Gå til innhold

Stå oppreist på kontoret? (stand-up desk)

Anbefalte innlegg

Er det noen som foretrekker å stå i stedet for å sitte ved pulten? Del dine erfaringer.

INSTALLASJON

Jeg hevet pulten til ~111cm (litt under albuehøyde) ved hjelp av to kasser. Pc skjermen ble hevet ytterligere ~28cm ved hjelp av noen tykke bøker - dette for å tilfredsstille ergonomiske retningslinjer. Under pulten har jeg en subwoofer på ~28cm som brukes til fothviler. Under føttene har jeg et Ajugilak (bamse extreme) liggeunderlag som benyttes som en "anti-stress" matte (anti fatigue mat).

OBJEKTIV

Motivasjonen for å stå oppe er å øke produktiviteten samt bedre kroppsholdningen. Jeg har slitt med dårlig konsentrasjon og hatt en lei tendens til å la skuldrene falle fremover når jeg sitter ved dataen - dette til tross at jeg er veldig bra trent. Fremoverbøyde skuldre hindrer riktig pustemønster, noe som resulterer i dårlig konsentrasjon/sirkulasjon.

TIPS

- Fra mønstringer i militæret husker man viktigheten med å ikke "låse knærne" når man står på-stedet-hvil. Dette er et poeng som er viktig å implementere når man står oppe på kontoret. Når "knærne låses" hindrer man blodsirkulasjonen, og dette fører til at du blir trøtt og til slutt svimer av.

- Bruk fothvileren for å avlaste beina.

- En "anti-stress" matte er essensielt som underlag for føttene

- Sørg for å stå i nøytral posisjon, dvs. man kan trekke en loddrett linje fra ørene gjennom skuldrene og ned til hofta. Dette minimaliserer stress fra tyngdekraften på ryggraden. (se bilde)

- La øynene slappe av ved jevne mellomrom. Øynene slapper av når man ser ut vinduet/ser på objekter langt unna, og de stresser når det ser på nære objekter (som f.eks. bøker/dataskjermer). Dette er lett å glemme når man jobber, så jeg har installert et program som tvinger deg til å ta x-sekunders pause fra å stirre på skjermen (1min pause per 20 min i mitt tilfelle) - det er genialt og gratis ( http://themech.net/eyesrelax/ )

- Pust med magen.

- Spis bra mat som gir deg ordentlig energi, ikke kortvarig energi som kaffe/brus/fint brød/junk. Eksempler på bra mat er: Havregryn, brun ris, melk, ost, egg, fisk, frosne bær og grønnsaker. Sørg for balanserte måltider, dvs tilstrekkelig protein i alle måltidene. Og bruk vann som tørstedrikk.

ERFARINGER

Jeg er ennå i tidlig fase, 24 timer er tilbakelagt stående, men føler jeg høster de positive effektene allerede: Jeg puster bedre, jeg har bedre konsentrasjon, og mye mer energi.

LINKER

- http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_desk

- http://opinionator.blogs.nytimes.com/2010/02/23/stand-up-while-you-read-this/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...