Gå til innhold

Hjelp til kjøp av pc til FSX og annen gaming

Anbefalte innlegg

Med et budsjett på +/- 16K har jeg begitt meg ut på jakt etter en gaming pc med det formål å kunne kjøre FSX (Flight Simulator X) med en del addons med akseptabel FPS. Den bør også være i stand til kjøre dagens spill på høye instillinger.

Nå skal det nevnes at jeg ikke er den mest data kyndige personen i verden og at jeg aldri har eid eller bygd en gaming data (annet enn en kraftig bærbar) så her trengs det hjelp :D

Jeg har sett på mange forskjellige løsninger, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg. den jeg kanskje ser som den sterkeste kandidaten er Komplett Gamer Premium i35

men ettersom jeg har forstått er komplett relativt dyrt og at det blir en del billiger om jeg bygger selv.

Det vil også bli aktuellt å overklokke...

Og så var det spørsmålet: Intel eller AMD? :p

Jeg setter stoor pris på alle tips og innspill, så kom igjen folkens :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett er dyrere enn mange andre nettbutikker, og PC-byggeren deres er også noe dyrere enn å bestille hver komponent løst. Imidlertid vil du nok likevel få mer for pengene enn en PC i tilsvarende prisklasse hos Elkjøp, samtidig som Komplett sine gjerne er bedre skikket til gaming (kjedene som også selger vaskemaskiner har alltid hatt en tendens til å kun ha PCer som er relativt kjipe på skjermkort).

Det som er så fint med en PC-bygger som Komplett sin er at du kjøper maskinen som ett produkt, og dermed har garanti på maskinen som en PC istedenfor på hver enkelt del. Det er samme grunn som at bestemor på 70 ikke må finne på å bygge PC selv - hvis maskinen plutselig ikke fungerer blir hun da nødt å feilsøke selv eller betale for service. Samtidig er du jo åpenbart forsikret om at maskinen virker dersom du kjøper den hel, og slipper å finne ut når du har fått delene at du har kjøpt feil minne til hovedkortet.

Vel, det er egentlig ikke noen stor heksekunst å sette sammen en maskin dersom delene passer sammen og ikke er defekte. Det meste du måtte lure på finner du i brukermanualen til hovedkortet, ellers kan du jo alltid spørre her i forumet om du støter på problemer, eller aller helst få hjelp av en venn med erfaring fra PC-bygging. I din budsjettklasse vil du nok ha potensiale til å spare et par tusen på å bygge selv kontra å kjøpe en hel maskin, men det vil altså kunne gå på bekostning av den ekstra sikkerheten i tilfellen maskinen plutselig ikke skrur seg på.

Forøvrig vil jeg nevne noe jeg har nevnt i flere andre tilsvarende tråder det siste døgnet: en PC er som regel en enda dårligere investering enn en bil i den forstand at den vanligvis (ihvertfall i denne prisklassen) taper seg raskere i pris prosentvis i forhold til nypris. FSX har følgende systemkrav:

# Microsoft® Windows® XP SP2 / Vista

# PC with 1 GHz equivalent or higher processor

# 256 MB of system RAM for Windows XP SP2 / 512 MB Vista

# 14 GB available hard disk space

# DVD-ROM drive

# 32 MB DirectX 9 compatible video card required

# Sound card, speakers or headphones required for audio

Dette er mao. ikke et spesielt krevende spill, tross alt er det nå ca. 4 år gammelt. Du vil kunne få en ganske god gaming-PC til under 11.000 per i dag, inkl. skjerm, mus, tastatur og Windows, som vil takle alle spill som er på markedet nå og de fleste kommende spill i en god stund fremover. Med "takle" mener jeg da behagelig FPS og grafikk i den oppløsning skjermen er beregnet på. Jeg lagde nylig en liste til en annen bruker som også vil treffe ditt behov og vel så det (mulig du ønsker noe annet av mus/tastatur/headset, evt. norsk Windows). Spør du meg er det ikke vits å legge mer penger enn dette i en gaming-PC. Om et noen år blir du nok nødt å oppgradere uansett dersom du ønsker å holde tritt med spillmarkedet, og differansen opp til 16k vil ikke øke levetiden på maskinen tilstrekkelig til at jeg synes det er verdt det.

Ang. AMD/Intel: det er en evinnelig diskusjon, men de fleste her vil nok hevde at til spill er AMD best egnet gitt at penger er en faktor. Du får nok langt heftigere prosessorer fra Intel i det øverste prissjiktet enn det AMD kan tilby, men til spill innenfor et "kurant" budsjett vil trolig AMD gi deg mest bang for bucks. Til tyngre multitasking-oppgaver vil kanskje Intel hevde seg innenfor samme prisklasse som AMD.

Ser Svenni212000 har lagt ved SSD-disk i begge oppsettene sine. SSD-disker er endel raskere enn vanlige platedisker, men er tilgjengjeld også langt dyrere på tross av at de har langt dårligere kapasitet. Fordelen ved å ha SSD-disk er at ting laster fortere fra disk over på RAM og omvendt. Når jeg spiller COD:MW2 multiplayer tar det kanskje 10-15 sekunder å laste brettet når spillet starter, med en SSD-disk vil dette kanskje kunne forbedres med noen sekunder. Imidlertid må jeg likevel vente på de andre spillerne for at spillet kan starte. Når spillet er startet er uansett de relevante filene lastet inn på RAM, og lese-/skrivehastighet til disk har da omtrent nada å si (med mindre spillet er av typen som laster fortløpende). Windows vil også starte noe raskere. Om dette er noe du ønsker å bruke nesten 2000 kr ekstra på er en vurdering du får ta selv.

offtopic: hvordan får du screenshot av hele nettsiden, Svenni212000?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for gode tips! det har vert til stor hjelp og jeg har nå bestillt meg PC:)

Jeg vet ikke om du har spillt FSX før, men jeg vi legge til at det faktsik er et veldig krevende spill. Kanskje ikke med det første, men når du begynner å legge til addons begynner det å bli veldig tungkjørt. Det har seg også slik at det ofte er CPUen som blir flaskehalsen i dette spillet enn GPUen

Lenke til kommentar

Jepp, FSX krever kraftig hardware, dersom man skal kjøre med høy oppløsning og høye innstillinger på detaljer/grafikk.

Og det vil vel ikke bli mindre kravstort dersom MS kommer med en oppdatering eller oppfølger snart. Det er på tide.

De som er skikkelige FSX-heads kjører gjerne 2 kraftige kort i SLI/CrossFire, for å få nok fps. Men jeg tror nok skjermkort betyr mye mer enn prosessor. En i5 burde holde, men i7 vil være bedre. AMD har jeg ikke peiling på.

En SSD vil laste kart/teksturer mye raskere, men er ikke kritisk. Men en SSD gjør jo hele oppsettet mer snappy/responsivt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg mener at en i7 860 skal holde, hvertfall med litt overclokking, men jeg har ikke brydd meg med SSD. Hvertfall ikke enda siden jeg har hørt det kommer en bedre og billiger SSD i løpet av høsten?

Slik jeg har opplevd er FSX hvertfall mye tyngre på prossesoren en andre spill, hvorfor vet jeg ikke. En anne side av saken er at FSX har en del bugs som gjør at det er veldig tungkjørt i forhold til hva det kunne vert. En liten bommert av MS der.

Men FSX er vel siste spillet i rekken MFS og det kommer heller ingen oppdatering etter det jeg har hørt.

Endret av Keroflux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...