Maniac91 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Hei, jeg har leid en hybel uten leiekontrakt, med felles kjøkken,bad,oppholdsrom. dette er i samme hus stand som de jeg har leid av, men med egen inngangsdør. De har vært der mens jeg ikke har vært der, og vært ganske urimelige sånn ellers, skjelt ut gjester av meg og klagd på at det har vært rotete. Etter en stund så fikk jeg nok og bestemte meg for å flytte ut, jeg rydda ut og vaska rommet og sa jeg skulle vaske ut sammen med den andre leieboeren som var greit. Nå krever de altså betalt for 1 måneds husleie, selvom jeg ikke har bodd der den tiden. Jeg nektet å betale for den måneden, og de truer nå med inkassovarsler etc. Hva slags rettigheter har jeg og/eller de når det gjelder dette? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Dette går vel på en muntlig kontrakt mellom dere to , er det sånn at du hadde en avtale om å flytte ut på den og den dataoen og huseieren har sagt ja til det så kan han faktisk ikke kreve noe i ettertid. Får du inkasso så tar du og kontakter selskapet og bedyrer kravet : Er du uenig i kravet – ta kontakt Mottar du et krav som du mener er feil, ta umiddelbart kontakt med den som krever deg for penger. Husk at det alltid er lurt å kunne dokumentere at du har tatt kontakt. Ta kopi av brev, eller skriv ned hvem du har snakket med. Hvis dine innsigelser mot kravet ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso. Saken skal da bli oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023981620.19#er_du_uenig_i_kravet_%E2%80%93_ta_kontakt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Sier du opp og flytter ut så er du faktisk betalingspliktig i oppsigelsestiden selv om du ikke bor der. Lenke til kommentar
Alfrid Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 men som jeg forstår det har de ingen avtale om oppsigelsestid, ingen avtale uten et pengebeløp som blir kalt husleie pr. mnd. Jeg vil tro utleier har en nokså tynn sak om det ikke er skrevet noe. Men, vi har ikke hørt utleiers versjon.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Det er ubetvilelig at det eksisterer et leieforhold - han bor der og betaler leie. Det er ikke noe krav om at en husleiekontrakt er skriftlig (men den skal skrives ned hvis en av partene krever det, husleieloven § 1-4). Dersom ikke annet er avtalt faller man tilbake på lovens regler om oppsigelsestid, som er 1 måned ved leie av uselvstendig boenhet, husleieloven § 9-6 annet ledd. Husleier har så absolutt ikke noen tynn sak selv om det ikke er skrevet ned noe. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Det hele er jo helt avhengig av om det ble avtalt med utleier at han kunne flytte ut til den og den datoen. Har man ikke kontrakt er bevisbyrden på huseier sin side og det kan bli veldig vanskelig for ham å bevise noe annet. Å kreve en måned "ekstra" blir i såfall feil, er det derimot innen "oppsigelsetiden" og det allerede er avtalt mellom partene at det finnes en oppsigelsetid i den muntlige avtalen så må man nok se seg nødt til å betale summen for den måneden. Endret 9. mai 2010 av Malvado Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Bevisbyrden er på den som hevder noe som avviker fra avtalen. Det er klart at det foreligger et leieforhold, som husleieloven får anvendelse på. Hovedregelen er derved at det er 1 måneds oppsigelsesfrist. Leietaker hevder han ikke skal betale i oppsigelsesfristen og har bevisbyrden for dette. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Krikkert : "Etter en stund så fikk jeg nok og bestemte meg for å flytte ut, jeg rydda ut og vaska rommet og sa jeg skulle vaske ut sammen med den andre leieboeren som var greit. Nå krever de altså betalt for 1 måneds husleie, selvom jeg ikke har bodd der den tiden." Slik jeg forstod det så avtalte Leieboer med huseier om han kunne flytte ut til en gitt dato og ryddet og vasket rommet så det var klart til utleie igjen. Utifra dette så forstår jeg det som at det var en muntlig avtale til stede om at han kunne flytte ut etter dette , at huseier kommer med et krav om husleie for en måned etterpå kan godt være at er i samsvar med det som er vanlig , men det trenger ikke nødvendigvis være riktig om man har en muntlig avtale på noe annet. Men fint at du presiserer hva som er riktig i forhold til lovverket. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Og her er da grunnen til at i rettssaker er det veldig sjelden loven man krangler om, men fakta. Hei, jeg har leid en hybel uten leiekontrakt, med felles kjøkken,bad,oppholdsrom. dette er i samme hus stand som de jeg har leid av, men med egen inngangsdør. De har vært der mens jeg ikke har vært der, og vært ganske urimelige sånn ellers, skjelt ut gjester av meg og klagd på at det har vært rotete. Etter en stund så fikk jeg nok og bestemte meg for å flytte ut, jeg rydda ut og vaska rommet og sa jeg skulle vaske ut sammen med den andre leieboeren som var greit. Nå krever de altså betalt for 1 måneds husleie, selvom jeg ikke har bodd der den tiden. Jeg nektet å betale for den måneden, og de truer nå med inkassovarsler etc. Hva slags rettigheter har jeg og/eller de når det gjelder dette? Slik jeg forstår det har leietaker ensidig bestemt seg for å flytte ut. Man skal ha ganske konkrete holdepunkter for å fastslå at det foreligger noe bindende tilsagn for at leietaker ikke skal være bundet til oppsigelsestiden sin, og i det ovenfor siterte finner jeg holdepunkter som taler mot. Det faktum at de krever betaling er i og for seg et moment som taler for at det ikke var meningen fra huseiers side å frita fra oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå