Gå til innhold

Muslimsk parti med flertall, en reel fare?

Anbefalte innlegg

Du tuller nå?

Jiiz, google og wikipedia er din venn.

Evolusjonsteori

Genetisk variasjon

Som sagt, jeg antok at dette var noe de aller fleste var klar over, som har vært i stand til å ta til seg noe som helst lærdom i grunnskolen.

Naturlig seleksjon, "survival of the fittest", sier det deg noe?

Skal jeg virkelig trenge å lete opp ei avhandling eller noe som sier at sjansene for en arts overlevelse gjennom historien øker om artens genetiske variasjon er god?

God variasjon øker muligheten for at der finnes individer som er i stand til å tilpasse seg nesten enhver 'utfordring' arten måtte komme over.

Vi selv, menneskerasen, homo sapiens, har blitt til gjennom den samme prosessen.

Selvfølgelig kan man jo diskutere om genetisk mangfold er det eneste som kreves, men det er såvidt meg bekjent et rimelig greit etablert faktum at det hjelper godt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan du gi meg en kilde på at multikulturelle samfunn er de virkelig sterke og de som vedvarer.

Men for all del, det er en tanke. Jeg har ikke skrevet lange vitenskapelige avhandlinger om dette ;)

..og ikke har jeg noen i fanget å klaske i bordet med heller.

Det er en tanke, et tankeeksperiment om du vil. Må alt være forsket på for at det skal være gyldig? Jeg kan sikkert bruke resten av dagen på google, og finne et eller annet menneske som har sagt det samme - og kalle det en kilde. Vil det gjøre min tanke mer eller mindre gyldig?

Det funker dårlig å linke til kilder for egenproduserte tanker se. Tenk heller selv, og fortell meg hva som eventuelt er galt med ideen. Gi beng i om noen andre har sagt det samme tidligere.

Forøvrig er det nok plenty folk med gode historiekunnskaper som kan finne eksempler på at multikulturelle samfunn har greid seg godt, og det motsatte.

Men, skal man sammenlikne vår kultur med med tankene bak naturlig seleksjon, er egentlig vår historie altfor kort - et lite blunk i den uvirkelig lange tiden det har tatt naturen å komme dit den er idag.

Jeg beklager "nedsettende ordelag", men det er lett provoserende at du ikke leser hva jeg skriver.

Lenke til kommentar

Ja, nå fikk du utrykkt deg i nedsettende ordelag, jeg håper du føler deg bedre.

Nå kan du gi meg en kilde på at multikulturelle samfunn er de virkelig sterke og de som vedvarer.

Multikulturelle samfunn fungerer fint, men det krever noen betingelser for at det skal fungere.

1. Gruppene må tolere hverandre og leve sammen som om de skulle være like

2. Gruppene må være på omtrent samme nivå i produktivitet. Hvis det er noen som skal være mer produktive bør det være innvandrerene.

I Norge bor innvandre og nordmenn segregert og innvandrerene er veldig lite produktive. Det er ikke akkuratt oppskriften for suksess, og sannheten er at innvandringen til Norge har hatt ingenting med å skape et flerkulturelt samfunn å gjøre. Det handler om mange venstrevriddes trang til å "hjelpe" fattige mennesker, selv om det ville vært mye mer effektivt å hjelpe dem der de er. Men ofte går følelsene foran rasjonell tankegang.

BTW: Jeg vil heller ikke si at Norge nærmer seg et flerkulturelt samfunn. Norge blir mer et segregert samfunn. Et flerkulturelt samfunn er et samfunn der flere grupper lever sammen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Er overfallsvoldtektene i Oslo "naturlig seleksjon" ?

Du må se litt større på det. Det ensidige fokuset på slike problemer fører ikke til noe særlig annet enn frykt og skepsis.

Poenget er at en mangfoldig kultur kanskje kan tenkes å ha større sjanser til å komme opp med gode løsninger på slike problemer, bedre enn en ensporet og fastkjørt kultur.

