Camlon Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Poenget mitt er å egentlig å stoppe opphopningen i Oslo da det blir bevist hver eneste dag at det ikke fungerer på grunn av for stor konsentrasjon, og heller fordele innvandrere utover det ganske land, da det virker som at alle problemene er i Oslo på grunn av elendig integrering. Du kan ikke bestemme hvor de skal bo, så du kommer ikke langt der. Et godt poeng i grunnen. Allikevel har man jo politiske partier for å fremme definerte interesser for en relativt definert gruppe av befolkningen, eller? Så hvorfor ikke et eget parti for den muslimske delen av befolkningen? Skal vi først tillate dem å slå seg ned, bør vi vel også tillate dem å fremme egne interesser? Har vi, jeg kan ikke komme på en eneste en. Her finnes det et parti som heter maoripartiet og det fører til at maoriene blir mislikt og de har bodd her lengst. Nei, det er ikke "vår jobb", eller "deres jobb". Her igjen må vi huske på - mener jeg - at dette er noe vi bør få til i fellesskap. Å si at det er deres jobb å integrere seg, er vel også en form for segregering? Nå sier jeg selvfølgelig ikke at man skal servere alt på et sølvfat, men å begrense seg til å "ikke stikke kjepper i hjulene for dem" tror jeg er litt for tynt. Vi bør kunne prestere litt bedre innsats enn det. Skulle vi komme til å bli enige om at det faktisk er i vår egen interesse også at "integreringen" går så smertefritt og sømløst som mulig, tror jeg nok vi raskt bestemmer oss for at det er greit å hjelpe litt til også. Hadde vi faktisk greid å samarbeide på et skikkelig vis, uten alle fordommer og forutinntatte holdninger og redsler for feks "snikislamisering", hadde nok dette gått mye lettere. Men for all del, det er en toveis sak. Det skal man heller ikke glemme. Men, det er nå meg.. Hadde vi sluttet å ta imot folk fordi vi synes synd på dem og istedenfor tatt imot folk som hadde et genuint ønske om å bli norsk og som kunne bidra positivt til Norge ville det ikke vært noe problem. De som kommer til Norge bør forstå at Norge gjør dem en tjeneste ved at de får lov til å flytte til Norge og da bør de vise at de kan integrere seg og bidra produktivt. Jeg er tross alt på vei til å søke om statsborgerskap i New Zealand. De gir meg ingenting på et sølvfat og for å komme inn må jeg vise at jeg er en person New Zealand ønsker. Det er slik det bør være, ikke motsatt. Men allikavel er søknadsprosessen enkel å forstå og jeg vil ikke bli diskriminert noe særlig i arbeidsmarkedet. (Noen land har en regel om at man må bevise at en lokal kan gjøre arbeidet før man kan ansette en person uten statborgerskap.) Endret 16. mai 2010 av Camlon 1 Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Poenget mitt er å egentlig å stoppe opphopningen i Oslo da det blir bevist hver eneste dag at det ikke fungerer på grunn av for stor konsentrasjon, og heller fordele innvandrere utover det ganske land, da det virker som at alle problemene er i Oslo på grunn av elendig integrering. Du kan ikke bestemme hvor de skal bo, så du kommer ikke langt der. En tanke ville være å stenge alle asylmottak i og rundt hovedstaden, og heller fordele de nordover. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Poenget mitt er å egentlig å stoppe opphopningen i Oslo da det blir bevist hver eneste dag at det ikke fungerer på grunn av for stor konsentrasjon, og heller fordele innvandrere utover det ganske land, da det virker som at alle problemene er i Oslo på grunn av elendig integrering. Du kan ikke bestemme hvor de skal bo, så du kommer ikke langt der. En tanke ville være å stenge alle asylmottak i og rundt hovedstaden, og heller fordele de nordover. Det finnes masse asylmotak utenfor Oslo. Problemet er at de flytter tilbake til Oslo når de er ferdig med søknaden, fordi mange av dem kjenner familie eller venner i Oslo. I tilegg er de stedene de blir sendt til ofte små bygder og de færreste har lyst til å bo i små bygder. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Sant nok, men jeg vil tro at flyttingen av asylmottak nordover vil ha en lindrende effekt, slik at de som ikke har sterke ønsker om å havne i Oslo vil heller bosette seg der de havner. Jeg mistenker at en del bare fortsetter å leve der de ender opp, og om de havner rett i Oslo så er ikke det så altfor heldig. Da vil jeg tro det er bedre å havne ut på bygda slik at venner og familie heller drar ditover. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Sant nok, men jeg vil tro at flyttingen av asylmottak nordover vil ha en lindrende effekt, slik at de som ikke har sterke ønsker om å havne i Oslo vil heller bosette seg der de havner. Jeg mistenker at en del bare fortsetter å leve der de ender opp, og om de havner rett i Oslo så er ikke det så altfor heldig. Da vil jeg tro det er bedre å havne ut på bygda slik at venner og familie heller drar ditover. Skjer ikke. De fleste flytter. De færreste har noe ønske å bo i en liten kommune hvor de kjenner ingen, mens alle kjenner hverandre og egentlig er litt skeptske til utlendinger. Det er mye greiere å flytte til Oslo, hvor man kanskje har venner og familie, hvor man har et stort muslimsk miljø. I tilegg foretrekker mange byene. Jeg synes f.eks. Trondheim var altfor liten for min smak. Så la oss si at 8 av 10 ville flyttet ut uansett, men de som er igjen vil helst bo med folk de har kjent i flere år på asylmotaket, enn å bo alene i en liten bygd. Det er også usikkert om de klarer å få seg en jobb i bygda. Så de fleste flytter. Noen få blir, men å flytte alle asylmotakene ut av Oslo vil være som å pisse i havet. Vil ikke hjelpe noe særlig. Selv om det kunne kanskje ha hjulpet å putte asylmotak rundt de mindre byene som Trondheim, bergen, Stavanger og Kristiandsand. Men det tror jeg ikke de hadde likt og det vil nok være en bedre løsning å løse problemet enn å spre det. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Kom nett opp over artikkelen "Asylmottak gir vekst i distriktene", hvor det kommer frem at stadig flere velger bygda. Riktignok er artikkelen ett år gammel, men den viser til flere gode poeng som at småbarnsfamiliene opplever at barna får en tryggere og triveligere oppvekst, mange opplever at de blir fortere integrert, og mange innvandrerbarn får bedre skolekarakterer. http://www.nationen.no/nyhet/article4467537.ece Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Ett innlegg slettet. Reaksjoner på moderering tas via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
gudbjorn Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Er det noen her som tror att norge vil være "norskt" om 1000 år? Hvorfor skal vi ta imot lykke jegere fra andre land i det hele tatt? Burde vi ikke heller tenke på vårt eget land først og fremst, og ikke putte problemer som innvandringen fører med seg på skulderene våre? Vi trenger ikke ta ansvar for alle andre, bare fordi vi har utviklet norge til ett av værdens beste land. Norge skal ikke være ett stort sosialbyråd! Men det var sant, vi skal jo være så jævelig snille. Hva tror dere vi hadde gjort hvis Osama Binladen flyttet hit? Hadde vi gitt han ett nakke skudd, eller ville han fått en leilighet på grønnland som Mulla Krekar? 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Hvem vet. Om tusen år er det ikke en gang sikkert at jorden ser ut som den gjør, om vi for argumentets skyld aksepterer at global oppvarming finner sted, og at det vil ha ed konsekvensene det påstås, er nok oversvømmelser og følgelig overbefolkning mer prekære problemer. I løpet av tusen år kan det hende at menneskerasen i seg selv er nærmest utdødd av forskjellige årsaker, ikke at jeg tror det, men det er ikke utenkelig. En meteor, en ekstrem pandemi, eller til og med atomkrig, alt er teoretisk mulig. Enkelte nasjoner har klart seg rimelig bra på tross av, eller tidvis på grunn av, innvandring over flere hundre år, også opp mot ett tusen år. Andre nasjoner har endret seg så mye at de ikke lenger er gjenkjennelige. Sjansen er kanskje fifty-fifty, og det tror jeg er uavhengig av innvandring. Er Norge "norsk" om 1000 år? Hva er norsk? Og er det nødvendigvis noe å trakte etter at samfunnet skal være i en slags gammelkulturell huskestue der enkelte konforme ideer om en tenkt Leitkultur er gjeldende? Kan vi for eksempel gå ut fra at samfunnet vårt er noe våre etterkommere vil like? Om vi går 1000 år tilbake er det ganske sikkert at vi ikke ville like mye av det vi ser, faktisk tror jeg det aller meste ville gjøre en jevn nordmann ganske kvalm i dag. Det eneste virkelig positive jeg kommer på må være at en mann kunne stjele et brød om han sto i fare for å sulte, uten å risikere noen reaksjon fra loven. Hvordan vet vi at våre etterkommere tusen år etter oss ikke vil se tilbake på oss som barbarer? Er Norge norsk om tusen år? Kanskje, kanskje ikke. Å spå i så måte blir i beste fall unøyaktig, i verste fall er det bevisst tull. Kommer Islam til å være spikern i kista for norsk (og europeisk) kultur? Det er jo selvfølgelig mulig, migrasjon har endret mange landområder opp gjennom årene. Men jeg tror ikke det. Å forutse befolkningsutviklingen er vanskelig, om ikke umulig. Britiske demografer feilregnet vel med ganske mange millioner når de skulle beregne folketallet på de britiske øyer bare sytti år senere. I tillegg kommer det at vi har et veldig sekulært samfunn i Norge; å påstå at Norge er et kristent land er på sett og vis korrekt, vi har en kulturarv som er inspirert av kristendommen, men på samme tid er vi blant de minst religiøse nasjonene i verden, om ikke den minst religiøse nasjonen full stop. Så vi er ikke særlig kristne, i et religiøst perspektiv. Det er ingenting som tilsier at muslimsk ungdom ikke vil "ta lærdom" av tradisjonell, kjernesunn norsk ungdom som normalt tilbringer tid i kirken under dåpen (sjeldnere og sjeldnere, forøvrig), konfirmasjon (selv om 16,7 % av konfirmantene i 2006 var borgerlige), bryllup og begravelse, og heller lite ellers. Ingenting er umulig, men at islam skal bli en slags spiker i kista for norsk kultur tviler jeg på. Jeg har enda ikke sett noe som antyder det heller. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det kan man selvfølgelig si, men det er muligens å foretrekke fremfor grunnløs propaganda, eller i alle fall totalt usubstansiert propaganda. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 ...... Selv om det kunne kanskje ha hjulpet å putte asylmotak rundt de mindre byene som Trondheim, bergen, Stavanger og Kristiandsand. Men det tror jeg ikke de hadde likt og det vil nok være en bedre løsning å løse problemet enn å spre det. Kan jeg så spørre hva de "større byene" i Norge heter? Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 bare en real fare for dem som ikke tror på demokrati in the first place Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Kom nett opp over artikkelen "Asylmottak gir vekst i distriktene", hvor det kommer frem at stadig flere velger bygda. Riktignok er artikkelen ett år gammel, men den viser til flere gode poeng som at småbarnsfamiliene opplever at barna får en tryggere og triveligere oppvekst, mange opplever at de blir fortere integrert, og mange innvandrerbarn får bedre skolekarakterer. http://www.nationen.no/nyhet/article4467537.ece Vel, for å si det sånn, at noe er bedre betyr ikke at det er bra. Jeg har også lest andre kilder som sier at de fleste flytter og det tror jeg forsatt er sant. Aviser har en tendens til å få en fjær til å bli fire høns. Legg merke til at de ikke inkluderer omtrent noen tall og om de bruker dem henter de selektivt ut noen tall. ...... Selv om det kunne kanskje ha hjulpet å putte asylmotak rundt de mindre byene som Trondheim, bergen, Stavanger og Kristiandsand. Men det tror jeg ikke de hadde likt og det vil nok være en bedre løsning å løse problemet enn å spre det. Kan jeg så spørre hva de "større byene" i Norge heter? Det er ikke noen større byer. Jeg sammenlignet de med Oslo. Men for å være ærlig synes jeg alle byene i Norge utenom Oslo er ganske små, kanskje med unntak av Bergen. Lenke til kommentar
gudbjorn Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 bare en real fare for dem som ikke tror på demokrati in the first place når det blir flertall, det er da demokrati blir en fare Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Det er mange som tidligere har utøvd tanken om at demokratiet er en fare i seg selv når de har endt opp i fåtall, de har blitt kategorisert som diktatorer. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg har hørt eller lest alvorlige politiske taler fra alvorlige politikere fra mange perioder. Blant gruppene som regnes som en trussel mot demokratiet har vi funnet: 1) Ateister og kjettere, representanter for umoralen 2) Darwinister 3) Liberale 4) Sosialdemokrater 5) Sosialliberale 6) Fattige 7) Jøder 8) Jesuitter 9) Katolikker generelt sett 10) Negre 11) Kurdere 12) Anarkister 13) Konservative 14) Homofile 15) Mormonere 16) Religiøse i sin helhet og i en del år etter islams ekspansjon i moderne tid; 17) Muslimer De fleste har tatt feil, for ikke å snakke om at vi enda ikke har kommet forbi det grunnleggende mangelfulle i argumentet "når det blir flertall", siden det ikke foreligger noe som helst som tilsier at muslimer skal få flertall i tradisjonelt ikke-muslimske land i Europa på en del hundre år.. Lenke til kommentar
gudbjorn Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) De fleste har tatt feil, for ikke å snakke om at vi enda ikke har kommet forbi det grunnleggende mangelfulle i argumentet "når det blir flertall", siden det ikke foreligger noe som helst som tilsier at muslimer skal få flertall i tradisjonelt ikke-muslimske land i Europa på en del hundre år.. Hvis det fortsetter å gå den veien som det gjør nå, er det ganske mye som sier att det vil bli flertall om en del hundre år. Endret 17. mai 2010 av gudbjorn Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Da er det vel bare å håpe på at man ikke blir reincarnert oppi all faenskapet da. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Å forutse hvordan befolkningen ser ut om flere hundre år er tilnærmet umulig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå