Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til feilsøking av nettverksproblemer

Anbefalte innlegg

Igår skjedde det noe utrolig merkelig.

Etter middag kom jeg til pc-en og fant ut at nettverket ikke funket. Prøvde derfor å skru av og på hele nettverks-systemet i huset, noe som ikke hjalp.

Fattern fant ut i dag tidlig at pc-en hans hadde kræsjet, og at Avast hadde fucket seg opp(han sier det er grunnet et virus, men er ikke sikker). Han måtte derfor tilbakestille pc-en noen dager.

Alle virusprogram på samtlige pc-er i huset har også kjørt seg fast.

Nettet fungerer fortsatt ikke, selv om jeg har mikset, trikset og tilbakestilt nettverksinstillinger til det uendelige.

Når jeg kjører "problemløsning"(elns) på pc-en, sier den at det er noe feil med IP-instillingene på IPv4 og IPv6.

Er det en sammenheng mellom krasjen på pc-en til fattern, at virusprogram ikke fungerer og at nettet er nede, og hvordan fikser jeg dette?

Endret av liiland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, her var det mye greier... Jeg tviler på at det er noen sammenheng mellom antivirus og crasher på èn maskin som skulle kunne påvirke de andre i nettverket nei.

Ikke sidespor deg for mye når du skal prøve å feilsøke noe slikt. begynn med det mest grunnleggende.

Jeg vil annta du har ADSL da det er mest normalt og du ikke nevner noe annet. Gå til rutermodemet ditt og sjekk at du har lys i "DSL" og "Internet" lyset ditt. Dette heter de normalt, men noen modem kan ha litt andre lys eller evt. symboler i stedet for navn. Om du er i tvil så list opp hva som lyser og hva som ikke lyser.

Får du kontakt om du kobler en maskin rett til modemruteren?

-Stigma

Lenke til kommentar

Ah, skal prøve å begrense meg neste gang :D

Ethernet link og DSL sync lyser på modemet mitt. (Ethernet Traffic og DSL traffic lyser ikke). Jeg bruker kabel til vanlig, men jeg kommer meg fortsatt ikke på internett. Jeg kommer meg heller ikke inn på router-cfg(192.168.1.1).

Lenke til kommentar

ok, DSL indikerer ihvertfall at den mest grunnleggende delen av nettforbindelsen din er oppe. Ethernet link indikerer også at det er ihvertfall fysisk kontakt ned til neste ledd. Hva er neste ledd forresten? Går det kabel rett til den PCen du holder på å teste fra, eller går det gjennom en annen ruter/hub/annen nettverksenhet?

Hvis maskinen du tester med ikke er dirkete koblet nå, kan du teste det? Selv om det evt. ikke fungerer så hjelper det mye sidne vi kan utelukke en hel skokk med mulige problemer og dermed evt. fokusere på problemer i instillingene på maskinen din.

Hvordan poster du forresten? via en annen forbindelse, eller har du faktisk kontakt med en av maskinene på nettverket ditt?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Beklager, mistet tilkoblingen til naboen i går.

ao51l4.png

EDIT: Vi får besøk av en tekniker/IT-ekspert i morgen som skal fikse nettet vårt. Det var trolig viruset Packed.win32.Krap.ar som forårsaket krasjen av både virusprogrammer og nettverk, men som sagt blir dette fikset i morgen :D

Takker og bukker for forsøket fra din side :thumbup:

Endret av liiland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...