Gå til innhold

Kamera til konserter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror ikke det fins et kompakt som er bra til konserter :p

Nå jeg jeg bortimot null erfaring med konsertfoto og kompakt. men det jeg vet er at du har lyst på til konsert er et raskt zoom-objektiv. noe som jeg er ganske sikker på ikke fins til kompakt. og et kamera som gjør det bra på høy iso.

vent litt til, så får du sikkert et bedre svar :)

Lenke til kommentar

Lyssterk optikk og sensor som yter bra på høy ISO.

..Den er vrien på kompaktkamera. Tror her jeg ville gått for Panasonic LX3 - den har ikke så kraftig zoom (ekvivalent til 24-60mm), men har stor blender til kompakt å være, og har god høy-ISO performance.

Du kan også vurdere Canon S90.

Begge to er glimrende kompaktkameraer - kunne selv gjerne tenke meg et av dem. :)

Lenke til kommentar

Samsung EX1 er rett rundt hjørnet.

Det er godt mulig at den er verd å vente litt på.

Men jeg tror du skal slite litt med å finne et pek-og-klikk-kamera som er "flott til konserter".

Mulig løsning: skru opp ISO'n, konverter bildet til svart-hvitt og lær deg å like korn (også kalt støy). Kontrastfylte grovkornete s/hv-bilder kan være ganske rocka!

Lenke til kommentar

Det er ikke lov med speilrefleks på konserter ikke sant, så derfor er jeg ute etter noe annet :p

Det jeg har nå er et Olympus kamera med 3x zoom og 6 megapiksler..

Ikke at det sier meg all verden, men noe som er bedre enn det trenger jeg hvert fall :!:

Et som kan gi klare og passe bra bilder hvert fall, ikke så veldig tåkete og kornete. Litt bedre enn dette! Jeg sto helt fremst, og fikk ett bilde som er klart og bra :p

Kameraet skal ikke bare bli brukt på konserter, men mest det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er ikke lov med speilrefleks på konserter ikke sant, så derfor er jeg ute etter noe annet :p

Hæ? Jeg har slept med meg speilrefleks på alle konserter som tillater fotografering.. Aldri opplevd at kompakt har vært lov, men ikke speilrefleks..

Lenke til kommentar

Hæ? Jeg har slept med meg speilrefleks på alle konserter som tillater fotografering.. Aldri opplevd at kompakt har vært lov, men ikke speilrefleks..

Jeg har vært på flere konserter som tillater kompakt men ikke speilrefleks. Men det er slike store konserter hvor en kompakt uansett blir bare tøys.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

En som sa WX1, jeg kan si meg enig der. Panoramafunksjonen er som skapt for konserter. Og det er greit nok i dårlige forhold, twilightfunksjonen er meget bra for dårlige lysforhold. Den tar 6 kjappe bilder og setter de sammen, ala HDR. Da selfølgelig registrerer den bevegelser. 

Vistnok skal S90 fra Canon også være god.

Konsertbilde i mørket tatt med WX1 hentet herfra

http://neilvn.com/tangents/2009/12/10/sony-wx1/

DSC00127.JPG

Lenke til kommentar

XH5 er en nyere versjon av WX1. Samme bildebrikke, linse med 5 x mer zoom men slipper inn litt mindre lys når den er helt utzoomet. Stort sett samme funksjoner. HX5 skal være litt dårligere på bilder i mørke tilstander, men bedre på bilder i godt lys. Filmingen er den største forskjellen, da denne filmer i 1080i og har en raskere autofokus. Den er svært god. HX5 er et bra kamera, men hvis det kun er for å ta bilder på konserter så hadde jeg vurdert billigere WX1, og heller en ekstra konsertbillett ;)

Canon vet jeg for lite om til å si noe, men bl.a. Lyd og Bilde, Din Side og TV2 (samme som din side?) ga WX1 best i test. Din Side testet lowlight her på filming, og da var WX1 suveren og eneste 6'er.

Og Francis, ikke alle som har vunnet i lotto ;)

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...