Gå til innhold

"stealth"-bil, ulovlig?

Anbefalte innlegg

Et lite tankeeksperiment: Jeg har en bil med funksjon noe ala. denne herligheten. La oss anta at politiet dermed ikke ville være i stand til å foreta fartsmålinger vha. laser\radar. Ville det være ulovlig?

Dette er som sagt ikke noe jeg planlegger å gjennomføre på noen som helst måte, jeg synes bare det var en interessant tanke! : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per dags dato er dette den nærmeste lovbestemmelsen som er aktuell, vegtrafikkloven § 13a:

§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.

Lenke til kommentar

det er mulig å oppnå så stor hastighet at den vanlige radaren ikke klarer å registrere det.

de klarte det i programmet TopGear.

hastigheten vil vær på nærere 3oo kM/T og det er ikke lovlig her i Norge.

det var mot den radaren de brukt der . om andre er like vet jeg ikke

noen andre prøvde samme eksperiment og de klarte ikke å lure radaren.

en moderne radar - så kalt lasermåler- er nokk vanskeligere å lure.

Lenke til kommentar

§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.

Det finnes jo selskaper som tilbyr mobilvarslinger om når og hvor det er kontroll, er disse ulovelige?

Lenke til kommentar

"Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk." altså må utstyret som er ulovlig faktisk aktivt gjøre noe med signalet som mottas fra utstyret som brukes i kontrollen. Utstyr som baserer seg på innrapportering eller GPS-posisjon av kontroll er altså ikke ulovlig.

Lenke til kommentar

Uups, visste ikke at det var en egen kategori for biler! ;-)

Aww, så teit! haha :D HAdde dog vært kult! : p (Eller teller ikke materialer som sprer\absorberer strålingen som aktiv manipiulasjon av kontrollen?)

Endret av Newklear
Lenke til kommentar

[...](Eller teller ikke materialer som sprer\absorberer strålingen som aktiv manipiulasjon av kontrollen?)

Egentlig er ikke dette så veldig relevant, all den tid du må ha skilt på bilen din. De har en fin reflekterende overflate for laser (med sånn ca. synlig lys) og vil tippe de reflekterer radarbølger ganske rett tilbake også :)

Lenke til kommentar

det er mulig å oppnå så stor hastighet at den vanlige radaren ikke klarer å registrere det.

de klarte det i programmet TopGear.

hastigheten vil vær på nærere 3oo kM/T og det er ikke lovlig her i Norge.

det var mot den radaren de brukt der . om andre er like vet jeg ikke

noen andre prøvde samme eksperiment og de klarte ikke å lure radaren.

en moderne radar - så kalt lasermåler- er nokk vanskeligere å lure.

Jeg så denne da de prøvde seg på fotoboks, men har de forsøkt på vanlig radar også?

Lenke til kommentar

En fotoboks bruker da verken laser eller radar, bruker de ikke sensorer i bakken? Og for å lure dem må du enten kjøre fryktelig fort (gitt at Top Gear-eksempelet stemmer) eller fly..

Jeg mente ikke at dette ville fungere på norske fotobokser, jeg bare lurte på om han kunne ha blandet med et innslag om fotoboks.

Tror det var dette klippet, eviglenge siden jeg så det:

http://www.youtube.com/watch?v=Jk_JTEmO4FU

Så ingen sensoerer på/i bakken der (selv om jeg kjenner til at det er det som brukes i norge), mulig de bruker annen teknologi.

Lurer på om de i utlandet bruker radar på noen av disse også.

http://www.lordpercy.com/speed_cameras_explained.htm

Lenke til kommentar

Trur eigentleg ikkje at dette er eit problem sidan sjølv ein slik stealthbil nok kan målast med laser. Stealth funksjonen er nok laga for å reflektere radarsignal (lyd) og ikkje nødvendigvis laser (lys).

Og sjølv om den reflekterer vekk laserlyset vil ikkje politiet berre kunn rette laseren mot hjulet eller ein liknande del som ikkje kan inneha ein stealth funksjon?

Lenke til kommentar

Boksene Top Gear (og UK) bruker regner ut hvor langt bilen kjører mellom de to bildene den tar. Er bilen ute av fokus i bilde nr 2 (eller det er andre biler i veien, f.eks i et nærere felt) kan ikke hastigheten regnes ut. Norske fotobokser bruker sensorer i bakken, noe som gjør at du fysisk må fly / lette over de for at de ikke skal registrere, eller kjøre så fort at boksen ikke klarer å regne ut farten før du (fronten på bilen, skiltet) er forbi bildet (vi snakker 400+ km/t).

Lenke til kommentar

De trigges av noe annet (jeg vet ikke hvordan, samme måte som norske?), de bare bruker en annen måte for å regne ut hastigheten.

Slik jeg leser det her..

http://en.wikipedia.org/wiki/Gatso

..så bruker de radar for å måle farten (som igjen utløser fotograferingen). Radaren brukes til å måle farten, men man må bruke bildene for å bekrefte farten, så uten 2 gode bilder vil ikke radarmålingen holde i retten.

The speed indicated by the radar unit is too unreliable to be used as the sole means of evidence as it is prone to error due to multiple reflections etc. Further, it does not distinguish between multiple vehicles in shot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...