mcdoo Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Hei! Har lett etter en løsning på mitt problem her inne, men finner ingen løsning så prøver meg på en ny tråd. Har en eldre selvbygget pc som plutselig ikke vil starte opp windows (xp). Bios klarer ikke å finne harddisken i seg selv, mens den likevel viser i oppstartsrekkefølgen i bios. Windows cd klarer heller ikke å finne harddisk. Maskinen starter opp og windows oppstartsbilde kommer. Sånn står den litt før den restarter seg selv og beskjed om at windows ikke er avsluttet på rett måte eller at det har oppstått en feil. Kan derfra velge å starte maskin i forskjellige sikkerhetsmodus, siste fungerende innstillinger samt å starte på vanlig måte. Har prøvd alt og det samme skjer uansett. Har resatt bios på hovedkortet også. Føler jeg har prøvd det meste og ingenting fungerer, noen som har tips? Hovedkort: MSI K8T Neo ms-6702 versjon 1.0 Harddisk: Samsung SP1614C Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Har desverre ingen tips, men synes det var en utrolig fin tittel på tråden.. Kanskje litt smart å tenke over hva du egentlig spør om i denne tråden? Vet dette svaret ikke hjalp deg en dritt, men klarte ikke holde dette inni meg. Sorry! Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Prøv å aktiver IDE istedenfor SATA i BIOS! Lenke til kommentar
mcdoo Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 mario: hehe, er jeg som har tulla litt her, "Hei" var ikke akkurat den tittelen jeg først hadde valgt, så helt greit med kommentar på den snapshoot: skal teste ut det Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Hmm, Prøv å starte maskinen med live linux, rett fra cd, se om ting funker der, evt hva som skjer. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Klarer du å reparere Windows med installasjonscden da? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Hiver meg på det tideligere tipdet : Test med Linux. Det er lett å høre om en Lese-pinnen skaper i harddisken med 7200 omdreininger i minuttet :-) Det er også et kjent phenomen at windows kan krashe helt og holdent. Så du kan jo prøve en reinstallasjon. Om du trenger backup av noe kan du kjøre inn en Linux cd og ta vare på det du trenger med en USB penn. PS: med emne tittel "Hei" høres det ut som du lager en kontaktannonse ;-) Endret 8. mai 2010 av Kaptein... Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Du ser at det er SP1614C i Boot Sequence, og ikke at det bare står feks. hdd? Prøvde du å boote opp med xp cd'en, før du resatte bios? Det jeg tenkte på, er hvis VT8237 SATA-IDE Controller er standard disabled i bios, den må være enabled! P20378 S.ATA Controller, som du finner i OnBoard PCI Controller skal vel være enabled, hvis xp er installert med sata driver, og disabled hvis xp ble installert uten sata driver. Du finner dette i Integrated Peripherals menyen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Ser du har et 6, nesten 7 år gammelt hovedkort fra MSI , jeg hadde sørget for å tatt en kjapp titt på elektrolytt kondensatorene og sjekket om disse har gått lekk ( Sjekk : http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 ) Er det tilfelle så er det ikke så veldig mye mer du kan gjøre for hovedkortet ditt. En annen mulighet er at hard-disken har tatt kvelden, test denne i en annen pc og se om den fungerer der, gjør den ikke det så kan du i alle fall utelukke hovedkort problemer. Men, jeg antar at det er relativ stor sannsynlighet for at hovedkortet ditt synger på sitt siste versj. Lenke til kommentar
mcdoo Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Nedenfor ligger litt bilder av bluescreen og bios osv. Ask99: Det er spesifisert i boot sequence hva hdd heter. Prøvde å starte opp fra cd før jeg resatte bios, men skjedde ikke noe mer der. Det som du pratet om i integrated peripherals menyen er ikke mulig hos meg fordi det ikke finnes. srbz: Klarer ikke reparere fra cd heller. Kommer meg så langt inn i menyen fra cd at jeg kan velge å installere på ny eller lage partisjoner. Men velger jeg å installere på ny kommer det opp at installasjonsprogrammet har ikke tilgang og så kommer blue screen som vist i bildene under. Velger jeg å partisjonere først får jeg beskjed om at det ikke er mulig å partisjonere disken. Har også prøvd IDE istede for SATA i bios, men fortsatt ingen endring. Har ikke prøvd med live linux enda, men skal teste ut det nå. Lenke til kommentar
mcdoo Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Oppdatering: Har klart å boote med linux cd. Kommer inn på harddisken derfra og får tilgang til filer og bilder. Vil det være mulig med en slags feilsøking derfra på hvorfor windows ikke fungerer eller har det rett og slett bare tatt kvelden? Hvordan går jeg fram for da å evt legge linux på maskina og slippe å kjøre den fra cd. Før jeg prøvde linux fikk jeg melding om at oppstartssektoren var korrupt og at chkdsk og fixboot ikke klarte å fikse dette. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Litt rart at P20378 S.ATA Controller, ikke dukker opp i OnBoard PCI Controller, men er det 20378 chipset, med sine SER1 og SER2 sata inganger du bruker? Reagerte litt på at det stod raid foran hdd i Boot Sequence. Hvis ja, så prøv de sata inngangene som tilhører VT8237 chipset, de 2 øverste sata inngangene! Endret 9. mai 2010 av ask99 Lenke til kommentar
mcdoo Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 på det hovedkortet jeg har finnes ikke ser1 og ser2 Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Det ser ut som hdd er koblet til 20378 chipset, i bilde nr 3. Er ikke dette ditt hk? Lenke til kommentar
mcdoo Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Det hovedkortet du har lagt ut bilde av er vel samme type men likevel ikke identisk med mitt. Jeg mangler både IDE 3 og 20378 chipset som du nevner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå