Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er/og gjør Nm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nm i relevant tilfelle er som allerede nevnt dreiemoment, som er kraften en aksling blir rotert. I sammenheng med bil er det kraften _motoren_ klarer å rotere akslingen ut fra seg selv (veiva).

 

Her er det verdt å merke seg at det er den _maksimale_ kraften over hele turtallsregisteret man snakker om her, ikke en kontinuerlig kraft på alle turtall.

 

Multipliserer man dreiemoment og hastighet får man effekten. Effekten er hva man måler hva motoren kan oppnå siden man da tar i betrakning både dreiemoment og hvilket turtall den kan generere.

 

Et gir brukes for å konvertere turtall til moment, eller moment til turtall. Dvs. at girkassen som står mellom motoren og hjulene gjør at momentet motoren gir ikke er det samme som momentet som ligger på hjulene. Girkassen er konstruert for å bruke turtallet motoren gir til å produsere moment. Kjører man på lave gir vil momentet ut til hjulene være mye høyere enn momentet ut fra motoren. På høyere gir (dvs. 5. og/eller 6.) er momentet til hjulene lavere enn momentet fra motoren. Begrensningene til et gir er at den samme mengde effekt som går inn (i kW eller hk) må gå ut. Den kan ikke øke effekten, men kan redusere den (og vil det pga tap i form av friksjon). Et perfekt gir gir nøyaktig den samme effekten ut som den tar inn.

 

At dreiemomentet gjør at en bil klarer å dra mer vekt er egentlig bare tull, men det stammer fra at det kan virke slik fordi det er mulig å dra mer vekt på lave turtall. Motorer som produserer mye effekt, men lite dreiemoment vil gi lite effekt på lave turtall, og derfor er man nødt til å øke turtallet for å klare å dra vekt. Dette er altså grunnen til at man har flere gir i girkassen, slik at man kan velge å kjøre på høyt turtall for å få mer effekt, eller på lavt turtall for å få lite effekt.

 

Grunnen til at motorer med mye dreiemoment kan dra mer vekt på lave turtall kommer av at det høyere dreiemomentet multiplisert med turtallet den drar på gir en høyere effekt, altså kan motorer med høyt dreiemoment produsere mer effekt på lave turtall som da gir mer kraft på hjulene. Det kommer inn av at tallet for dreiemoment er høyt, men kun av at produktet av dreiemoment og turtall gir høyere effekt/hestekrefter/kilowatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SeaLion:

 

Veldig bra og informativ forklaring om emnet.

 

Jeg er litt imponert av hvordan VAG har utviklet små bensinturbomotorer til vanlige familiebiler. Med 1,2 TSI og 1,4 TSI har de motorer som gir jevnt dreiemoment fra ca 1500 til 3500 rpm og derfor oppleves som sprekere enn man forventer fra slike små motorer.

Lenke til kommentar

Jeg får supplere dette allerede utfyllende svaret med en liten digresjon: Slagvolumet har avgjørende betydning for dreiemomentet, selv om andre faktorer også spiller inn (ventilteknikk, trykklading etc). Amcarfolk skryter av at selv om V8'ern deres ikke yter mer enn en gjennomsnittlig rekkefirer, får de glede av et langt større dreiemoment. Og dette har de rett i. Her er det viktig å understreke at det ikke er sylinderantallet i seg selv som bestemmer maksimalt dreiemoment, men flere sylindre gir derimot et bredere turtallsregister og mer fleksibel motor. Dette gir seg utslag i en flatere momentkurve.

 

Den amerikanske steinalderteknologien gjør at effekten likevel ikke blir så høy, og dette er årsaken til at de må kompensere med enorme slagvolum. Men litereffekt er heller ikke alt. Forbrenningstrykk er et bedre mål på hvor "effektiv" en motor er. Jeg har ikke den eksakte formelen for hånden, men man kan finne relative tall ved å bruke følgende formel:

 

Toppeffekt / (Turtall * Slagvolum)

Lenke til kommentar

Tja.. Turbodiesel motorer har dreiemoment ved lave turtall, men tradisjonelle bensinmotorer stort sett bare har dreiemoment ved høyt turtall med mindre man har enormt store og uøkonomiske motorer som gammeldagse amerikanere.

 

Nå har vi omsider fått små bensinmotorer med turbo og/eller kompressor som har dreiemoment både ved lavt og høyt turtall. De er ikke like gjerrige på drivstoff som de beste turbodiesel motorene, men kompenserer ved økt kjøreglede.

 

Hilsen en som er lei av dieselknatring og har sansen for VAG sine små TSI motorer.

Lenke til kommentar
Hvordan finner man ut hvor mye Nm man har?

Det finnes ingen generell formel for sånt, for som du sikkert har skjønt opptrer maks effekt og maks dreiemoment ved ulike turtall. Det enkleste er derfor å søke etter tekniske data for akkurat din bil på nettet. Finn.no har en avdeling med tekniske data for de fleste nyere bilmodellene som er markedsført i Norge, ellers finnes det mye ved søk på Google også.

Lenke til kommentar

Tja.. Turbodiesel motorer har dreiemoment ved lave turtall, men tradisjonelle bensinmotorer stort sett bare har dreiemoment ved høyt turtall med mindre man har enormt store og uøkonomiske motorer som gammeldagse amerikanere.

 

Nå har vi omsider fått små bensinmotorer med turbo og/eller kompressor som har dreiemoment både ved lavt og høyt turtall. De er ikke like gjerrige på drivstoff som de beste turbodiesel motorene, men kompenserer ved økt kjøreglede.

 

Hilsen en som er lei av dieselknatring og har sansen for VAG sine små TSI motorer.

 

Blir litt tamt å hevde at en bensinmotor automatisk gir mer kjøreglede enn en dieselmotor, jeg har mang en gang hatt glede av å dra fra romperacere på svingete veier med et kickdown og å lime gasspedalen til gulvet, kjøreglede kommer an på hvilken BIL du kjører.

 

Skikkelig konstruerte dieselmotorer knatrer heller ikke slik at det blir irriterende. Knatrelyden reagerer jeg selv på, men har absolutt ingen problemer med dette med min bil. Knatrer dieselmotoren din, må du få dieselpumpen justert.

Lenke til kommentar

Blir litt tamt å hevde at en bensinmotor automatisk gir mer kjøreglede enn en dieselmotor, jeg har mang en gang hatt glede av å dra fra romperacere på svingete veier med et kickdown og å lime gasspedalen til gulvet, kjøreglede kommer an på hvilken BIL du kjører.

Man kan ikke sette likhetstegn mellom akselerasjonsevne og kjøreglede. Nå er det jo ikke noe galt i å mene at diesel og automatgear gir mest kjøreglede, for det blir en subjektiv vurdering. Mens sånne som meg foretrekker å gire selv, samtidig som jeg har mulighet til å trekke motoren mer ut på turtallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...