg kjøper ikke det pisset du linket til.

"Kvinnen ble revet i to mellom to kameler, men hun må selv holdes ansvarlig for denne handlingen siden hun angrep muslimer.." Makan!

Finn en nøytral kilde, eller forklar selv med nøytrale kildehenvisninger.

for dere som ikke vet hva dette handler om:

http://www.myspear.org/terrorism.html

Sammenlign gjerne med ey babas kvalme propaganda.

Endret av Kafir
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hvem er du til å snakke om dette egentlig ? Du er ikke muslim engang. Heller ikke en lærd engang.

Les den linken jeg posta.

Um Kirfa var en person som angrep muslimene.

Lenke til kommentar
PrettyBoy og ey baba - hvem var Um Kirfa?

It was the Tribe of Fazara, which was headed by Umm Qirfa, who first attacked Muslims who were merely on trading journey.

2- They killed Muslims and took their merchandise.

3- Muslims made a counter attack to punish the trigger-happy tribe.

for dere som ikke vet hva dette handler om:

http://www.myspear.org/terrorism.html

Jeg kjøper ikke det pisset du linket til. Finn en nøytral kilde, eller forklar selv med nøytrale kildehenvisninger ;)Høres dette kjent ut?

Edit: Nå har vi to linker med to forskjellige utgaver, en av dem ljuger, kanskje begge ljuger, spørs vel hvilken side man er på, når det gjelder denne saken.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Her er en historisk korrekt gjengivelse av hendelsen, med bakgrunn i referansene som vises i slutten av filmen. Islams egne skrifter underbygger denne versjonen.

----------------------------------------------------

http://www.liveleak.com/view?i=da3_1253473842

----------------------------------------------------

ey baba:

Jeg er ikke en lærd muslim, men her i vesten så lar vi mennesker både tenke og snakke likevel.

Lenke til kommentar

ey baba:

Jeg er ikke en lærd muslim, men her i vesten så lar vi mennesker både tenke og snakke likevel.

Helt sant.

Hvorfor skulle det være forskjell på hva en lærd og en annen person sier, så lenge de leser fra samme boka? Lærd = en som har satt seg inn i materialet. Ikke sjef, leder, konge, president, gud etc. Jeg hater den sandkasse holdningen mange mennesker viser der: "Ååå, hakke stjerne på skuldra du nei, bare hold kjeft du..."

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Du mener at hendelsen føyer seg uanmerket inn i rekken over tilsvarende hendelser begått av andre religiøse minoriteter i Norge?

Har noen hørt om en jødisk, budistisk eller hinduistisk gjeng som stiller opp hjemme hos noen med intensjon om å gruppebanke vedkommende? Ikke jeg heller.

Lenke til kommentar

Fin video, men du kan tydlegvis ikke arabisk, det som blir oppgitt som referanse på arabsik, stemmer jo ikke med historien i videon :thumbdown:

Hvorfor skulle det være forskjell på hva en lærd og en annen person sier, så lenge de leser fra samme boka?

Egentlig så er jeg enig med deg her, men jeg stoler mer på hva legen har å si, enn enn medesinstudent f.eks. Du skjønner vel poenget mitt?

Har noen hørt om en jødisk, budistisk eller hinduistisk gjeng som stiller opp hjemme hos noen med intensjon om å gruppebanke vedkommende? Ikke jeg heller.

Hehehe, du er vel ikke seriøs nå?

Lenke til kommentar

Du sier at det ikke finnes noe moderat islam. Det finnes heller ingen moderat kristendom, da bibelen har sine bud uansett om folk velger å følge dem eller ikke.

Ser at Kafir har postet en fin sammenligning her. Kristendommen har sine 10 bud ja, men kristendommen(for de som følger den) har også en "snu det andre kinnet til" filosofi, noe som er helt motsatt av hva muslimene lærer.

Kristendommen er full av slakt-ned-tilfeldige-filosofier også. Det er mye grusomt å ta av.

Hvorfor er kristendommen relevant?

Noen mente visst at kristendommen var bedre.

Lenke til kommentar
Moses snakker om profet Muhammad:

’’En profet vil jeg opreise for dem av deres brødres midte, likesom dig, og jeg vil legge mine ord i hans munn, og han skal tale til dem alt det jeg byder ham.’’

1. Muhammed ble født på en naturlig måte og Moses ble født på en naturlig måte.

2. Muhammed ledet sitt folk og Moses ledet sitt folk.

3. Muhammed var en krigsmann og Moses var også en krigsmann.

Snakk om generisk beskrivelse og retrofitting. Ordene til Moses kan jo stemme for alle krigere, ledere, osv. på den tiden.

Lenke til kommentar

Du sier at det ikke finnes noe moderat islam. Det finnes heller ingen moderat kristendom, da bibelen har sine bud uansett om folk velger å følge dem eller ikke.

Ser at Kafir har postet en fin sammenligning her. Kristendommen har sine 10 bud ja, men kristendommen(for de som følger den) har også en "snu det andre kinnet til" filosofi, noe som er helt motsatt av hva muslimene lærer.

Kristendommen er full av slakt-ned-tilfeldige-filosofier også. Det er mye grusomt å ta av.

Hvorfor er kristendommen relevant?

Noen mente visst at kristendommen var bedre.

Forskjellen er at kristendommen er langt mindre grusom enn det den var. Islam har mer eller mindre stått på stedet hvil siden den ble opprettet. Hørt om Jihad før? Det ekke noe som heter hellig krig i kristendommen lenger. Den siste hellige krigen vi så fra kristendommen var for 700-1000 år siden. Det som VAR er heller ikke viktig siden vi lever i NÅTID. Blir meningsløst å kaste stein på hverandre på grunnlag av hva som skjedde for hundrevis av år siden.

Lenke til kommentar

Da må vi tilbake til hva vi faktisk diskuterer, hvilket er:

"Du sier at det ikke finnes noe moderat islam. Det finnes heller ingen moderat kristendom, da bibelen har sine bud uansett om folk velger å følge dem eller ikke."

Du sier at islam i seg selv ikke er moderat (men det kan finnes moderate muslimer). Kristendommen er heller ikke moderat.

Og når du sier at det ikke finnes hellige krigere i kristendommen, så glemmer du vel strengt tatt f.eks. Bush som gikk til krig med sin kristne gud i ryggen, mente han.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle det være forskjell på hva en lærd og en annen person sier, så lenge de leser fra samme boka?

Egentlig så er jeg enig med deg her, men jeg stoler mer på hva legen har å si, enn enn medesinstudent f.eks. Du skjønner vel poenget mitt?

Så hva man sier/skriver, er feil uansett hvor man leser det, om man ikke er lærd?

Lenke til kommentar
Løgn!

Da får du bevise at det er løgn da ;)

Så hva man sier/skriver, er feil uansett hvor man leser det, om man ikke er lærd?
Nei, hvis jeg(medesinstudent) leser samme bok som en overlege, så leser vi begge den samme den korrekte informasjonen, og begge har rett, men hvis/når det skulle komme til litt mer vanskeligere tema, så er vel legen flinkere enn meg på det området? Altså det jeg mener enn som har satt seg mye mer inn i det, og leser Hele Koranen flere ganger i løpet av et året. Kan vel litt mer enn meg. Skjønner du nå hva jeg mener?
Lenke til kommentar
Snakk om generisk beskrivelse og retrofitting. Ordene til Moses kan jo stemme for alle krigere, ledere, osv. på den tiden.

Helt riktig snartenkt, kunne ha vært hvem som helst.. men hvis du leser litt mer i den linken jeg la fram, så blir det forklart litt nærmere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...