Jotun Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Trenger noen juss råd her: I borettslaget vårt er det 48 leiligheter, og ca 21 parkplasser. Noe som jo medfører at alle har ikke faste plasser. Tingen med disse plassene er at de ble laget på dugnad for mange mange år siden, og de som deltok på dugnaden skulle disponere disse plassene (så vidt eg har forstått koss det ble bestemt). Det snakkes også om at noen av plassene er kjøpt med penger, men dette er ikke bekreftet og gjelder kun en eller to plasser. Tingen er jo at disse faste plassene har de siste årene blitt "solgt" med leilighetene etterhvert som de som var på dugnad har flyttet. Og slik det har vært i det siste så har de fulgt leilighetene også ved salg fra de nye kjøperne igjen osv osv. Denne praksisen har aldri vært oppe til diskusjon, men skal diskuteres i morgen. Spm. mitt er: Er det lov at noen få leiligheter disponerer sin egen parkplass på bakgrunn av at en eier engang i tiden (ikke eieren som eier leiligheten nå) var med på dugnad? Se bort fra de som evt. ble kjøpt, der ble det gjort en feil om det er sant. Så vidt meg bekjent så kan ikke noen i borettslaget eie noe som helst unntatt en andel av laget. Og alle beboerne eier jo en like stor andel, selv om noen har egen parkplass, mens andre ikke har. Håper noen har inngående kjennskap til regler og lover Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Om ikkje anna er sakt så kanskje du kan bruke denne paragrafen frå burettslagslova? § 4-11. Reglar om forkjøpsrett Føresegnene i §§ 4-12 til 4-21 gjeld dersom det følgjer av vedtektene at andelseigarar eller andre har forkjøpsrett når ein andel skiftar eigar. Føresegnene kan fråvikast i vedtektene om ikkje anna er sagt. Om parkeringsplassen "høyrer" til ei bestemt leilgiheit så vil denne parkeringsplassen også være ein andel som du skal ha forkjøpsrett på. Hjelper kanskje ikkje så mykje no, men er kanskje noke å ta opp neste gong ei leiligheit med parkeringsplass skiftar eigar? Sidan over halvparten av leiligheitene ikkje har parkeringsplass så burde det ikkje være umogleg å vedta at frå no av så skal parkeringsplassane gå etter ansinitet slik at dei som har budd i borettslaget lengst utan å ha parkeringsplass får fyrsteprioritet når ei leiligheit med parkeringsplass blir solgt. Men bortsett frå dett kan ikkje eg finne noke handfast som du kan vise til. Rekner med at det nok er opp til burettslaget å bestemme dette. Synest forøvrig også at styret i burettslaget har sovet i timen om dei har tillatt salg med tilhøyrande parkeringsplass. Eigen parkeringsplass er ein verdiaukning som gjer at dei med parkeringsplass nok har ein litt større andel og må dermed betale meir. Semirelevant spørsmål, er utgiftene ved snømåking og vedlikehold av parkeringsplassen delt på berre dei 21 leiligheitene med parkeringsplass eller må du være med å betale utgiftene for at enkelte leiligheiter har parkeringsplass? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Parkeringsplassene måkes av hver beboer, så det er greit. Men har tenkt litt på det du sier om økt verdi --> økt andel av borettslaget. Blir nok en opphetet debatt på generalforsamlingen ja... Takk for tips! Andre synspunkter er også hjertelig velkomne. Det er forøvrig ikke forkjøpsrett på andelene i borettslaget. Ikke i vårt lag. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Problemet med å vedta noe på generalforsamlingen er at svært mange gidder ikke møte opp. Og de som har en parkplass de ønsker å beholde møter selvsagt opp på akkurat dette møtet... Så me må nesten ha noen regler å slå i bordet med. Kanskje det med andeler og slike ting kan være vippestanga. At hvis man skal ha parkplasser som følger leilighetene så må husleigen for disse leilighetene økes all den tid verdien på andelen er høyere grunnet parkplasser. Det skal bli spennende. Lenke til kommentar
hunus Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Så me må nesten ha noen regler å slå i bordet med. Kanskje det med andeler og slike ting kan være vippestanga. At hvis man skal ha parkplasser som følger leilighetene så må husleigen for disse leilighetene økes all den tid verdien på andelen er høyere grunnet parkplasser. Det skal bli spennende. Det er ingen sammenheng mellom verdi på andelen og husleie. Når det er sagt kan det selvfølgelig være rimelig at de som disponerer en parkeringsplass skal betale ekstra husleie, hvis det er borettslags plasser. Hvis det derimot er den enkelte andelseiers plass, kan ekstra husleie bare gå til kostnader til drift og vedlikehold av plassene. Du/dere må prøve å finne ut hva som ble avtalt/bestemt den gang disse ordningene kom i gang. Det blir lettere å finne en strategi hvis du har litt mer fakta. Endret 10. mai 2010 av hunus Lenke til kommentar
