schlimmest Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Er det noen som foretrekker å stå i stedet for å sitte ved pulten? Del dine erfaringer. INSTALLASJON Jeg hevet pulten til ~111cm (litt under albuehøyde) ved hjelp av to kasser. Pc skjermen ble hevet ytterligere ~28cm ved hjelp av noen tykke bøker - dette for å tilfredsstille ergonomiske retningslinjer. Under pulten har jeg en subwoofer på ~28cm som brukes til fothviler. Under føttene har jeg et Ajugilak (bamse extreme) liggeunderlag som benyttes som en "anti-stress" matte (anti fatigue mat). OBJEKTIV Motivasjonen for å stå oppe er å øke produktiviteten samt bedre kroppsholdningen. Jeg har slitt med dårlig konsentrasjon og hatt en lei tendens til å la skuldrene falle fremover når jeg sitter ved dataen - dette til tross at jeg er veldig bra trent. Fremoverbøyde skuldre hindrer riktig pustemønster, noe som resulterer i dårlig konsentrasjon/sirkulasjon. TIPS - Fra mønstringer i militæret husker man viktigheten med å ikke "låse knærne" når man står på-stedet-hvil. Dette er et poeng som er viktig å implementere når man står oppe på kontoret. Når "knærne låses" hindrer man blodsirkulasjonen, og dette fører til at du blir trøtt og til slutt svimer av. - Bruk fothvileren for å avlaste beina. - En "anti-stress" matte er essensielt som underlag for føttene - Sørg for å stå i nøytral posisjon, dvs. man kan trekke en loddrett linje fra ørene gjennom skuldrene og ned til hofta. Dette minimaliserer stress fra tyngdekraften på ryggraden. (se bilde) - La øynene slappe av ved jevne mellomrom. Øynene slapper av når man ser ut vinduet/ser på objekter langt unna, og de stresser når det ser på nære objekter (som f.eks. bøker/dataskjermer). Dette er lett å glemme når man jobber, så jeg har installert et program som tvinger deg til å ta x-sekunders pause fra å stirre på skjermen (1min pause per 20 min i mitt tilfelle) - det er genialt og gratis ( http://themech.net/eyesrelax/ ) - Pust med magen. - Spis bra mat som gir deg ordentlig energi, ikke kortvarig energi som kaffe/brus/fint brød/junk. Eksempler på bra mat er: Havregryn, brun ris, melk, ost, egg, fisk, frosne bær og grønnsaker. Sørg for balanserte måltider, dvs tilstrekkelig protein i alle måltidene. Og bruk vann som tørstedrikk. ERFARINGER Jeg er ennå i tidlig fase, 24 timer er tilbakelagt stående, men føler jeg høster de positive effektene allerede: Jeg puster bedre, jeg har bedre konsentrasjon, og mye mer energi. LINKER - http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_desk - http://opinionator.blogs.nytimes.com/2010/02/23/stand-up-while-you-read-this/ Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Fungerer absolutt å stå foran pulten i forhold til å sitte en hel arbeidsdag. Merker klar forskjell på produktiviteten. Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Dette er faktisk noe jeg kunen tenkt meg prøvd ut faktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå