Gå til innhold

Hjelp til kjøp av objektiv, blitz og batterigrep

11 stemmer

1. 1. Hva bør jeg prioritere først?

• Objektiv
      6
    • Blitz
      5
    • Batterigrep
      0

Anbefalte innlegg

Hei, mitt navn er Asbjørn.

Jeg har drevet på med foto i ca ett og et halvt år.

Kameraet mitt er et Nikon D80. Av objektiver har jeg nikkor 18-105 mm f/3.5-5.6 og 60 mm macro f/2.8.

Til hverdags går jeg på Vidergående skole på linjen Medier og Kommunikasjon.

Spørsmålet mitt er altså hva jeg bør prioritere av fotoutstyr.

Jeg er en del i fotostudioet på skolen, og tar endel portretter. Også når jeg er ute sliter jeg av og til med batterikapasiteten. Derfor vurderer jeg batterigrep.

Jeg har også lenge ønsket å anskaffe med et lyssterkt fast objektiv. Da hadde jeg nikkor 50 mm f/1.8 i tankene. Når jeg tar innebilder, som i f.eks konfirmasjon, så må jeg ha så høy iso hvis bildene skal bli både skarpe og lyse nok. Kjenner andre som har 50 mm, og er godt fornøyde med objektivet.

Siste alternativ er da en ekstern blitz. En blitz til å sette oppå kameraet. Jeg var veldig nærme å kjøpe en brukt for ikke så lenge siden. Det som stoppet meg da var økonomien. Dersom jeg går for blitzen, så vurderer jeg å kjøpe en sånn som jeg kan holde i den ene hånden(tråd/trådløs) å ta bilder. Da har jeg også større mulighet til å lyssette motivene mine bedre. Muligheten for å lyssette f.eks macro bilder utenom studio dukker da også opp.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe. På grunn av økonomi har jeg ikke mulighet til å kjøpe alt nå. Grunnen til stram økonomi er at jeg sparer til billappen og bil. Sett bort ifra økonomien så ønsker jeg å utvide utstyret mitt innen foto. Jeg har forsøkt å fortelle hva jeg bruker kameaet til vanlig slik at det skal bli lettere for dere å hjelpe. Har veldig lyst på alle 3 tingene, så det blir vanskelig å velge. Derfor spør jeg dere, kjære forumlesere; hva bør jeg prioritere først utifra mitt bruk.

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vanskelig å si, siden både blitz og 50mm 1.8 er noe man har veldig lyst på. men siden 50mm'n bare koster rundt 1200,- mot ca 2200,- for Nikon SB-600 blitz så ville jeg nok muligens gått for objektivet. har begge selv.

Sliter du med batteriet? jeg klarer å ra rundt 600+ eksponeringer før jeg må lade. skulle tro at det var noe galt med batteriet ditt, eller så har det noen år på baken. et nytt batteri koster rundt 500kr sist jeg sjekket, så det kan jo være et alternativ til batterigrep. uansett så følger det ikke batteri med grepet, så da må du uansett investere i et ekstra batteri eller bruke AA batterier.

Til makrofotografering så trenger du stativ, så da er blitz ikke så nødvendig med det første.

Hvis du vil avfyre blitzen trådløst og uten ekstra duppeditter, så er SB600 og 900 ditt eneste valg. Da får du med TTL styring også.

lykke til :)

Lenke til kommentar

vanskelig å si, siden både blitz og 50mm 1.8 er noe man har veldig lyst på. men siden 50mm'n bare koster rundt 1200,- mot ca 2200,- for Nikon SB-600 blitz så ville jeg nok muligens gått for objektivet. har begge selv.

Sliter du med batteriet? jeg klarer å ra rundt 600+ eksponeringer før jeg må lade. skulle tro at det var noe galt med batteriet ditt, eller så har det noen år på baken. et nytt batteri koster rundt 500kr sist jeg sjekket, så det kan jo være et alternativ til batterigrep. uansett så følger det ikke batteri med grepet, så da må du uansett investere i et ekstra batteri eller bruke AA batterier.

Til makrofotografering så trenger du stativ, så da er blitz ikke så nødvendig med det første.

Hvis du vil avfyre blitzen trådløst og uten ekstra duppeditter, så er SB600 og 900 ditt eneste valg. Da får du med TTL styring også.

lykke til :)

Det jeg sa at jeg sliter med batteriet, er at det er greit med ekstra batteritid. Grunnen til at jeg ønsker batterigrep er at jeg tar endel portrettbilder.

Angående macrofotografering, så har jeg stativ.

Ja, det var det som var planen, dersom jeg går for blitzen.

Lenke til kommentar

Til ny optikk ville jeg vurdert 35mm f/1.8 eller 85mm f/1.8. 35mm er en fin brennvidde som passer til det normal bruk. I tillegg er den noe videre enn 50mm (som kan bli litt trang innendørs etter min mening). 85mm er et flott portrettobjektiv. Har det selv og er meget fornøyd.

Blitz er uansett en fin ting å ha for hånden da og det står mellom det og stativ som mitt neste kjøp.

Når det gjelder batterigrep, så syns jeg det er helt fantastisk. Fikk en MB-D80 med til mitt D90 og det har i grunn aldri vært av kameraet. Jeg får bedre grep på huset og det ligger bedre i hånden.

Til opplysning ligger det et grep til salgs på foto.no nå: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=54&id=129920

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg mest sannsynlig gått for enten ny optikk eller blitz. En 35mm er flott til hverdagsbruk og er uten tvil mitt mest brukte objektiv. Men siden du er en del i studio kan 85mm være gull.

Blitz tror jeg også du kan ha god bruk for. 60mm din kan du bruke til macro og portrett av stillestående mennesker og da er blitz utrolig deilig å ha tilgjengelig for bedre bilder.

Det er mine tanker om dette. Det er sykt vanskelig å bestemme seg (snakker av egen erfaring), men du må nesten se hva du har mest behov for (i tillegg til å se på økonomien selvsagt). Lykke til :)

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Til ny optikk ville jeg vurdert 35mm f/1.8 eller 85mm f/1.8. 35mm er en fin brennvidde som passer til det normal bruk. I tillegg er den noe videre enn 50mm (som kan bli litt trang innendørs etter min mening). 85mm er et flott portrettobjektiv. Har det selv og er meget fornøyd.

Blitz er uansett en fin ting å ha for hånden da og det står mellom det og stativ som mitt neste kjøp.

Når det gjelder batterigrep, så syns jeg det er helt fantastisk. Fikk en MB-D80 med til mitt D90 og det har i grunn aldri vært av kameraet. Jeg får bedre grep på huset og det ligger bedre i hånden.

Til opplysning ligger det et grep til salgs på foto.no nå: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=54&id=129920

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg mest sannsynlig gått for enten ny optikk eller blitz. En 35mm er flott til hverdagsbruk og er uten tvil mitt mest brukte objektiv. Men siden du er en del i studio kan 85mm være gull.

Blitz tror jeg også du kan ha god bruk for. 60mm din kan du bruke til macro og portrett av stillestående mennesker og da er blitz utrolig deilig å ha tilgjengelig for bedre bilder.

Det er mine tanker om dette. Det er sykt vanskelig å bestemme seg (snakker av egen erfaring), men du må nesten se hva du har mest behov for (i tillegg til å se på økonomien selvsagt). Lykke til :)

Hei.

Takk for fyldigt svar.

Denne du tenkte på? Den virket veldig interessant alternativ til 50mm'en

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikon-af-s-dx-nikkor-35mm-f-1-8g/

Angående 85 mm:

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikkor-af-d-85mm-f-1-8/

så tror jeg den blir litt for stiv pris i første omgang. Har jo 18-105 som funker fint i studio.

Du argumenterer bra for batterigrep. Er dette noe som jeg bør prioritere før evnt 35mm, 50mm eller blitz? I og med at jeg tar en del portrett foto i stående format.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for fyldigt svar.

Denne du tenkte på? Den virket veldig interessant alternativ til 50mm'en

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikon-af-s-dx-nikkor-35mm-f-1-8g/

Angående 85 mm:

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikkor-af-d-85mm-f-1-8/

så tror jeg den blir litt for stiv pris i første omgang. Har jo 18-105 som funker fint i studio.

Du argumenterer bra for batterigrep. Er dette noe som jeg bør prioritere før evnt 35mm, 50mm eller blitz? I og med at jeg tar en del portrett foto i stående format.

Det var de 2 objektivene jeg tenkte på ja. 85mm koster litt som ny ja, men det er mulig å finne de til rundt 2000kr på bruktmarkedet om en har litt is i magen. Men dersom du er fornøyd med 18-105, så ville jeg nok gått for 35mm. Jeg syns det er en veldig anvendelig brennvidde. Jeg hadde nok ikke prioritert batterigrep før 35mm eller blitz, men ville uten tvil skaffet meg et grep etterhvert.

Lenke til kommentar

Heihei.

Jeg snakket litt med læreren min jeg har i foto. Han har holdt på med foto i over 40 år.

Han sa at 35mm'en f/1.8 ikke hadde vært så bra utifra flere tester. Han nevnte at den ikke var den beste i fargene og noe. Han ville altså heller kjøpt 50mm'en fremfor 35mm'en.

Dere forumlesere har derimot overbevist meg om at jeg helst trenger større brenvidde enn 50mm, derfor 35mm'en.

Jeg har et dilemma om hva jeg bør velge nå. hmm

-Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar

Test av 35mm og 50mm, så er det bare å gjøre opp sin egen mening til slutt :) :

Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G

Nikkor AF 50mm f/1.8 D

Det beste er jo selvsagt om du har anledning til å teste ut begge to før du kjøper og dermed ser hvilken som passer dine behov best.

Skal inn til byen imorgen, så stikker jeg nok innom JapanPhoto og hører hva de mener. Og om jeg eventuellt kan teste de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...