Gå til innhold

Høyre går inn for datalagringsdirektivet

Anbefalte innlegg

Høyre går inn for datalagringsdirektivet. Sykt flaut av Høyre, men nå er de engang ett av partiene som sier "hvor høyt" når EU sier "hopp". Liker ordleggingen i

en innstendig oppfordring til landsmøtet om ikke å blokkere for Høyres mulighet til å påvirke utformingen av direktivet

Det er vel litt som å stemme ned et forslag om å ikke drikke blåsyre så man kan påvirke hvor mye blåsyre man skal drikke. :')

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan fortsatt bli et nei.

TV2 Nyhetene:

– Dette er ikke et ja til Datalagringsdirektivet det må jeg understreke, fordi vi skjerper jo kravene til personsikkerhet for at Høyre skal være med på å innføre det. Men det gir partiledelsen frihet til å drive en prosess med sikte på at skal vi gå inn for direktivet, så skal vi ha en sterkere personvern enn det som ligger i regjeringens høringsutkast.

Aftenposten:

Teksten delegatene stemte over er sterkt kritisk til direktivet, men vil utsette beslutningen om partiet sier ja eller nei til etter Regjeringen har avgitt sin innstilling og EU er ferdig med sin interne vurdering. Samtidig skisserer den en rekke forutsetninger for at partiet skal kunne godta direktivet.

- Nå har vi fått en svært kritisk resolusjon, og etter stemningen i salen å dømme tror jeg vi er ett skritt nærmere et nei på Stortinget, sa Isaksen.

Lenke til kommentar

Regjeringen har ett høringsforslag ute på høring, de vil ha det med i arbeidet. Saken er absolutt ikke avsluttet hos høyre, før landsmøtet var det en avis(husker ikke hvilket) som kom fram til at rundt 160 av 300 delegater var imot. Denne resolusjonen sier bare at Høyre vil vente til flere data kommer frem men det er ingen tvil om at det er sterke krefter mot og for saken uansett.

Lenke til kommentar

Yeah, det var på dagsrevyen også. Så et nei til et nei er ikke et ja, men et foreløpig 'kanskje'. Er lov å håpe at de tar seg sammen til slutt og sier nei---mener å huske at DNA og H til sammen er nok for å få det innført.

Lenke til kommentar

Total mangel på ryggrad. Her er det eneste riktige å ta et klart standpunkt imot det. Å holder døren på gløtt er håpløst mot noe som er 95% feil. Det vil aldri bli et kompromiss som er tilfredsstillende for personvernet med det utgangspunktet, å møtes på halvveien er like mye et svik som å vedta det i sin nåværende form. Trist at et parti som Høyre ikke klarer å ivareta individets rettigheter bedre enn de gjør.

Lenke til kommentar

Høyre går inn for datalagringsdirektivet. Sykt flaut av Høyre, men nå er de engang ett av partiene som sier "hvor høyt" når EU sier "hopp". Liker ordleggingen i

Enten så har NRK gjort en bumert, eller Høyre sentralt publisert feil eller så har jeg misstolket noe kraftig..

EUs datalagringsdiriktiv har aktualisert debatten om personvernet. Høyre er glad for at Regjeringen nå har

utsatt fremleggelsen av sin proposjon til etter at EUs evaluering av direktivet er offentliggjort, og at

ulike aktører i EU nå er kritiske til direktivets nåværende utforming. Høyres landsmøte deler denne kritiske holdningen

Ut i fra vår prinsipielle holdning til personvernets sentrale plass i rettsstaten, fastslår høyre at mulige

positive effekter for kriminalitetsbekjempelse ikke i seg selv er tilstrekkelig for å gå inn for direktivet.

For at Høyre skal kunne vurdere å støtte en norsk implementerin av EUs datalagringsdirektiv kreves det sterke

garantier for personvern og informasjonssikerhet

Av hva jeg tolket har Høyre satt DLD på vent intill høsten. Om min tolkning stemmer har vi i Unge Høyre en lang kamp foran oss for å snu moderpartiets holdning :hrm:

Lenke til kommentar

Interessant innslag fra Kripos.

*snip*

Men dog har de allerede verktøyet, det "avslører" han jo ved å fortelle at de har benyttet trafikkdata i 700-800 saker (forøvrig skulle det vært interessant å vite i hvor mange saker traffikdata var avgjørende for utfallet. Tviler på det gjelder særlig mange)

Dessuten er det ingen som foreslår å ta fra politiet adgangen til tele/trafikkdata de allerede benytter i dagens regime, kan nesten høres slik ut. Også endel ja-politikere forsøker med det vrengebildet.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange som lar seg overraske over Arbeiderpartiets begeistring for dette direktivet, historien tatt i betraktning, men om Høyre skulle gå inn for dette, har de absolutt ingen troverdighet i personvernspørsmål. Det er en ting å være for EU, å godta alt som kommer derfra er noe annet.

Det er latterlig enkelt å omgå dette direktivet om man har et minimum av kunnskap, og det har vel ikke gitt noen avkastning i landene det har blitt prøvd ut. EUs egne polititopper har jo selv uttalt at dette i beste fall vil irritere terroristene litt. Da er det ikke vanskelig å konkludere med at det overhodet ikke er verdt det. En skulle nesten tro at de som ikke har noen skrupler for å ofre personvernet for litt ekstra "sikkerhet" ville snu om de innså at direktivet er direkte ulønnsomt, men akk...

Lenke til kommentar

Vil snu Frp i datalagringsspørsmål

Flere i Frp mener partiets nei-standpunkt til datalagringen politiet ønsker seg er horribelt. Om partiet snur, vil de sikre flertall for det omstridte EU-direktivet.

Kripos gjør inntrykk i Frps stortingsgruppe, og nå ønsker flere sentrale Frp-ere å endre partiets standpunkt.

– Det er et paradoks at Frp, som tradisjonelt ønsker å gi politiet alt nødvendig verktøy for å bekjempe kriminalitet, nå stiller seg på sidelinjen fordi vi har tatt standpunkt for tidlig. Jeg vil jobbe for at Frp snur. Mitt inntrykke er at mange i Frps stortingsgruppe tenker som meg, sier Hans Frode Asmyhr (Frp) i justiskomiteen.

Det kan bety at Ap ikke er avhengig av Høyre for å hindre at Norge tar i bruk reservasjonsretten i EØS-avtalen.

Ikke bare Høyre som er usikker,tydligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...