hunus Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Om ikkje anna er sakt så kanskje du kan bruke denne paragrafen frå burettslagslova? Om parkeringsplassen "høyrer" til ei bestemt leilgiheit så vil denne parkeringsplassen også være ein andel som du skal ha forkjøpsrett på. Hjelper kanskje ikkje så mykje no, men er kanskje noke å ta opp neste gong ei leiligheit med parkeringsplass skiftar eigar? Sidan over halvparten av leiligheitene ikkje har parkeringsplass så burde det ikkje være umogleg å vedta at frå no av så skal parkeringsplassane gå etter ansinitet slik at dei som har budd i borettslaget lengst utan å ha parkeringsplass får fyrsteprioritet når ei leiligheit med parkeringsplass blir solgt. Men bortsett frå dett kan ikkje eg finne noke handfast som du kan vise til. Rekner med at det nok er opp til burettslaget å bestemme dette. Hvis det tidligere er bestemt at en parkeringsplass skal høre til en eller flere bestemte andeler kan man ikke beslutte å ta de tilbake uten videre. En parkeringsplass er normalt heller ikke en egen andel, slik at omsetning av leilighet mned tilhørende parkeringsplass utløser ikke egen forkjøpsrett på plassen. Det er heller ikke vanlig at leiligheter med parkering har en større andelsbrøk. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Her i borettslaget er det høyere husleie for leilighetene høyere opp i etasjene enn de lengre nede, så noen sammenheng mellom "verdi" og husleie er det da... Problemet er jo at det som ble "bestemt" er helt urimelig. At nye beboere i borettslaget ikke engang skal ha muligheter til å skaffe seg parkeringsplass pga en dugnad som ble utført for over 20 år siden er feil. Nå er eg på tynn is, men mener å ha hørt at ingen i borettslaget kan "eige" deler av laget? Bortsett fra andelene selvsagt. Altså er plassene borettslaget sine, og dermed blir det feil å selge leilighetene med rett til parkering. Men eg vet ikke. Lenke til kommentar
hunus Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Her i borettslaget er det høyere husleie for leilighetene høyere opp i etasjene enn de lengre nede, så noen sammenheng mellom "verdi" og husleie er det da... Problemet er jo at det som ble "bestemt" er helt urimelig. At nye beboere i borettslaget ikke engang skal ha muligheter til å skaffe seg parkeringsplass pga en dugnad som ble utført for over 20 år siden er feil. Nå er eg på tynn is, men mener å ha hørt at ingen i borettslaget kan "eige" deler av laget? Bortsett fra andelene selvsagt. Altså er plassene borettslaget sine, og dermed blir det feil å selge leilighetene med rett til parkering. Men eg vet ikke. Slik jeg ser det er det anledning til å bestemme at noen skal disponere en parkeringsplass, mot f eks å opparbeide den selv. Hvis det ble fattet et lovlig vedtak på generalforsamlingen om ddette, må det respekteres fremdeles. Forøvrig er du på så tynn is at du nok kommer til å bli våt. Det er tale om disposisjonsrett til parkeringsplassene, og ikke eierskap. Dette har liten praktisk betydning, i det spørsmåler er om borettslaget har fattet et lovlig vedtak om å overlate disposisjonsretten til parkeringsplassene til noen utvaltgte andelseiere. Det er mange borettslag hvor det er åpnet for at beboere kan kjøpe en parkeringsplass (altså disposisjonsretten). Du bør derfor finne ut hva som er bestemt. Evt om dere går sammen og søker profesjonell bistand hos en advokat for å finne ut hvilke mul\ilgheter dere har. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Så tynn???? :!: Ok. Og denne disposisjonsretten blir automatisk overdratt til neste andelseier da? Det er dette eg lurer på egentlig Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Oppfølgingsspm: Er det da altså slik at en generalforsamling faktisk kan bestemme ting som er helt horrible så lenge nok andelseiere stemmer for det på generalforsamlingen? Det er hvertfall slik at det trenger ikke være et visst antall av totalt antall eiere, kun de som møter opp. Lenke til kommentar
hunus Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Oppfølgingsspm: Er det da altså slik at en generalforsamling faktisk kan bestemme ting som er helt horrible så lenge nok andelseiere stemmer for det på generalforsamlingen? Det er hvertfall slik at det trenger ikke være et visst antall av totalt antall eiere, kun de som møter opp. Nei ikke ting som er helt horrible. Overlate en parkeringsplass til en endelseier kommer nok ikke under den kategorien. Det må være 2/3 av de frammøtte som stemmer for. Hvis det er enkeleiere som får en stor pesonlig fordel, kan de være inhabile og følgleig ikke delta i avstemmingen. Så tynn???? :!: Ok. Og denne disposisjonsretten blir automatisk overdratt til neste andelseier da? Det er dette eg lurer på egentlig Det kommer ann på hva som er vedtatt. Hvis det blir vedtatt at leiligheten får disponere en parkeringsplass er det vanlig at den følger med. Det er umulig å gi et sikkert svar på et slikt spørsmål uten å ha sett vedtaket. Endret 10. mai 2010 av hunus Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Ok. Takk for gode svar. Tør eg spørre hva som gjør at du har såpass peiling? Oppfølgingsspm: Er det da altså slik at en generalforsamling faktisk kan bestemme ting som er helt horrible så lenge nok andelseiere stemmer for det på generalforsamlingen? Det er hvertfall slik at det trenger ikke være et visst antall av totalt antall eiere, kun de som møter opp. Nei ikke ting som er helt horrible. Overlate en parkeringsplass til en endelseier kommer nok ikke under den kategorien. Det må være 2/3 av de frammøtte som stemmer for. Hvis det er enkeleiere som får en stor pesonlig fordel, kan de være inhabile og følgleig ikke delta i avstemmingen. Så tynn???? :!: Ok. Og denne disposisjonsretten blir automatisk overdratt til neste andelseier da? Det er dette eg lurer på egentlig Det kommer ann på hva som er vedtatt. Hvis det blir vedtatt at leiligheten får disponerte en parkeringsplass er det vanlig at den følger med. Det er umulig å gi et sikkert svar på et slikt spørsmål uten å ha sett vedtaket. Ja, hvis det er et vedtak. Blir spennende i morra. Lenke til kommentar
hunus Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Ok. Takk for gode svar. Tør eg spørre hva som gjør at du har såpass peiling? Mange år som styremedlem/styreleder i flere borettslag gir litt erfaring.. Har dere en proff foretningsfører? De kan ofte gi råd. Endret 10. mai 2010 av hunus Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Hvis det er slik at det er en sak som fenger de fleste vil nok flesteparten stille og da også gi sin stemme. Hvis det er slik at det kun er et fåtall som stiller så er det det fåtallet som er berettiget til og stemme og de som da ikke har kommet får da ikke muligheten til og stemme som igjen betyr at de få som har vært tilstede har da "bestemt". Det som skal stemmes over skal stå i innkallingen, alt annet kan tas etter møtet er hevet. Hvis det da ikke gis med fullmakt til noen andre andelshavere har de ikke stort og si i ettertid. Endret 10. mai 2010 av H.M.Kongen Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det kommer jo også an på hvor styret "står" i saken. - Hvis det ikke finnes noe skriftlig/vedtak på dette kan antagelig styret disponere plassene som de synes er best for borettslaget. Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Er ikke dette protokollført? Det burde vel være det ved oppretting av disse plassene. Det virker jo litt som det begynte som en god løsning men at det har sklidd ut ila årene. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Skal skrive litt her når eg vet mer etter generalforsamlingen i morra. Blir spennende ja. Hadde håpet systemet ble basert på ansenitet og behov. At selv om en med lang ansenitet skulle finne på å kjøpe seg bil plutselig, så vil han ikke få automatisk plassen til naboen som har hatt den i to år. Men ved neste ledige vil han ha første pri. Noe annet synest eg bare er blodig urettferdig. For hadde eg hatt muligheten hadde eg vært med på dugnaden for å skaffe meg en parkplass, men har jo aldri fått denne muligheten, og vil jo aldri få det heller. Hadde vært fint å kunne skrive "muligheter for fast parkplass" i annonsen. Eg har fast plass på det nåværende tidspunkt, pga eg låner denne av en som har plass, men ikke bil. Det er jo fett nok det, men dør hun så står eg uten helt plutselig. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) En annen ting som muligens kan innvirke på saken er kanskje om det er mulig å opparbeide flere parkeringsplasser? - Nå vet ikke jeg hvordan det er å få omgjort 20 år gamle vedtak dersom det finnes et slikt, men hvis det ikke er mulig å opparbeide flere plasser vil det kanskje fremstå som urimelig at disse plassene (som jo ligger på brl. felles eiendom) skal følge fast med enkelte leiligheter, og spesielt etter så lang tid. (kun synsing) Endret 10. mai 2010 av kjetilkl Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Det er der problemet ligger. Vi får ikke utvide med flere plasser. At Fru Hansen som var med på dugnaden for 20 år siden og bor her fremdeles skal ha fast plass til rullatoren sin er helt greit, men ikke Per og Kari som kjøper Fru Hansen sin leilighet når hun dør. Hvertfall ikke siden Hr. Nilsen har bodd i 19 år og har ikke plass til sin bil. Endret 10. mai 2010 av Jotun Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det er der problemet ligger. Vi får ikke utvide med flere plasser. At Fru Hansen som var med på dugnaden for 20 år siden og bor her fremdeles skal ha fast plass til rullatoren sin er helt greit, men ikke Per og Kari som kjøper Fru Hansen sin leilighet når hun dør. Hvertfall ikke siden Hr. Nilsen har bodd i 19 år og har ikke plass til sin bil. Hvis det ikke finnes noe protokollført vedtak på dette er det jo enkelt å endre på. - Det er bare å fremsette et forslag om at de opparbeidede plassene kun skal følge leiligheten for nåværende eier, og at de når leiligheten avhendes skal fordeles etter ansennitet/venteliste. Deretter trenger du bare samle inn fullmakter fra alle de som ikke har parkeringsplass samt få med deg noen flere på din side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå