.Marcus Skrevet 13. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Knatrer dieselmotoren din, må du få dieselpumpen justert. Jeg tror nok den tresylindrete 1,4TDI motoren jeg har er født med knatring og vibrasjoner. Jeg er klar over at det finnes adskillig bedre dieselmotorer der ute. Helt klart, ikke alle er knatrefrie, og den lyden er fantastisk irriterende :-) Blir litt tamt å hevde at en bensinmotor automatisk gir mer kjøreglede enn en dieselmotor, jeg har mang en gang hatt glede av å dra fra romperacere på svingete veier med et kickdown og å lime gasspedalen til gulvet, kjøreglede kommer an på hvilken BIL du kjører. Man kan ikke sette likhetstegn mellom akselerasjonsevne og kjøreglede. Nå er det jo ikke noe galt i å mene at diesel og automatgear gir mest kjøreglede, for det blir en subjektiv vurdering. Mens sånne som meg foretrekker å gire selv, samtidig som jeg har mulighet til å trekke motoren mer ut på turtallet. Trenger da ikke ha automatgir for å gire ned før du gir gass? Brukte kickdown som et lett fordøyelig begrep, ikke bokstavelig. Flott at du liker å dra motoren langt ut på turtall, men det gir fortsatt ikke et objektivt fortrinn på kjøreglede. Som sagt, hvilken bil du kjører dikterer kjøreglede. Jeg mener det viktigste ikke er å ha enten bensin- eller dieselmotor, men følelsen av å ha nok krefter, og at bilen gjør som du selv vil. At du savner lyden av en rekkesekser på 7k omdreininger når du kjører en diesel er kanskje relevant i den sammenheng, men du sitter ikke å furter om du har 200 dieselhester under panseret heller. Endret 13. mai 2010 av .Marcus Lenke til kommentar
Atald Skrevet 13. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2010 Man kan finne kjøreglede i det meste. Selv har jeg funnet kjøreglede i blant annet en '90 Chrysler Voyager 3.0l med automatgir av alle ting. Det skyldes et særdeles behagelig turtallsnivå i alle hastigheter man opplever på Norges veier og det faktum at man nærmest satt i en La-Z-Boy. Riktignok kunne man risikere å falle ut av setet i svinger, men i opp til moderate svinger var det særdeles behagelig. Slaskene har bare dratt 141 hester (ved 5200 omdreininger) ut av motoren, men med 225 Nm tilgjengelig fra 2600 omdreinger var den behagelig å kjøre. Det blir noe annet enn 1.8 literen i en MX-5 NA som har maksimalt dreimoment ved 5000 omdreininger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå