Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny i scooter bransjen

Anbefalte innlegg

Heyhey, har konfirmert meg og lurer på noen ting:

Nøyaktig når kan jeg kjøre opp til lappen, kan jeg gjøre dette før jeg er 16 for så og "hente" lappen når jeg blir 16?

Hva bruker dette og koste?

hvor kraftig motor kan jeg ha?

Hva burde man vite før man går til kjøp av en scooter/moped?

har sett på denne http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=21851409

er det noe og satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan begynne å kjøre på kjøreskole før du er 16, hvor gammel du må være er jeg ikke sikker på, men rundt 14-15. Når jeg kjørte opp til moped i mine dager, husker jeg ikke hva det kostet, men det er sikkert rundt 5-10k.

Når du har mopedlappen kan du kjøre mopeder/scootere med 50kubikks motorer.

Lenke til kommentar

Heyhey, har konfirmert meg og lurer på noen ting:

Nøyaktig når kan jeg kjøre opp til lappen, kan jeg gjøre dette før jeg er 16 for så og "hente" lappen når jeg blir 16?

Hva bruker dette og koste?

hvor kraftig motor kan jeg ha?

Hva burde man vite før man går til kjøp av en scooter/moped?

har sett på denne http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=21851409

er det noe og satse på?

1: Mopedlappen har ingen oppkjøring, det eneste er teoriprøve som du må være 16 for og ta. Når du består den får du midlertidig førerkort. Førerkortet kommer i posten noen dager senere. Så du kan få lappen på bursdagen sin, så lenge du har utført alle tingene hos kjørelærer og bursdagen din er på en ukedag.

2: Alt fra 5000-over 10000. Varierer om du bor midt i byen eller i mindre tettbygde strøk osv.

3: Mopeder kan maks ha 50 cc, og kan maks gå i 45 km/h. Det er riktig nok veldig mange som går kjappere uten noen trim.

4: At alt fungerer som det skal, sammenligne scooteren med andre til salgs sånn at du ser priser forhold til årstall osv.

Håper dette hjalp!

Endret av mwftw
Lenke til kommentar

Du kan maksimalt ha en 50cc ja, og de skal ikke yte mer enn 45 km/t, men som sagt så er det veldig vanskelig å finne en som går i akuratt 45 km/t.

MITT syn på dette er at 45 km/t er ALTFOR sakte, og rett og slett farlig for både deg og andre.

Alle sykler som kommer til EU blir plombert flere steder, da de orginalt går i alt fra 60-80km/t uten noe ekstra trim.

Plomberingen på scootere er veldig lett å fjerne, pleier å ligge en nede i variatoren (er ikke helt sikker på hvordan den er, aldri fjernet fra scooter) og en i beggynelsen av eksosanlegget som er bare å banke ut med hammer og meisel, eller evt borre ut.

Tipper sykkelen du linket til går i ca 90km/t, iom at det er så mye trim på den.

Om du ikke vil kjøre i 45km/t, men heller risikere det å bli stoppet av politi (med mindre du kjører over fartsgrensen gir de deg bare en mangellapp, så du må vise sykkelen med alt orginalt på og få den godkjent.) så vil jeg tro du blir fornøyd med den sykkelen-

Lenke til kommentar

Når du er 16 år kan du kjøre helt opp til 125cc, men da må du ha lett-lappen, og selve lettmc'en og lappen er svindyr. Derfor tar vi for oss 50cc som du kan kjøre på M146 lappen.

Du må ha traffikalt grunnkurs og mørkekjøring, samt kjøretimer.. Når du er ferdig med det og har fylt 16 år kan du ta teoriprøven, består du den får du lappen. Her jeg bor koster det 4800kr for kjøretimene, og 3000 for mørkekjøring og traffikalt grunnkurs. Så koster vel lappen og prøve 600-800 kroner.

Yamaha Aerox er veldig bra scootre, har en selv. Personlig syntes jeg det ikke er lurt å kjøpe en trimmet scooter, men heller kjøpe en orginal og trimme senere hvis du føler behovet.

Så må du regne med forsikringen, årsavgiften og omregistrering.

Lykke til! :)

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...