Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk's problem, høy ping i korte perioder

Anbefalte innlegg

Hei Alle Sammen : D jeg har et spørsmål/problem, som mange andre her har ^^

når jeg spiller spill, så går min ping, fra 40-60 , åsså plutselig 3000, imens jeg får høyere ping, så fryser alle andre spillere på skjermen min, men ikke meg, og da pingen går ned igjen, er de plutselig på en annen plass ? noen som kan hjelpe? takker veldig.

Sorry for feil katerogi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Alle Sammen : D jeg har et spørsmål/problem, som mange andre her har ^^

når jeg spiller spill, så går min ping, fra 40-60 , åsså plutselig 3000, imens jeg får høyere ping, så fryser alle andre spillere på skjermen min, men ikke meg, og da pingen går ned igjen, er de plutselig på en annen plass ? noen som kan hjelpe? takker veldig.

Sorry for feil katerogi.

Hei der!

Først av alt, spiller du på trådløst?

Specs hadde også vært fint for å finne ut hva som skjer :)

Det du opplever er såkalte lagspikes, og kan skyldes programmer i bakgrunnen som stjeler båndbredde.

Her er ofte torrent klienter den store synderen, da dem setter opp en hell haug med connections, og ikke alle rutere takler denne trafikken, noe som igjen fører til sirup på nettet.

Lenke til kommentar

i selve torrent programmet går du inn på innstillinger,

og se etter connections/network, sett max antall connections til 100-300 og se om det virker.

sett også max upload speed til 10kb/s for å se om det hjelper.. hvis ikke, prøv med kabel direkte i modemet. kan være dårlig trådløs forbindelse og/eller ruter

Endret av Svinsen
Lenke til kommentar

Det du beskriver er helt typisk for lagspikes - korte avbrudd i forbindelsen. Jeg mistenker at du bare har en litt dårlig trådløs forbindelse som mister kontakten i ny og ne og tar et par sekunder for å koble til igjen automatisk - som gir deg et par sekunders avbrutt mot internett. Det er ganske typisk på trådløse forbindelser som aldri har blitt kalibrert skikkelig.

Første bud: Bekreft om dette faktisk er problemet du opplever.

Gjør derfor følgende:

Gå til startknappen og trykk kjør (eller bare skriv inn i søkefeltet på windows7 evt.). Skriv "cmd" uten hermetegnene og trykk enter. du skal da få opp dos ledetekst boksen.

skriv så:

ping www.vg.no -t -l 1000 > minpingtest.txt

og trykk enter

om du ikke får noen feilmelding og tilsynelatende ingenting skjer så fungerer det. Du logger nå data om forbindelsen din til minpingtest.txt filen, og ved å se på den senere kan vi se hvordan disse utfallene dine utarter seg. Ikke lukk vinduet, da avbryter du testen. La det være åpent så lenge som mulig, gjerne en times tid. Det spørs litt hvor ofte disse utfallene kommer, for poenget er selvfølgleig å kunne studere et eller flere av utfallene i loggen i etterkant. Du kan bruke maskinen normalt mens testen pågår, men ikke belast den med noe tungt (store nedlastinger eller fildelingsprogrammer). Websurfing or nettspilling vil være ok.

Når du mener å ha testet lenge nok til å ha "tatt opp" et par av utfallene så legg filen opp her på forumet så vi kan se på den. Utifra hva den sier kan jeg og andre kanskje foreslå hvordan du kan forbedre dette.

Alternativt kan du jo bare teste om det skjer dersom du bruker kabel, men jeg anntar det ikke er en god langtidsløsning. Du bruker vel trådløst fordi du vil bruke det tross alt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Når du mener å ha testet lenge nok til å ha "tatt opp" et par av utfallene så legg filen opp her på forumet så vi kan se på den. Utifra hva den sier kan jeg og andre kanskje foreslå hvordan du kan forbedre dette.

Kanskje du skal starte med å gjøre som foreslått Jensengen?

Yep, for å kunne analysere feilen må vi nesten få se feilen først, ellers blir det bare skudd i blinde basert på "hva som er mest vanlig", og det er lite produktivt IMO.

-Stigma

Lenke til kommentar

er det ikke nettverkskortet eller den trådløse ruteren som ofte er synderen her?

I min erfaring (og jeg har en del erfaring med det da jeg har gitt suppport på denne typen utstyr profesjonellt) har den veldig ofte (flesteparten av gangene) bare å gjøre med dårlig signalkvalitet. Det er selvfølgelig (mange) andre ting som kan lage spikes, men de er mindre vanlige i min erfaring ihvertfall.

Men først må vi nesten se loggen for å se at det faktisk ER lagspikes.

OP burde ta en lik pinglog direkte til sin ruters IP også ideelt sett, å vi kan isolere problemet til bare trådløsforbindelsen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...