Lasse94 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 hei alle sammen! holder på med noen knallgass eksperimenter, og vil gjerne regne ut hvor stort trykk det dannes ved å tenne på denne gassen.. er det noen på forumet som kan hjelpe? knallgass = hho = 2 hydrogenatomer og ett oksygenatom. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 hei alle sammen! holder på med noen knallgass eksperimenter, og vil gjerne regne ut hvor stort trykk det dannes ved å tenne på denne gassen.. er det noen på forumet som kan hjelpe? knallgass = hho = 2 hydrogenatomer og ett oksygenatom. Er du helt sikker på at knallgass har kjemisk formel H2O? Helt sikker? Eller er H2O kanskje det biproduktet som dannes når du tenner på hydrogengass og den reagerer med oksygen? Kanskje H2O er vann? Kanskje H2 er hydrogengass? Utregningene du vil ha kan man gjøre hvis man har peiling på enten termisk fysikk eller kjemi. Ideell gass tilnærmelsen kan gi deg greie resultater, men her må du også tenke deg litt om før du begynner å regne. Kanskje deu finner noe ved å google litt. Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 pV = nRT Takk for svar! gidder du å si hva de forskjellige betyr? Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) hei alle sammen! holder på med noen knallgass eksperimenter, og vil gjerne regne ut hvor stort trykk det dannes ved å tenne på denne gassen.. er det noen på forumet som kan hjelpe? knallgass = hho = 2 hydrogenatomer og ett oksygenatom. Er du helt sikker på at knallgass har kjemisk formel H2O? Helt sikker? Eller er H2O kanskje det biproduktet som dannes når du tenner på hydrogengass og den reagerer med oksygen? Kanskje H2O er vann? Kanskje H2 er hydrogengass? Utregningene du vil ha kan man gjøre hvis man har peiling på enten termisk fysikk eller kjemi. Ideell gass tilnærmelsen kan gi deg greie resultater, men her må du også tenke deg litt om før du begynner å regne. Kanskje deu finner noe ved å google litt. "kanskje H2O er vann?" ja det er vann, men ved å bruke elektrolyse (hvilket jeg gjør) splitter du vannmolekylene og får hho! den beste miksen for knallgass er 2:1 der hydrogen er størst.. så du splitter vannmolekyler, får hho/knallgass, tenner på og du står igjen med vanndamp.. Endret 9. mai 2010 av Lasse94 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Knallgass Hydrogengass, vann og knallgass er ikke det samme som du ser der. Endret 9. mai 2010 av Flin Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Knallgass Hydrogengass, vann og knallgass er ikke det samme som du ser der. Knallgass kan enkelt dannes ved to elektroder i vann med en likespenning på elektrodene. Knallgass benevner en blanding av hydrogen og luft, eller hydrogen og oksygen. hydrogengass, er jo bare hydrogen, enkelt og greit, knallgass er en blanding mellom hydrogen og oksygen, og dette kan lages ved hjelp av vann og likestrøm, det er jo en tydelig sammenheng... det dannes hydrogen på katoden og oksygen på anoden, så hvis du vil så kan du samle opp hydrogenet ved katoden, ikke har jeg sagt at det er det samme heller, men jeg har sagt at man kan framstille disse gassene ved hjelp av vann... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Formelen på knallgass er ikke hho, formelen på knallgass er en blanding av H2(?), og O2, og skrive H2 + O2. Skal du ha med et molekylært forhold 2:1 så blir det 2H2 + O2, skal du ha et mengdemessig forhold på 2:1 så blir det nærmere 32H2 + O2 om jeg ikke tenker helt galt. Stoooore forskjeller i forhold til H2O som du skrev. Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Formelen på knallgass er ikke hho, formelen på knallgass er en blanding av H2(?), og O2, og skrive H2 + O2. Skal du ha med et molekylært forhold 2:1 så blir det 2H2 + O2, skal du ha et mengdemessig forhold på 2:1 så blir det nærmere 32H2 + O2 om jeg ikke tenker helt galt. Stoooore forskjeller i forhold til H2O som du skrev. ok, ok jeg tok feil (tydelighvis), jeg beklager feilen.. men kan du forklare formelen? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 http://www.kidwind.org/PDFs/SUPPORT_Fuelcellsv2.pdf Der står reaksjonen. Da blir det bare å regne ut volum endringen. Så kan du google "ideell-gass ligning". Lenke til kommentar
bearman89 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Man kan ikke alene bruke den ideelle gassloven i dette tilfellet om man ønsker å finne trykket som dannes når man tenner på. Dette er fordi det er temperaturøkningen som gjør at gassen utvider seg. Omdanningen i seg selv, ved uendret temperatur, vil faktisk medføre at trykket synker(!). Har du for eksempel et partialtrykk på 2 atm H2, og 1 atm O2 (altså et 2:1 forhold) vil dette totalt bli 3 atm trykk i en lukket beholder. Tenner du på dette og lar det avkjøle vil du kun stå igjen med 2 atm ren vanndamp! Dvs. to tredjedeler av det du startet med. Det er imidlertid mulig å regne ut energi som frigis fra reaksjonen. Når man kjenner til frigitt energi kan man videre regne ut temperaturøkningen. Deretter er det bare å putte verdiene du har inn i formelen som ble gitt et par poster over, og du har trykket. Mye av mellomregningen er nok ganske vanskelig for deg som går i 10. klasse(?), så jeg vil anbefale deg å heller finne en antatt temperaturøkning på nettet eller i en lærebok, og gå ut i fra at dette er riktig. Forøvrig står symbolene i formelen for: p - trykk (lettest å regne med atm, der 1 atm er lufttrykket ved havoverflaten) V - volum (liter) n - antall mol (et mål for antall molekyler av et stoff) R - en konstant = 0,0821 T - Temperatur (Kelvin) altså: grader celcius + 273 K Husk at du er nødt til å gjøre noen antakelser. Feks. kan starttempraturen være 25 C -> 298 K. Om du ikke vet hva "mol" er, kan jeg hvertfall si at om du totalt har 1 mol molekyler i en beholder på 25 liter, ved 298 K, vil dette gi et trykk på nesten nøyaktig 1 atm. Det kan for enkelthetsskyld derfor være lurt å si at du har 0,666 mol H2 og 0,333 mol O2 i en 25 liters beholder før du tenner på gassen. Når alt er brent opp, vil du kun stå igjen med 0,666 mol H2O... På den måten er det derfor bare slutttemperaturen som er ukjent. Endret 16. mai 2010 av bearman89 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå