Gå til innhold

Nikon D90 - hvor mangen bps

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

Idag lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvor mangen bilder/ sek (bps) Nikon D90 klarer med og uten vertikalgrep (batterigrep), og om det er en mulighet for å få like mangen bps uten vertikalgrep på en eller annen måte? "juksemetode"

Hvis du leser, svar=) ver så snill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eller?

Eller.

D300 og D700 er spesielle, fordi de kan få krafitgere batteri (EN-EL4 eller 8xAA), noe Nikon bestemte seg for å utnytte på den måten.

Om man bare setter på et batterigrep (evt med EN-EL3 i), så skjer det ikke noe spesielt med D300/700 heller.

Lenke til kommentar

Men det som er litt spesielt med D300/D700 er jo at man kan oppnå 8 fps uten batterigrep også (ved å bruke "bracketing burst" i kombinasjon med visse innstillinger). Så jeg skjønner jo at folk kan begynne å lure på om det virkelig er en "power-begrensning" eller om det er en kynisk måte å få folk til å handle dyrt tilbehør.

Lenke til kommentar

Det er flere tekniske forhold som begrenser mulighetene. Blandt disse vil du finne:

1) Størrelse på buffer (minnebuffer i kamera)og hastighet på dette.

2) Hastighet på skriv-minnekortet i kamera.

3) Største skrivhastighet kameraet har (er vanligvis foraskjellig ved video og stillbilder).

4) Størrelse på bildefil og om både raw/jpg benyttes.

5) Instillinger på kamera (bl.a. støyreduksjon)

Lenke til kommentar

Men det som er litt spesielt med D300/D700 er jo at man kan oppnå 8 fps uten batterigrep også (ved å bruke "bracketing burst" i kombinasjon med visse innstillinger). Så jeg skjønner jo at folk kan begynne å lure på om det virkelig er en "power-begrensning" eller om det er en kynisk måte å få folk til å handle dyrt tilbehør.

At det er teknisk mulig behøver ikke å bety at EN-EL3 eller kraftelektronikken i kamerahuset har godt av det. Vet ikke hvordan det å trekke større strømmer påvirker levetiden til Li-Ion/Li-poly-celler, men de har i hvert fall relativt høy internresistans (i forhold til alkaliske batterier og NiMH) som gjør at tapene blir høye. Og hvis spenningen må steppes opp for å drive motorer ved høyere turtall, så er det ikke sikkert kraftelektronikken nødvendigvis er dimensjonert for det.

Det er sikkert ikke noe problem å fyre av en kortere serie i ny og ne, men hvis TorVidle hadde dratt på fuglefotografering med bare EN-EL3, så kan det godt være at det hadde gått merbart utover levetiden til noen av komponentene :p

Lenke til kommentar

og dette er 100% umulig med d90? noen andre kameraer i den kvalitets / prisklssen som det går an på? må også ha ca de samme mulighetene, kan ikke være dårligere enn d90....

anyone?

Lenke til kommentar

Li-Ion/Po har lavere indre resistans enn NiMh og alkaliske batterier.

Javel.

Angående Alkaliske motbeviste du deg selv nå nettopp. Leste i sted at ved samme kapasitet har ihvertfall LiPo lavere intern resistans. Leter etter kilder nå.

Kilden til dataene for Li-Ion i wikilinken din er fra 2001. Er temmelig sikker på at de har blitt bedre siden da.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Angående Alkaliske motbeviste du deg selv nå nettopp. Leste i sted at ved samme kapasitet har ihvertfall LiPo lavere intern resistans. Leter etter kilder nå.

NiMh, antar jeg du mener.

Det er litt implementasjonsavhengig, men LiIon og LiPoly har så langt problemer med intern resistans. NiMH har problemer med høy internresistans mot slutten av levetiden, men de er så langt regnet som bedre til en del kraftkrevende applikasjoner fordi de i utgangspunktet har ganske lav internresistans, pluss at de trenger mindre elektronikk for å beskytte mot overlading/ubalanserte celler (og dette er også noe som øker tapene i LiIon/-Poly). Det er en del nyere teknologier på trappene som løser mange av problemene ("Nanoball"-batterier virker jo spennende, men stort sett all teknologi basert på fullerener virker spennende), men EN-EL3e er ikke akkurat state of the art.

Uansett så blir det litt på siden av poenget mitt. Det er en god del problemer knyttet til å trekke stor effekt fra lavspenningskilder. Du får relativt sett store strømmer og dertil økte tap både fra internresistans og i kraftelektronikkomponenter, samt at det kan redusere kapasiteten til batteriene uforholdsmessig mye.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke uttale meg spesifikt om EN-EL3e men til andre applikasjoner er LiPo overlegne på strømleveranse. Har selv LiPo-batterier som kan gi 30C og strømmer jeg aldri har klart med NiMh-batterier.

Uansett er dette of-topic og det er neppe strømmen som begrenser hastigheten til D90 siden man med batterigrep kan bruke to EN-EL3e (dobbel kapasitet og halve interne resistansen) og fremdeles ikke får høyere hastighet.

Lenke til kommentar

noen andre kameraer i den kvalitets / prisklssen som det går an på? må også ha ca de samme mulighetene, kan ikke være dårligere enn d90....

Canon 50D er nok det rimeligste alternativet hvis du vil noe særlig over 5 bilder i sekundet. Mange bra tilbud på det for tiden. Det har ikke video, men bortsett fra det ligger det minst på høyde med D90, et hakk over på en del områder.

Lenke til kommentar
det er neppe strømmen som begrenser hastigheten til D90 siden man med batterigrep kan bruke to EN-EL3e (dobbel kapasitet og halve interne resistansen) og fremdeles ikke får høyere hastighet.
Når man har to batterier i grepet så lader man ut et om gangen. Det forenkler elektronikken og man kan ta ut det ene og lade det mens det mens fremdeles er kapasitet på det gjenværende. Det er upraktisk å bli sittende med to tomme batterier samtidig.
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å ha plass til to batterier i grepet hvis man bare bruker ett av gangen? Kan likegodt ha det andre i laderen eller på lomma da. :dontgetit:

Hvis man bare er ute etter lengre batterilevetid så vil det for mange være like greit å heller ha med seg et ekstra batteri eller to når det trengs. Mange synes det er bedre å holde kameraet med grepet på. Man får også ekstra utløser sånn at man kan ta bilder i høydeformat på en mer naturlig måte.

På den andre siden, hva vil fordelene være å bruke begge batteriene samtidig? Man kan ikke koble sammen to batterier uten videre, man må ha DC/DC konvertere som utligner spenningen siden det vil være forskjellig ladetilstand og karakteristikk på batteriene. Det fører til at grepet vil bli dyrere og at man får 10-20% lavere batterilevetid på grunn av at elektronikken vil bruke strøm. I tillegg vil man trenge 4 batterier og dobbel lader for å kunne fotografere kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Godt poeng, men jeg synes alikevel det virker litt rart at det i det hele tatt er laget plass til to batterier når kun ett blir brukt av gangen alikevel. Eneste bruken jeg kan se er om man må skyte bilder kontinuerlig og er avhengig av å bytte batteri lynkjapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...