Gå til innhold

Vil jeg ha bruk for mac?

Anbefalte innlegg

Hey,

Nå har jeg nettopp hatt konfirmasjon, og vurderer å bruke 8500 på en macbook.

Jeg har noen krav til macbook jeg ikke har funnet tilfredstillende svar på, så jeg spør her.

Jeg bruker nå noen programmer som er viktig for meg også funkerer på mac, eller noe lignende, eller bedre.

•  
  • Teamviewer
  • WAMP/Apache+php+myqsl
  • FTP klient
  • Photoshop
  • Blender
  • Vegas 9.0
  • Fl Studio
  • Limewire
  • µtorrent
  • Steam
  • truecrypt
  • Daemon tools
  • Voddler
  • og jeg regner med at itunes funker relativt bra i os x :p

Jeg vil gjerne ha 250gb hd+ og 4gb ram +, og budsjett er som sagt 8500. kan muligens strekkes til 9000.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[*]Teamviewer - Jepp

[*]WAMP/Apache+php+myqsl - veit ikkje

[*]FTP klient - Jepp

[*]Photoshop - Jepp

[*]Blender - Jepp, men er ikkje sikker om dei er heilt like, http://www.blender.org/education-help/faq/mac-os-x/

[*]Vegas 9.0 - Trur ikkje vegas virker på mac Out of the box, men det er jo alltid alternativ, for å få det til å virke.

[*]Fl Studio - Må bruker Crossover for å få det til å virke. http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showtopic=117801

[*]Limewire - jepp

[*]µtorrent - jepp, men mangler noen ting som f.eks RSS

[*]Steam - Kommer 12. Mai

[*]truecrypt - Trur det er til mac, her er ein link: http://download.cnet.com/TrueCrypt/3000-2092_4-10806076.html

[*]Daemon tools - nei, men er mangen andre alternativ på mac, f.eks Toast

[*]Voddler - jepp

[*]og jeg regner med at itunes funker relativt bra i os x :p - også jepp :)

Dette fant eg ut med å google, kanskje eg leste feil noken plasser, men er ganske sikker på at det er rett, du kan jo alltids instalere Windows på macen viss det blir krise.

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

kan vel egentlig endre litt på denne listen,

• Blender
  • Vegas 9.0
  • Fl Studio
  • Daemon tools
  • Voddler

Det er vel egentlig i hovedsak programmene jeg lurer på, og om det finnes en side som sammenligner os X og Windows side-by-side, nøytralt?

Lenke til kommentar

FTP klient - Der vil jeg anbefale Cyberduck. Fungerer veldig bra for meg.

Photoshop - Finnes til Mac

Vegas 9.0 - Finnes ikke til Mac. Jeg bruker kun Mac selv, og noe av det jeg bruker den mest til er nettopp videoredigering. Jeg bruker Final Cut pro, noe jeg selv er veldig fornøyd med. I tillegg finnes jo Final Cut Express. Finn ut litt om Final Cut kanskje kan være noe for deg.

µtorrent - Finnes til Mac.

Steam - Kommer til Mac 12. mai

Voddler - Finnes til Mac.

Om det er noe du absolutt MÅ ha som ikke finnes til Mac, kan du jo bruke løsninger som Boot Camp, Pararells eller lignende. Men jeg vil tro at du finner tilsvarende programmer på de aller fleste områder. Jeg byttet fra Windows til Mac for noen år siden, og var skeptisk i starten. Men nå savner jeg absolutt ingen ting.

Lenke til kommentar

Du finner nok uansett programmer til mac som kan erstate alle dei du har til windows viss dei ikkje finnes på mac.

Anngående steam: "Steam for the Mac will bring with it Left 4 Dead 2, Team Fortress 2, Counter-Strike, Portal and the Half-Life series."

Lenke til kommentar

Garrysmod burde da gå under Half-Life series :)

Må snakke med mine foreldre - dvs. nevne at jeg skal gjøre det, så jeg plutselig ikke sitter her med en ny pc :)

Noen som har sammenligning pc og mac, side-by-side?

Lenke til kommentar

Garrysmod burde da gå under Half-Life series :)

Må snakke med mine foreldre - dvs. nevne at jeg skal gjøre det, så jeg plutselig ikke sitter her med en ny pc :)

Noen som har sammenligning pc og mac, side-by-side?

garys mod er ikke half life series.

om gmod noen gang får mac støtte er kun opp til "gary"

Lenke til kommentar

Om du først skal kjøpe deg en Mac bør du gå for den billigeste Macbook Pro 13" (starter på 9990). Har lest alt for mye dårlig om 'chassiset' til den vanlige Macbooken (plastikk), mest at materialet er alt for mykt og får bulker lett.

Lenke til kommentar

Batteritid hadde vært greit ja :) Sitter jo på skolen, og skal ta notater.

Kan jeg bare gå ned på eplehuset, med 8800 ca, og be om en Macbook med 4gb ram? og så oppgraderer de ram på stedet? Eller er det billigere å selv kjøpe og sette inn ram?

Lenke til kommentar

Kan jeg bare gå ned på eplehuset, med 8800 ca, og be om en Macbook med 4gb ram? og så oppgraderer de ram på stedet? Eller er det billigere å selv kjøpe og sette inn ram?

det er billigere å kjøpe det selv ja, men hvis du vil skru opp en laptop som er 2cm og sette inn RAM brikkene så kan du jo det haha

Lenke til kommentar

Hmm, lurer på om eplehuset berre leverer umodifiserte modeler, men eg er ikkje sikker. Sikkert best og kjøpe selv og sette i

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

For du har jo selvfølgelig ikke "sett lyset", du har bare rett.

Apple-maskiner er dyrere fordi de har bedre byggekvalitet, bedre batteritid og Mac OS X. At man selv må finne ut om det er en god nok grunn til å kjøpe en Mac er noe en nesten må finne ut av selv, det er jeg enig i.

Edit: Eplehuset oppgraderer garantert RAM for deg, men det blir dyrere og mer tidkrevende.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...