dazkn Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) trenger da hjelp til å koble dette elementet. varmeelementet er på 6kw, skal kobes til 440v 3fase stikkontakt. hmm.. på termostaten er det 2 tilkoblingspunkt. type: tsdh1104, 20A, 240V. hvordan koble opp alt dette? hvordan skal koblingene være på elementet, og evt termostaten. Endret 10. mai 2010 av dazkn Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Kan du forklare hva du trenger hjelp til? Lenke til kommentar
dazkn Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Kan du forklare hva du trenger hjelp til? sannn Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Skal det være stjernekobling eller trekantkobling? Jeg vil tro at to av fasene skal koles inn på termostaten. Endret 10. mai 2010 av stianaarskaug Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Jeg har laget et koblingsskjema du kan se på. Da kobler du termostaten i serie med en kontaktor. L1 til Termostat. Videre til kontaktor og til L2 eller N. Så kobler du inn alle fasene på hovedkontaktene på kontaktoren og videre til hver av kontaktene på varmeelementet. Når termostaten kobles inn vil spolen på kontaktoren få strømtilførsel og koble inn hovedkontaktorene, som igjen vil gi spenning til varmeelementene. Når termostaten kobles ut, vil "Styrekretsen" bli brutt, og spolen på kontaktoren mister spenningen og hovedkontaktene vil kobles ut og varmeelementene mister spenning. Det vil bli for stor belastning hvis du kobler termostaten i serie med varmelementene tror jeg. Men hvis du vet at dette går fint, så kobler du termostaten i serie med en av fasene. Koblingsskjema.bmp Endret 10. mai 2010 av stianaarskaug Lenke til kommentar
dazkn Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 det er ikke noe styreskap. er bare en koblingsboks utenfor en tank, der tilkoblingen til elementet og en termostat er. skal ta strøm rett ut ifra et 3fase 400V stikkontakt støpsel til denne boksen da. Altså termostaten i serie med elementet. tingen er at elementet er beregnet for 230/400, mens termostaten er en enpolet bryter som tåler 230V. Så her er det noe muffins. På 3fase, må jo da termostaten unne bryte mer en en fase? minst 2 eller 3? eller? beregnet for enfase den termostaten da vil jeg tro? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Du har kanskje feil type termostat. Det skal være 2 brytere i termostaten, de har litt forskjellig temperaturpunkt. Når vannet er kaldt leder begge bryterne og du får full effekt. Litt før maks temperatur bryter den ene og effekten reduseres. Ved maks temperatur bryter den andre, og effekten går til null. Varmeelementet må kobles etter spenningen mellom fasene. Den er vel enten 230V eller 380V. Lenke til kommentar
dazkn Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Da har jeg ringt og skaffet meg en 3-polet termostat.. så da kan jeg vel gå direkte ifra 3-fase stikk, til termostat og deretter til varmeelementet. 230 skulle ha trekantkobling, og 400 stjerne. hadde du villet tegne opp en tegning som viser dette, med trekantkoblingen også? hadde vært supert, men takk for hjelpen uansett! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Tegningen som følger med en slik varmekolbe / termostat er vel klar nok: Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 først sier du 3 fase 440V og så senere 400V bestem deg. men jeg skal lære deg noe i dag. hvorfor 440V? hvor brukes det? på land får du bare 400V ved det normale du vil ha. på land er det 50Hz. da blir det 400V. merkeskilt på motorer på land står det alltid 400V 50Hz eller 230V 50Hz, eller et spenningsområde rundt disse tallene. grunnen til jeg sier på land er fordi jeg jobber på skip. jeg installerer på nybygg skip som ligger på sjøen... men her kan jeg lete så mye jeg vill helt til jeg dør. for her finner jeg ikke 400V, eller vis det er noen av de veldig store forbrukerne som bruker strøm samtidig. da synker jo spenningen. på alle skip er det 60Hz. øker du frekvensen så øker og spenningen. da har vi 440V. men 230V 60Hz har vi og. dette er fordi vi bruker trafoer på å transformere spenningen ned. i sentraller gjør vi det samme ned til 24V. men med batterier til nødstrømsanlegg seriekobler vi 12V batterier for å få 24V, men samme "kraften" som på 12V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå