Eplesaft Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Hei. Har i en stund nå sett på diverse PC-er, og fant Alienware Aurora, som fristet en del: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=NRSAW501&l=no&m_30=323039&oc=D00AWV01&rbc=D00AWV01&s=dhs Problemet er at jeg leste at PC-en har vannkjøling. Vannkjøling er sikkert bra og alt det der det, men jeg er ikke så flink på PC-er. Jeg vet bare hva som er bra nok til å spille med, og er lite hendig når det gjelder praktiske ting når det gjelder PC-er. Jeg har ingen peiling på vannkjøling, så spørsmålet mitt blir da: trenger vannkjøling vedlikeholding, eller er det bare å plugge opp PC-en og begynne? Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Har ikke peiling selv på vannkjøling men fornuften sier vel at man sjekker for lekkasjer. Antar også at om du kjøper en ferdig pc med vannkjøling så er det ikke vann på den når du mottar den (nettopp pga av risikoen for lekkasje) ? Jeg ville i allefall ha sjekket og dobbelt sjekket slike ting Endret 9. mai 2010 av Phyltre Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Spør du meg ser den pc-en veldig dyr ut i forhold til komponentene Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Vannkjølingsystemer kommer nok ikke tilsendt med vann i systemet normalt, og selv om det evt. skulle være det så er det nok NOE vedlikehold å tenke på. Selv et lukket system vil gasse ut noe av vannet over tid, så det vil nok være nødvendig å etterfylle litt mer vann. Ville nok sjekket om det var behov for det minst en gang i året ihvertfall. Om du har absolutt null interesse eller kunnskap om vankjøling så annbefaler jeg det i grunn ikke, for det er en del mer komplekst enn enkle viftesystemer som i praksis nesten er idiotsikre. Hvor står det på den siden at det er vannkjøling forresten? Det er en litt merkelig kombo i grunn - en relativt rimelig mid-end maskin kombinert med vannkjøling. Normalt bruker du vannkjøling for å kunne overkokke høyt og holde high-end deler på rimelig temperatur. Vannkjøling kan selvfølgelig brukes for å redusere støynivå også, men når det er snakk om såpass rimelig CPU osv. så blir vannkjølingen i seg selv fort en veldig stor del at maskinens totale pris. Jeg er enig med de andre at prisen er høy i forhold til den hardwaren du får i den maskinen. Bare et raskt overslag fra komplett med tilsvarende deler viser at du kan få hovedkomponentene (ikke iregnet mus/tastatur/kabinett/PSU) for 3.809,00. Noen fantastisk deal er det altså ikke. Alienware er et litt sånn luksusmerke som de tjeneer godt på å selge til folk som ikke er så særlig kritiske til pris. -Stigma Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Står her om du trykker på spesifikasjoner: http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem/PC-er/alienware-aurora/pd.aspx?refid=alienware-aurora&s=dhs&cs=nodhs1&~ck=mn Står AlienwareTM -vannkjøling med høy ytelse litt lenger ned. Mulig jeg har misforstått noe. Ja prisen er litt stiv (+ 2000 kroner for HD5870), men det er ikke mye mer enn fra Komplett om jeg skal ha det ferdigbygd og det hele. Ble litt skuffet over Komplett sist, mulig jeg fikk en mandags-PC, men jeg måtte sende den inn noen ganger, i tillegg fikk jeg litt riper på kabinettet og slikt og de sendte skjerm og PC separat, så jeg måtte vente over en uke på at skjermen skulle komme. Hadde også litt problemer med skjermen, sendte den inn til Komplett, de sa at den skulle sendes til Samsung istedet, sendte den tilbake, Samsung skrev de fikset den, har fortsatt problemer, osv, ++. Er vel servicen som drar meg til Dell, har alltid fått god service, kjapp og pålitelig levering. For all del, Komplett er sikkert vel og bra, men den erfaringen jeg hadde ødela litt. Men blir vel neppe Alienware hvis det er vannkjøling, orker bare ikke å styre med det om det blir lekkasjer og slikt. Lenke til kommentar
Daron Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Vannkjøling er stort sett vedlikeholdsfritt hvis det gjøres riktig første gangen.. hadde selv et system gående i ett år uten å fikle med det. Man må selvfølgelig se til at alt er tett og riktig satt opp første gangen.. Men er du normalt nevedyktig så er dette enkelt. Det hele er et lukket system som er rimelig idiotsikkert.. Om det er verdt pengene kan man sikkert diskutere opp og ned i mente.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå