Gå til innhold

Skjerm på bærbar som ikke har blank overflate?

Anbefalte innlegg

Skal ha bærbar. Og en av de kravene jeg egentlig setter høyest er at skjermen skal være "matt".

Har lånt litt forskjelige nye som alle har hatt en blank plast/glassfilm over som lager utrolig mye reflekser, og derfor uaktuel.

Men så hva det det med å ekskludere "blanke" skjermer i søk...

En kan vel ikke se ut i fra WXGA, LED, WSVGA, WXGA+, SXGA, osv. hvem som er matt eller ikke? Så hvilken spesifikasjoner må jeg se etter?

Ser ikke f.eks glare/non-glare står oppført som spesifikasjoner noe særlig...

Eller er det slik at alle typene kan leveres med begge delere, det er bare å finne den hvor resten av spesifikasjonene stemmer, og kontakte forhandler for å få den med matt skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått svar av et par nettforhandlere. Og begge nevner som jeg hadde en mistanke om at en må titte på proff/buisness utgaver. Da kan det stå på noen f.eks. "antirefleks"

Og matt skjerm på vanlige utgaver er skjeldent.

Utrolig hvordan produsentene har klart å skape et marked ved å fokusere på "fargesprakende" skjermer med oppløsninger langt over brukelig nivå. Som har endt opp i en standard som er ubrukelig om du ikke bruker den bærbare mer som en stasjonær innendørs :hrm:

Er for meg like fantastisk som at i dag er MP3 "kvalitet" foretrukket. Så fler og fler CD utgivelser faktisk kommer med redusert kvalitet. Og at folk kjøper flaskevann av dårligere kvalitet en du får på dassen til bensinstasjonen.

Verden vil bedraes :thumbdown:

Ahhh, måtte bare få det ut :w00t:

Men om noen vil hjelpe meg etter dette oppgulpet. Så tar jeg gjerne i mot tips om non-glare bærbare:

Max 6000kr fra en anerkjent produsent.

Min 2.0Ghz dualcore

Helst ca 15" skjerm, ikke mindre. Med en edruelig oppløsning ala SXGA 1400x1050

Trådløst nettverk

Over snitt batterikapasitet.

Bluetooth

Win7 (Ikke Vista m. oppgradering til Win7)

DVD brenner

3 eller flere USB, helst flere.

Minimum 300GB HD

4096 DDR3

Helst 1024 på skjermkortet

Ikke vanskelig å finne en slik blant blanksjermene. Asus K50IE og Asus X52JR ser rimelig midt i blinken ut.

Asus P50IJ som er non-glare blir litt liten HD, og slapp i minne til å ligge rett under 6000kr. Der er heller ikke skjermkortet så mye å skryte av etter det jeg kan se.

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

Mener Lenovo har flere maskiner uten "glanset" skjerm. Desverre ikke store maskinen du får for 6000,- i det merket hvis du skal ha dine spesifikasjoner.

Er det noen spesiell grunn til at du ikke skal ha "blank" skjerm ?

Lenke til kommentar

Forklaringen til matt skjerm har jeg nevnt. Og er en god del av de med blank skjerm som oppfyller alle kravene jeg har.

Ser Lenovo har en del matte skjermer. Men hjemmesiden deres var ganske vanskelig å finne spesifikasjonene listet opp på hver model.

Og en del av de aktuelle modellene står ikke engang i prisguiden, så vanskelig å sammenligne. Men ser ut til at Thinkpad SL510 kan være noe. Selv om minnestørelse og HD må ofres litt til oppgraderinger blir billigere.

Men selv om Lenovo er kjent, er det egentlig et anerkjent merke?

Jeg forbinder Lenovo sammen med HP og FujitsuSiemens som kanskje ikke de mest pålitelige prduktene?

Lenke til kommentar

Speilblanke skjermer er det som majoriteten av markedet vil ha, derfor er de fleste maskiner levert med sånne. De fleste merkene/leverandørene lar deg heller ikke velge mellom blank/matt skjerm, selv om det burde være en enkel sak. Sånn er det bare.

Men noen er det. Lenovo er nevnt. Multicom lar deg også velge skjermtype på noen av sine selvkomponerte maskiner. Dell også.

Jeg vet ikke hvorfor du setter Lenovo i samme bås som HP og Fujitsu, Lenovo er mest kjent for å lage maskiner beregnet på businessmarkedet, mens HP o.l leverer stort sett til det store massemarkedet. Men Lenovo har også serier beregnet på massene, og HP har serier beregnet på business, med ekstra god byggekvalitet, matte skjermer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...