Lenke til kommentar

Er overfallsvoldtektene i Oslo "naturlig seleksjon" ?

Du må se litt større på det. Det ensidige fokuset på slike problemer fører ikke til noe særlig annet enn frykt og skepsis.

Poenget er at en mangfoldig kultur kanskje kan tenkes å ha større sjanser til å komme opp med gode løsninger på slike problemer, bedre enn en ensporet og fastkjørt kultur.

Å ja, men det faktum at problemet er direkte tilknyttet denne perverterte formen for tenking hopper du glatt over.

Lenke til kommentar

Interessant respons, brøyt programmeringen din sammen?

Linke til kilder for egenproduserte tanker? hva er det du babler om?

Takk det samme. Hvilken programmering?

Multikulturelle samfunn fungerer fint, men det krever noen betingelser for at det skal fungere.

1. Gruppene må tolere hverandre og leve sammen som om de skulle være like

2. Gruppene må være på omtrent samme nivå i produktivitet. Hvis det er noen som skal være mer produktive bør det være innvandrerene.

I Norge bor innvandre og nordmenn segregert og innvandrerene er veldig lite produktive. Det er ikke akkuratt oppskriften for suksess, og sannheten er at innvandringen til Norge har hatt ingenting med å skape et flerkulturelt samfunn å gjøre. Det handler om mange venstrevriddes trang til å "hjelpe" fattige mennesker, selv om det ville vært mye mer effektivt å hjelpe dem der de er. Men ofte går følelsene foran rasjonell tankegang.

BTW: Jeg vil heller ikke si at Norge nærmer seg et flerkulturelt samfunn. Norge blir mer et segregert samfunn. Et flerkulturelt samfunn er et samfunn der flere grupper lever sammen.

Nei, det er vel heller ikke min påstand - tror jeg - at norge ennå er et særlig godt fungerende flerkulturelt samfunn.

Tanken er bare at et slikt velfungerende multikulturelt samfunn kanskje kan greie seg bedre gjennom historien enn et veldig homogent og kanskje ensporet samfunn.

Nettopp derfor tenker jeg ikke umiddelbart på at et rent muslimsk parti i Norge som noe negativt.

Lenke til kommentar

Nei, det er vel heller ikke min påstand - tror jeg - at norge ennå er et særlig godt fungerende flerkulturelt samfunn.

Tanken er bare at et slikt velfungerende multikulturelt samfunn kanskje kan greie seg bedre gjennom historien enn et veldig homogent og kanskje ensporet samfunn.

Nettopp derfor tenker jeg ikke umiddelbart på at et rent muslimsk parti i Norge som noe negativt.

Enig til siste setning.

I et velfungerende multikulturelt samfunn vil de ikke trenge et muslimsk parti for sine interesser. Da er de enten undertrykket eller de krever rettigheter de ikke fortjener. Eller kanskje prøver å dytte sin ideologi på andre mennesker.

Det er viktig at i et slikt samfunn ser man på seg selv som kiwi/norsk/amerikansk først og dereter sin etnisitet/relgion.

Ikke at jeg har satt meg så fryktelig inn i problemstillingen, men er ikke det slik at integreringen går mye mye bedre på bygda (og andre steder) enn i Oslo?

Litt lettere å integrere innvandrere på bygda, når det er langt færre av dem. Men hvis du f.eks. ser på Trondheim vil du se at alle innvandrene bor i Trondheim syd, så det vil gå like dårlig der om de fikk litt større antall.

Men jeg synes uansett vi bør snu problemstillingen. Det er ikke nordmennes jobb å integrere innvandre. Det er deres jobb å integrere seg inn i det norske samfunnet, men vi bør selvfølgelig ikke legge kjepper i hjulene for dem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis det å se muligheter fremfor problemer er synonymt med å være en opportunistisk åtseleter, så har vi trøbbel.

Jeg tror det er smått farlig, det vi driver med. Fokuset er altfor mye på brannslukking og kortsiktige og behagelige løsninger fremfor gode, langsiktige planer for å utnytte de mulighetene innvandring kan gi et samfunn.

