Gå til innhold

Nytt hovedkort, CPU og RAM for ca. 3500kr. AM3 eller i5?

Anbefalte innlegg

En venn av meg har lyst til å oppgradere PC'en, men hva bør han velge? Han skal bruke PC'en til surfing, film og spill. Han spiller spill som Left 4 Dead og Battlefield Bad Company 2. Han kan bruke ca. 3500kr.

Jeg satt opp to forslag:

Handlekurv: AM3

Hovedkort: Asus M4A89GTD PRO/USB3

RAM: Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB

CPU: AMD Phenom II X6 1055T 125W

og

Handlekurv: i5

Hovedkort: Asus P7P55D-E (billigste er 1100kr i prisguiden, er ASUS P7P55D-E LX som koster 900kr)

CPU: Intel Core i5 750

RAM: Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB

1055T er vel fin i spill som Bad Company 2, men i5 750 er kanskje et bedre valg så lenge man ikke kun spiller det spillet? Jeg har også hørt at AM3 vil gi større oppgraderingsmuligheter senere fordi Intel vil komme med en ny sokkel snart.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis spilling er det primære bruksområdet, så har ikke sekskjerner mye for seg. Se test fra Anandtech, i5 750 er nok det beste kjøpet ytelsemessig (selv om forskjellen ikke er stor), i5 750 støyer muligens litt mer.

Mvh,

efikkan.

Lenke til kommentar

Ser jeg på denne sammenligningen så ser, som du sier, i5 750 bedre ut hvis hovedbruken er spilling. Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg skal anbefale. Blir det i5 750, er det fordi den ser ut til å være en noe bedre til spill, men er ytelsen så mye bedre at det er lurt å "ofre" bedre oppgraderingsmulighter? :hmm: Det ryktes vel at AM3 vil støtte de nye AMD prosessorene, mens at LGA 1156 snart vil bli byttet ut med en ny sokkel.

Hadde satt pris på flere innspill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser jeg på denne sammenligningen så ser, som du sier, i5 750 bedre ut hvis hovedbruken er spilling. Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg skal anbefale. Blir det i5 750, er det fordi den ser ut til å være en noe bedre til spill, men er ytelsen så mye bedre at det er lurt å "ofre" bedre oppgraderingsmulighter? :hmm: Det ryktes vel at AM3 vil støtte de nye AMD prosessorene, mens at LGA 1156 snart vil bli byttet ut med en ny sokkel.

Hadde satt pris på flere innspill.

De tallene tar nok ikke hensyn til Turbo mode til AMD, som klokker noen av kjernene opp og andre ned i spill som ikke utnytter mer nn 2-kjerner.

Men likevel tåpelig av meg og ta det opp, ettersom Intel har en lignende funksjon også!

Lenke til kommentar

En ting du må være obs på er at PCI-E-sporene på P7P55D-E-kortene som ikke er Pro eller høyere er at de deler båndbredde med SATA-portene fordi de mangler PLX-chipen.

Vet du om det finnes andre hovedkort i samme prisklasse som har PLX-chip?

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje jeg vil anbefale vennen min å kjøpe i5 750. Den yter bra og har lavt strømforbruk, så jeg vil tro den er en grei prosessor for en som kanskje ikke har tenkt å oppgradere før 2012 igjen? Jeg tenkte kanskje at prosessoren ville holde en stund og så kan han heller oppgradere GPU hvis han vil ha en liten oppgradering senere. Jeg har selvfølgelig tenkt å si fordeler og ulemper med både i5 og AM3, og så får jeg se hva han syns.

Kom gjerne med en kommentar hvis dette var en utrolig dårlig ide :)

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...