Gå til innhold

Timelapse over et helt år

Anbefalte innlegg

Har en liten plan om å lage en timelapse over et helt år, har sett noen andre lignende prosjekt her inne, men mer av den manuelle sorten.

Jeg tenker å montere et speilrefleks fast, med PC-styring og -lagring. Er det noen her som har erfaring med dette?

Par ting som må på plass først:

1. Trenger et rimelig speilrefleks som kan styres via PC og som kan kjøres med nettadapter.

2. Et software som kan styre kamera over et helt år.

Har en gammel laptop jeg håper klarer seg i et år til. Trenger gjerne en nød-strømkilde itilfelle strømbrudd, får se på det etterhvert.

Har kun mulighet til å se etter kamera et par ganger i måneden, så det er nødvendig at det meste går av seg selv

Noen som har tips til kamera og software, evt. andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamera tappes veldig for for strøm når det er koblet mot PC (iallefall Nikon), så jeg ville droppet PC.

Hvilket kamera du kan bruke, er jeg mer usikker på, men iallefall Nikon D2X har muligheter for 1 bilde pr dag i 365 dager (teoretisk).

Dersom batteriet klarer det eller en bruker strømforsyning, så skulle det gå.

Lenke til kommentar

Bruk en UPS. De leverer nok strøm til en bærbar PC og et kamera i mange døgn. Strømbrudd som varer ukesvis får vi regne med ikke skjer. Denne til 839 kr kan drive en ganske effektkrevende PC på 40 Watt i ca et døgn.

Men over til programvaren. Man må vel bruke kameraprodusentens egen programvare for styring av kameraet og kanskje sette opp en makro i OSet som kjører denne programvaren med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Kamera tappes veldig for for strøm når det er koblet mot PC (iallefall Nikon), så jeg ville droppet PC.

Tenkte ha et kamera som kan brukes kun med nettadapter, uten batteri.

tror det store problemet blir når rammen er fylt opp og den begynner å lagre på disken. eller når strømmen går, at den går en gang i løpet av et år er det høy sansynlighet for. også må du sist men ikke minst ha stor nok plass. nå vet jeg ikke om du skal ha ett bilde pr dag eller flere da.

Planen er å ha et software som ordner lagring på pc'en, unngå å bruke minnekort. Kanskje med auto-backup til en ekstern hdd, evt web.

Bruk en UPS. De leverer nok strøm til en bærbar PC og et kamera i mange døgn. Strømbrudd som varer ukesvis får vi regne med ikke skjer. Denne til 839 kr kan drive en ganske effektkrevende PC på 40 Watt i ca et døgn.

Men over til programvaren. Man må vel bruke kameraprodusentens egen programvare for styring av kameraet og kanskje sette opp en makro i OSet som kjører denne programvaren med jevne mellomrom.

Akuratt hva jeg trenger! Takk for den :thumbup: Fant ut at Nikon har et program; Nikon Camera Control Pro. Ikke allverden av instillinger, men kan iallfall sette det til å ta bilde hver 24. time. Men det er kanskje ikke laget for å stå på i ett helt år. Skal sende en mail til Nikon å høre hva de tror. Interessant at det har bracketing funksjon i tillegg, er mulighet for HDR-timelapse da. Krever nok litt å lage 365 HDR bilder da, men men... :roll:

Hvis det ikke er egen strømplugg på kameraet så får man fjerne batteriet og forsyne kameraet fra en strømforsyning som gir riktig spenning. Strømforsyningen kan selvsagt kobles på samme UPS som PCen.

Akuratt det jeg må, gjelder bare å finne et billig brukt Nikon hus som kan drives med nettadapter og kunne styres via PC.

En annen ting jeg lurer på, er hvordan kamera og objektiv vil takle vinterkulde og sommervarme, kommer til å stå beskyttet under et tak. Men vind og minusgrader/varmegrader kan jo være skummelt. Fukt kan også bli problem.

Endret av Maranello
Lenke til kommentar

Diskplass er vel ikke noe problem. Ta gjerne mange bilder per dag så man unngår å miste dager der det tilfeldigvis styrtregner akkurat når bildet tas men det er klarvær resten av dagen.

Kameraet bør stå i en eller annen auto-eksponerings-modus med godt spillerom (ikke manuell eller lukkerprioritet) slik at bildene blir godt eksponert selv på regntunge høstdager og i påskesola.

Det kan også være lurt å sjekke at klokka på PCen og i kameraet går nøyaktig. Hvis ikke så risikerer du at tidspunktene forskyver seg utover året.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale minst et bilde hver 12. time, da ender du opp med 365 x 2 bilder, noe som er nødvendig for å få noe ut av det! Trenger du virkelig et speilrefleks? Hvorfor isåfall :-)

Gjelder å få to dagslys bilder da isåfall, men bør vel gjerne ha mer enn 1 bilde per dag for å få noen sekunder med grei flyt i filmen.

Velger speilrefleks blant annet pga. der kan objektivet settes til en fast brennvidde, frykter at "objektivet" på et kompaktkamera kan "trekke" seg inn ved strømbrudd og at diverse instillinger må stilles på nytt. Et speilrefleks kan du ta strømmen av/på uten at noe endrer seg.

Diskplass er vel ikke noe problem. Ta gjerne mange bilder per dag så man unngår å miste dager der det tilfeldigvis styrtregner akkurat når bildet tas men det er klarvær resten av dagen.

Kameraet bør stå i en eller annen auto-eksponerings-modus med godt spillerom (ikke manuell eller lukkerprioritet) slik at bildene blir godt eksponert selv på regntunge høstdager og i påskesola.

Det kan også være lurt å sjekke at klokka på PCen og i kameraet går nøyaktig. Hvis ikke så risikerer du at tidspunktene forskyver seg utover året.

Må kjøre et par teste med eksponering ja, passe på at bildene gjerne blir tatt når solen er på sitt høyeste gjennom hele året.

Takker for tips!

Lenke til kommentar

Nikon Camera Control Pro fikser nok dette. Prøvde med 3000 eksponeringer med 5 skudd i hver bracket uten at den protesterte, men jeg fullførte ikke eksperimentet.

Det eneste slikt eksperiment jeg har gjort, er et bilde hvert 5. minutt i løpet av en dag. Da var det flere bilder hvor kameraet var nedsnødd - men det funka greit - brukte en manuell 50mm da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...