King-Nothing Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Jeg har (via nettet) intervjuet en Norsk musiker og tenkte å også ha med noen bilder innimellom dette intervjuet når det skal publiseres på nettsiden min. Problemet er jo bare at jeg ikke har tatt noen bilder selv, siden dette som nevnt foregikk over nettet. Kan jeg fritt bruke bilder fra nettet så lenge jeg opplyser om fotograf evt kilde til bildet dersom ikke fotografen er kjent? Eller må jeg kontakte disse nettstedene for å få tillatelse? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Du må kontakte og spørre om tillatelse, med mindre kilden de ligger ute på gjør det klart at bildene ligger ute til fri bruk... Endret 9. mai 2010 av MrLee Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Ok, fant et par bilder på nrk.no, men kan se for meg at det kan ta sin tid å finne rette mann hos NRK som kan gi svar på dette. EDIT: Fant dette på NRK.no NRK har enerett til å fremstille eksemplarer av sine nettsider, og til å gjøre nettsidene tilgjengelige for allmennheten. Nettsidene kan derfor ikke kopieres, reproduseres, republiseres, lastes ned eller på noen annen måte gjengis eller overføres, uten etter skriftlig forhåndsgodkjenning fra NRK. Unntak gjelder for enkelstående eksemplarer til privat, ikke-kommersiell bruk Det som er nevnt ovenfor gjelder i utgangspunktet også for de enkelte elementer på nettsidene, så som logoer, fotografier, filmklipp og programklipp. NRK aksepterer bruk av pekere til nrk.no, så fremt det er pekere til hele nettsider, uten bruk av rammer eller andre tillegg/endringer. Det er ikke tillatt å etablere pekere som innebærer en kopiering eller en kopierings-/nedlastingsmulighet, eller pekere til enkeltstående elementer som f.eks. lyd, video og fotografier. Se det som er i fet skrift. Betyr dette at jeg kan bruke elementer fra deres nettsider så lenge jeg peker til deres side? Endret 9. mai 2010 av King-Nothing Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Har ikke han en hjemmeside? Man pleier ofte å ha en presseside der offisielle bilder er lagt ut for bruk av pressen uten vederlag. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Det er ikke tillatt å etablere pekere som innebærer en kopiering eller en kopierings-/nedlastingsmulighet, eller pekere til enkeltstående elementer som f.eks. lyd, video og fotografier. Endret 9. mai 2010 av MrLee Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) NRK aksepterer bruk av pekere til nrk.no, så fremt det er pekere til hele nettsider, uten bruk av rammer eller andre tillegg/endringer. Det er ikke tillatt å etablere pekere som innebærer en kopiering eller en kopierings-/nedlastingsmulighet, eller pekere til enkeltstående elementer som f.eks. lyd, video og fotografier. Se det som er i fet skrift. Betyr dette at jeg kan bruke elementer fra deres nettsider så lenge jeg peker til deres side? Det betyr at du har lov til å gjøre sånn som dette: NRK Rett og slett. Endret 9. mai 2010 av sn0dig Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Betyr dette at jeg kan bruke elementer fra deres nettsider så lenge jeg peker til deres side? Nei! Du kan ikke bruke elementer, foro, tekst e.l. fra NRK's sider uten tillatelse. Selv linken må ksje til hele siden uten tillegg fra din webside (inegn menyer, tekst e.l. I parksis betyr dette at du kan linke til materiale på NRK's websider hvis du f.eks. åpner linken i et nytt vindu. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Fleste musikere har jo pressebilder du kan bruke.. bare maile managaren eller sjekk hjemmesiden.. Da er det bilder de allerede har betalt fotograf for, og de kan brukes av media:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå