Kongeskipet Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 I et brannalarmanlegg med 2 detektorsløyfer med endemotstand på 3,3K ohm og intern motstand i detektorene på ca 500 Ohm synker spenningen over detektoren når den varsler alarm, men i detektorsløyfen som ikke varsler alarm er spenningen lik som når alarmen ikke er utløst. Hva skyldes det? Er det fordi det er en trafo som ikke klarer å holde den samme spenningen når det blir så lav motstand/høy strøm? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 I et brannalarmanlegg med 2 detektorsløyfer med endemotstand på 3,3K ohm og intern motstand i detektorene på ca 500 Ohm synker spenningen over detektoren når den varsler alarm, men i detektorsløyfen som ikke varsler alarm er spenningen lik som når alarmen ikke er utløst. Hva skyldes det? Er det fordi det er en trafo som ikke klarer å holde den samme spenningen når det blir så lav motstand/høy strøm? Slik mange brannsløyfer er bygd opp. Motstanden i detekterende detektor faller til få ohm, dermed måler sentralen at det er detektert brann. Den øker ikke strømmen for å opprettholde spenningen. Sløyfene er uavhengige normalt, og påvirkes ikke av hverandre. Adresserbare sløyfer jobber på en annen måte.. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Takk for svar. Jeg ser jeg skrev noe feil, detektorens motstand på ca 470 ohm er når den detekterer røyk/varme. Det vil si at når en detektor oppdager røyk endres motstanden for sløyfen fra 3300 Ohm til ca 325 Ohm, noe sentralen oppdager og gir alarm. Men hva er det som gjør at spenningen synker når motstanden synker? Er det en transformator i sentralen som ikke klarer å levere så mye strøm ved den samme spenningen eller er det noe annet som gjør det? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Det er elektronikken som gjør at ikke den tilfører mer strøm, slik at spenningen blir den samme. Det er ikke nødvendig. Transformatoren tåler det. Men tenk at man mister strømmen ved brann, da er det ringesløyfene som trenger strøm, ikke detektorene. Det er en fordel med lengst mulig drift på batteriene.. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) ... slik at spenningen blir den samme. Men spenningen er jo ikke den samme . Om du bytter ut spenning med effekt, så tror jeg det stemmer. Effekt(ikke alarm)=I*U=(U/R)*U=(20/3300)*20=0,12Watt Effekt(alarm)=(U/R)*U=(8/325)*8=0,14W Har ikke målt motstand til i detektoren men i bruksannvisningen til sentralen står det at de skal være ca 510 ohm. Jeg tenkte også at det kanskje kunne være en form for strømsparing, men jeg tror det var en annen forklaring læreren hadde. Endret 9. mai 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå