Gå til innhold

Få scannde bilder bedre! ?

Anbefalte innlegg

yo

Driver og scanner over bilder til pcen min nå. Men blir ikke veldig bra kvalitet akuratt.

Bruker en hp psc multi greie.

Mulighet for å få bildene bedre ? Jeg har photoshop, men klarer ikke få dem så mye bedre.

Er jo bare masse forstyrrelser på hele bilde. Eller kan jeg rett og slett ikke få det bedre ? Om jeg titter nøye på det orginale bilde så ser jeg faktisk at det er ganske dårlig der også.

Noen som hadde ville prøvd og photoshoppe dette for meg ? Prøve og få det litt bedre.

Takk for hjelp! :)

post-164716-1273442358,6199_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et par praktiske spørsmål.

Hvilken oppløsning bruker du ved scanning?

Etterarbeider du bildene? Levels order ofte opp i fargene.

Eksempeltbildet var dessverre ikke mye å skryte av, er det "vanlig" fotopapir eller er det papir med "mønster" i?

Jeg har selv skannet noen brudebilder fra 70-tallet, der papiret i utgangspunktet er kornete (har et grunnmønster) på orginalbildet, og i det scannede eksempelet så kom kornene svært godt fram. Ved utskrift så ble det heldigvis bedre, men ikke perfekt.

Ellers så har jeg scannet en del bilder som er tatt fra 30/40-tallet frem til i dag (s/hv, farge, dias, negativer) og med litt bearbeiding så blir dei ganske bra. Støv og flekker kan fikses hvis en tar seg tid, men som sagt så finnes det noen typer papir som ikke er egnet for scanning.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har negativene ja. Tenkt på og skaffe meg en scanner til det, men har ikke penger nå. Uansett så har jeg en del bilder jeg ikke har negativene til heller. Det bilde over her har jeg ikke det til. Den serien.

Men det er vanlig foto papir, ja ? Sånn vanlig når man fremmkaller engangs kamera i fotobutikk. Hm hvem oppløsning ? :hmm:

Er ikke helt sikker. Jeg har sånn programvare som følger med hp. Og da scanner den sånn test først for å finne hva som er på, så scanner den inn det den fant etterpå.

Kansje et tips til en annen programvare ellerno ?

Lenke til kommentar

Men det er vanlig foto papir, ja ? Sånn vanlig når man fremmkaller engangs kamera i fotobutikk. Hm hvem oppløsning ? :hmm:

Er ikke helt sikker. Jeg har sånn programvare som følger med hp. Og da scanner den sånn test først for å finne hva som er på, så scanner den inn det den fant etterpå.

Kansje et tips til en annen programvare ellerno ?

Når det gjelder papir, så er det vel kun problem med bilder fremkalt engang på 70-tallet da det virker som det ble brukt et spesielt (merkelig?) papir.

Oppløsning er viktig, på samme måte som du velger oppløsningen på et digitalkamera. Ved å bruke høyere oppløsning får du flere og mindre pixler (punkter) på det scannede bildet, og det gjør stor forskjell når du skal skrive ut litt større (enn 10x15) utskrifter.

Programmvaren som følger med scanner er sikker grei den, det gjelder å sette seg litt i hva du kan justere på og ikke alltid gå på standardinnstillingene.

Jeg er på ingen måte ekspert, men du kan se litt på filstørrelsen om du har dårlig oppløsning. Er filstørrelsen bare på noen få hundre kb så er filen etter min mening i minste laget. Kommer de opp i en mega eller to så ligger du bedre an. Husk hvis du bruker jpg og behandler bilder i et billedbehandlingsprogram (f.eks. photoshop) så blir bildefilene komprimert på nytt hver gang du lagrer de, og da er det godt å ha ett godt utgangspunkt til å begynne med.

Det er en stund siden jeg scannet papirbilder, men har nettopp scannet noen negativer og da tok jeg godt i og valgte en oppløsning på 2400 og filene kom på 4-5 mb. Jeg brukte kanskje en litt vel høg oppløsning, men siden diskplass ikke er et problem så valgte jeg det slik. Det er tross alt lettere å "justere" kvaliteten ned senere enn å "justere" den opp.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Tusen takk for skikkelig bra og utfyllende svar!

Skal få sjekket litt med den programvaren som fulgte med om jeg får endra oppløsninga og fiksa litt. Sjekke hvor stor filene var.

Samtlige var 850 KB. Da er de ikke behandlet eller noenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...