Vi fokuserer på å løse problemer til enhver tid, ikke å skape et godt samfunn. Det kommer lite positivt ut av å konsekvent kun fokusere på problemene ved et fenomen.

EDIT:

Integrering ja.. du har rett i det, Dalfararen, det er et mye brukt og til tider misbrukt og kanskje litt misforstått ord.

Men det skal også sies at du var vanvittig rask til å kaste deg over det så snart det ble nevnt..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hvis det å se muligheter fremfor problemer er synonymt med å være en opportunistisk åtseleter, så har vi trøbbel.

Jeg tror det er smått farlig, det vi driver med. Fokuset er altfor mye på brannslukking og kortsiktige og behagelige løsninger fremfor gode, langsiktige planer for å utnytte de mulighetene innvandring kan gi et samfunn.

Vi fokuserer på å løse problemer til enhver tid, ikke å skape et godt samfunn. Det kommer lite positivt ut av å konsekvent kun fokusere på problemene ved et fenomen.

Vel, min tankegang har i det minste ikke ført til økt mengde voldtekter.

Lenke til kommentar

Vel, min tankegang har i det minste ikke ført til økt mengde voldtekter.

Skråsikker?

Har du kilder på det? :tease:

Hva er din tankegang?

At innvandring fører med seg en masse vondt vi må bekjempe?

Eller at innvandring kan være en bra ting for et ellers litt enspora samfunn?

Eller?

Lenke til kommentar

I et velfungerende multikulturelt samfunn vil de ikke trenge et muslimsk parti for sine interesser. Da er de enten undertrykket eller de krever rettigheter de ikke fortjener. Eller kanskje prøver å dytte sin ideologi på andre mennesker.

Et godt poeng i grunnen. Allikevel har man jo politiske partier for å fremme definerte interesser for en relativt definert gruppe av befolkningen, eller? Så hvorfor ikke et eget parti for den muslimske delen av befolkningen? Skal vi først tillate dem å slå seg ned, bør vi vel også tillate dem å fremme egne interesser?

Men jeg synes uansett vi bør snu problemstillingen. Det er ikke nordmennes jobb å integrere innvandre. Det er deres jobb å integrere seg inn i det norske samfunnet, men vi bør selvfølgelig ikke legge kjepper i hjulene for dem.

Nei, det er ikke "vår jobb", eller "deres jobb". Her igjen må vi huske på - mener jeg - at dette er noe vi bør få til i fellesskap. Å si at det er deres jobb å integrere seg, er vel også en form for segregering?

Nå sier jeg selvfølgelig ikke at man skal servere alt på et sølvfat, men å begrense seg til å "ikke stikke kjepper i hjulene for dem" tror jeg er litt for tynt. Vi bør kunne prestere litt bedre innsats enn det.

Skulle vi komme til å bli enige om at det faktisk er i vår egen interesse også at "integreringen" går så smertefritt og sømløst som mulig, tror jeg nok vi raskt bestemmer oss for at det er greit å hjelpe litt til også.

Hadde vi faktisk greid å samarbeide på et skikkelig vis, uten alle fordommer og forutinntatte holdninger og redsler for feks "snikislamisering", hadde nok dette gått mye lettere.

Men for all del, det er en toveis sak. Det skal man heller ikke glemme.

Men, det er nå meg..

Lenke til kommentar

Litt lettere å integrere innvandrere på bygda, når det er langt færre av dem. Men hvis du f.eks. ser på Trondheim vil du se at alle innvandrene bor i Trondheim syd, så det vil gå like dårlig der om de fikk litt større antall.

Poenget mitt er å egentlig å stoppe opphopningen i Oslo da det blir bevist hver eneste dag at det ikke fungerer på grunn av for stor konsentrasjon, og heller fordele innvandrere utover det ganske land, da det virker som at alle problemene er i Oslo på grunn av elendig integrering.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...