ScudNor Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Hei. Bygget for en tid tilbake en ny PC med følgende speccs: ASUS RAMPAGE II EXTREME. INTEL CORE i7 950 - Kjølt med Corsair H50. Powercolour Radeon HD 5970 2 GB. Så var det dette med overclocking da. Tenkte jeg skulle begynne med skjermkortet, og så ta prosessoren senere. Jeg har så å si aldri vært borti overclocking tidligere, så her trenger jeg litt hjelp Jeg er ikke ute etter sånn ekstrem overclocking som setter skjermkortet i faresonen eller noe slikt, bare en noenlunde enkel clock for å få opp ytelsen en del. Har lest: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=171401 Men føler allikvel jeg må spørre her, siden tråden nå er litt gammel En kompis av meg (som også er grønn på emnet egentlig) har sagt at letteste måten å overclocke på er ved hjelp av et program som heter furmark for å teste skjermkortet, og så bruke programvaren som kom med skjermkortet til å sette opp GPU/Memory osv litt, får så å teste på nytt med furmark. Er dette en brukbar metode? Hva ville dere anbefalt for en nybegynner? Foreløpig bruker jeg Catalyst control center. Føler jeg har sett folk nevne "MSI afterburner" eller noe lignende som et bedre alternativ for skjermkortet mitt. Stemmer det? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få. -Scud.Nor Endret 10. mai 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Ingen på dette forumet som har peiling på overklokking med andre ord? ^^ Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Hei du ScudNor! Er nok mange som kan overklokke her ja, men ikke så mange som orker å beskrive dette om og om igjen til nybegynnere . Den guiden skulle nå ha vert oppdatert føler jeg. Men uansett! Jeg bruker hvertfall MSI Afterburner 1.5 til å overklokke mitt kort med. Det funker utmerket for meg. Der har jeg også satt programmet til å starte med windows, og jeg har forhåndssatt 2d klokk og 3d klokk. Last ned: http://event.msi.com/vga/afterburner/images/MSIAfterburnerSetup151.zip Ville også lastet ned de siste driverene til skjermkortet. http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx Fjern de gamle driverene. Installer de nye. Installer MSI Afterburner. Her ser du Afterburner. Trykk på K'en oppe i venstre hjørne. Da skal du starte Kombustor, som er ett stress verktøy for gpu. Denne kan du starte og la gå i window modus. Pass på at den kjører med begge gpu'er. GPU 0 og GPU 1. Nå som du har kombustor gående kan du begynne å skru å leke deg litt. Begynn med å øke Core clock (MHz). Ikke ta mer enn 5-10mhz av gangen. Mye enklere å finne maks på denne måten, og det er pga det som skjer når du går for langt. Da låser pcen seg. Viser ingen tegn til feil i grafikken før det skjer. Men ta det med ro, om... jeg mener NÅR det skjer så er det ikke farlig. Bare restarte pcen og begynne på nytt... vel nesten. Du burde jo huske hvor du havnet i MHz før den krasjet. Senk clocken da med 10-15MHz så er du som regel good to go. Nå er det slik at jeg ikke gidder å vente 20min mellom hver økning i clock. For meg holder det med 1-2 min mellom hver økning. Når du når taket ved standard Core Voltage. Så kan du begynne å skru denne opp, men nå må du passe litt mer på. For med mer volt blir det også mye mere varme å bli kvitt. Men jeg mener du fint skal kunne øke volt til 1.16v og kjøre med 850MHz core clock og 1100MHz på minnet. 1200MHz på minnet hvis du øker minne volt til 1.15v med ATI Overvolt tool. ( http://www.x-drivers.com/catalog/tweaking/video_cards/companies/ati/models/hd_5970_overvoltage_utility/14621.html ) Endret 12. mai 2010 av MR2_Magne Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Dette her var veldig bra. Forklart slik at jeg forstår det osv xD Takk skal du ha Endret 12. mai 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Har nå fjernet gamle drivere osv, og installert de nye. Har nå det nyeste CCC. Har også installert MSI afterburner. Så nå ser det slik ut: http://img203.imageshack.us/img203/8282/clocksosv.jpg Merker noen forskjeller her. - Hos meg står det Driver version: 8.14.10.0743. Mens hos deg står det; Driver version: 8.14.10.0750, Catalyst 9.12. Har dette noe som helst å si? - Jeg får heller ikke flyttet "core voltage" slik du har gjort. Hvordan "låser" jeg det opp? Ta gjerne en kikk på CCC på bildet også, om du ser noe som skal endres der. Og forresten, blir det ikke konflikter mellom CCC og MSI afterburner når man har begge 2? EDIT: fant ut hvordan man låste opp core voltage xD Endret 12. mai 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Bare skru av Ati overdrive du! Den trenger du ikke bruke når du bruker Afterburner. Slår du den av så slipper du eventuelle problemer. Grunnen til at det står catalyst 9.12 på min er at jeg bruker en enda nyere driver enn den offisielle 10.4 som er ute nå. Jeg bruker altså en 10.5 beta på en måte. Hadde driveren jeg bruker vert sluppet offisielt, så ville det nok stått 10.5 der skal du se Dette er et gammelt bilde. Men her ser du kombustor i bakgrunnen og i tillegg GPUZ oppe i høyre hjørnet. Det bruker jeg til å overvåke VRM temperaturene, VRM er volt regulatorene på kortet ditt. Disse blir fort VELDIG varme så en må være litt forsiktig. http://www.techpowerup.com/downloads/1788/TechPowerUp_GPU-Z_v0.4.2.html Lenke til kommentar
WinterSilence Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Du kunne jo kigge på testen min af kortet hér: "Altså opnåede jeg en effektiv, stabil overclockning af GPU på 210 MHz og RAM på 275 MHz, der omregnet til procenter bliver til helt uhørt fantastiske +28,96% på GPU og +27,5% på RAM." http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=15125 Borderlige hilsen fra Danmark (halvdelen af min familie er norsk så jeg taler det fint, men slet ikke på skrift - hehe ) Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Har nå begynt å overclocke litt. Kjørte kombustor og økte core clock mellom 5-10mHz hvert 5 minutt ca. Gikk fra 725 til 820, så klikka plutselig kombustor. Når jeg started det på nytt så vil liksom ikke grafikkortet yte 100% slik som det skal. Når jeg kjører kombustor nå så ligger ytelse bare på 20-50 % i starten, helt til de synker ned til nesten ingenting på begge kjernene. Hva skjer? Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Last ned gpu-z og installer det programmet. Så tar du å overvåker VRM temperaturene dine. Dersom disse overstiger 120grader. Noe dem fort kan gjøre. Så skrur grafikk kortet automatisk NED hastigheten for å spare seg selv for skade. Kan hende det er det som skjer. Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Har allerede gjort det. VRM temperaturene kom aldri over 80 grader. GPU kom ikke lenger enn 72 grader. Restartet pcen og prøvde på nytt, da fungerte kombustor og ytelse slik det skulle, men bare noen få minutter så klikket hele pcen. Restarta igjen, skrudde ned fra 820 til 800. Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Du har ikke rørt volten da regner jeg med...? Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Nix, kom aldri så langt. Det eneste jeg har gjort til nå er det første steget, å øke litt etter litt på Core clock, for å finne grensen på stabilitet Etter at jeg nå satt ned til 800 på GPU og gikk inn på Bad Company 2, så fikk jeg bare spilt 5 minutter før skjermen frøs, og ytelsen på kortet droppet ned til 0% :/, så ble skjermen helt hvit, og jeg kunne fortsatt høre lyden fra spillet : / Satt ned til 780 nå... Endret 13. mai 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hehe ja er nok ikke mye det tåler å overklokkes med så lav volt som den får originalt. Men når du kjører Kombustor, du ser da at begge kjerner kjøres på 100%? Når du tweeker med kombustor i bakgrunnen, og finner maks Core clock. Så skal du vite at 2-5min ikke er nok til å stabilitets teste kortet. Når du kommer til maks og ting fryser/kræsjer. Skru ned 20MHz og sjekk stabilitet. Og da er faktisk BC2 er god test på det ja. Kjøre på med alt på maks å spill ivei. Er ikke altid en stabil kombustor tilsvarer ett stabilt system... Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Hehe ja er nok ikke mye det tåler å overklokkes med så lav volt som den får originalt. Så hva gjør jeg da? Skrur litt opp på volt og så prøve å øke videre på core clock? Men når du kjører Kombustor, du ser da at begge kjerner kjøres på 100%? Begge to ligger på 97-99% hele veien. Ser egentlig ut som MSIAB og CCC er i konflikt også forresten. Jeg får ikke stille fart på vifta i MSI. Det må jeg gjøre i CCC. Merker også at dersom jeg setter opp Coreclock i MSIAB så er det ikke alltid det endres i CCC : / Når du sier "skru av CCC", hvordan mener du jeg skal gjøre? For det eneste jeg har gjort er å høyreklikke på ikonet og trykke exit >.< Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Bare hukk av der det står "Enable Ati Overdrive". Jeg bruker vannblokk på mitt grafikk kort, så kanskje noen andre kan steppe inn å forklare hvordan man får til å styre fan speed i AB? Virker som du gjør det riktig så langt! Så nå er det bare å øke volten for så å fortsette oppover med Core clock. Men ville nok ikke gått høyere enn 1.165volt med standard kjøler. Du kan selvfølgelig gjøre det, men da må du nok sette viften til et ubehagelig høyt nivå for å kjøle ned kortet. Prøv 1.165volt og 850mhz clock. prøv også 1100mhz på minnet. Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Nå begynner det å ligne på noe. 1162mV på Core voltage. 860MHz på Core clock. 1150MHz på Memory clock. Og har fortsatt ikke hatt et eneste crash hverken i kombustor eller spill, så er ikke ved grensen enda Vifta går på 100%, og jeg får disse temperaturene: GPU: ca 70-75 grader. VRM: ca 90-95 grader. Endret 16. mai 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 se der ja! =) Har nå faktisk måtte skru ned min egen klokk til 980/1200 pga krasj i BC2. Har aldri opplevd krasj i furmark eller andre programmer. Men BC2 med alt på maks... da skjer det ting ja... hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå