Gå til innhold

Hyperthreading og lydavspilling

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat byttet ut min bærbare med en ny maskin, med Intel Core i5 prosessor. Både den gamle & den nye pcen har Windows 7 64 bit.

På min gamle laptop, med en AMD Turion dual core CPU, stoppet *aldri* lydavspillingen. Pcen kunne låse seg til det punktet at musen ikke beveget seg, men musikken fortsatte helt fint.

På den nye går det som regel bra, men det hender at lyden hakker litt når jeg gjør noe som gir en "spike" i CPU-bruk (ting som å trykke Ctrl-Alt-Del, bytte desktop i nView, etc).

Jeg bruker et eksternt USB-lydkort med begge pcene.

Kan det være at HyperThreading forvirrer Windows til å tro at den har 4 kjerner å gå på, og at den gir lydavspilleren en kjerne, men at denne deles med en annen kjerne, pga. HyperThreading, og derfor stopper ting opp? Hvis det er sånn, er det noe jeg kan gjøre med dette?

Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt frekt å poste uten å teste teorien min, men det er nå bekreftet. Jeg skrudde av HyperThreading, og prøvde å stresse CPUen en del, og lyden hakker ikke. Dette er egentlig en grei løsning for meg, å ha hyperthreading avslått, hvis ingen har noen bedre forslag...?

Lenke til kommentar

Nei dette skal ikke ha noe med Hyperthreading å gjøre, men kanskje Intel EIST og Intel C-state. Deaktiver disse i BIOS. Dynamisk overklokking i BIOS kan også ha skylden.

Legg ut en liste over alle komponentene dine.

Edit: Bra hvis det virker, men jeg tror fortsatt ikke at HT kan forårsake slikt på egenhånd.

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

Det kan godt hende at effekten ikke er direkte relatert til Hyperthreading, men at det er et komplisert samspill mellom noen instillinger.

PCen er en Lenovo Thinkpad T410i:

CPU: Intel Core i5 M430 @ 2.27 GHz

RAM: 4 GB, 1066 MHz

Skjermkort: NVIDIA NVS 3100M med 256 MB dedikert grafikkminne

Chipset: vet ikke helt, Intel 5 Series/ 3400 Series Chipset Family ?

Eksternt lydkort: Creative USB Sound Blaster 24 bit

Jeg kan ikke huske å ha sett de innstillingene du nevnte, Blackey, men jeg skal ta en titt i BIOS igjen!

Marius

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Takk for forslaget Blackey :)

Jeg har nå skrudd av alle strømsparingsfunksjoner for CPU i BIOS: "CPU SpeedStep Technology" og "CPU Power Saving". Det var alt jeg fant. Problemet er fortsatt her, men det var veldig vanskelig å reprodusere. Jeg kan tenke meg at det aldri dukker opp på en raskere Core i5/i7 prosessor.

Så det ble til å slå av HT; Pcen ble litt tregere, men det får heller være sånn...

Oppdatering: Jeg tror det skjedde en gang nå, med HT avslått. Da må det være noe annet ...

Oppdatering#2: Det skjer helt klart noen ganger fortsatt, men det er en god del bedre uten HT. Kansje Windows ikke har kommet til det punktet hvor uavbrutt lydavspilling er mulig.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...