Bergch Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Hei! Fikk plutselig for meg her om dagen å bygge egen stamp nå som det nærmer seg sommerstid. Har forsøkt å google det, men finner så mye forskjelligt. Nå har jeg så og si null erfaring med verken hammer eller sag, men lurte på om noen her har satt opp sin egen stamp? (Det er vel det billigste alternativet?) Hvor mye endte det opp på og hvor tidskrevende var det? Bør en helst være litt videreutviklet med hammeren om en skal ha sjangs å sette den opp? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hammer kan du nok utelukke. =) Eller kan vær grei og banke med. Kort fortalt hvordan vi laget den. -Snekret en kvadratisk platting med sider tilsvarende diameteren på stampen. -Satt passer i midten. Tegnet strek og skar etter den. (Rund platting). -Skrudde borda med rustfritt. 22mm plank med fals. Dette blir da gulvet. Fannt lengden på sirkel. Fannt ut ca antall plank på veggen + et par til Skar alle like lange(Høgden på stampen pluss ca 10cm) Satt sammen alle plankene liggende på en lang veranda. Skrudde på et bord som plankene ble lagt etter for å få de jevne. Fannt frem FRES og lagde et 22mm bredt spor i alle plankene. Ca 7 cm fra enden på bordet. Satt sammen skrudde et og et bord med 1 skrue rundt plattingen. (Med sporet inn mot plattingen) Når endene mødtes så hadde vi flaks og traff 100%(hvis ikke så må du frese ny fals på siste bordet.) Bruk vanlig jekkestroppe for å presse det sammen. Noe rustrfri stålband trengs og for å holde det hele sammen. Vi sveiste fast mutrer og brukte gjengestang for å holde dette på plass. Siste rest er det estetiske, men det har jeg ikke tid til å forklare nå. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hammer kan du nok utelukke. =) Eller kan vær grei og banke med. Kort fortalt hvordan vi laget den. -Snekret en kvadratisk platting med sider tilsvarende diameteren på stampen. -Satt passer i midten. Tegnet strek og skar etter den. (Rund platting). -Skrudde borda med rustfritt. 22mm plank med fals. Dette blir da gulvet. Fannt lengden på sirkel. Fannt ut ca antall plank på veggen + et par til Skar alle like lange(Høgden på stampen pluss ca 10cm) Satt sammen alle plankene liggende på en lang veranda. Skrudde på et bord som plankene ble lagt etter for å få de jevne. Fannt frem FRES og lagde et 22mm bredt spor i alle plankene. Ca 7 cm fra enden på bordet. Satt sammen skrudde et og et bord med 1 skrue rundt plattingen. (Med sporet inn mot plattingen) Når endene mødtes så hadde vi flaks og traff 100%(hvis ikke så må du frese ny fals på siste bordet.) Bruk vanlig jekkestroppe for å presse det sammen. Noe rustrfri stålband trengs og for å holde det hele sammen. Vi sveiste fast mutrer og brukte gjengestang for å holde dette på plass. Siste rest er det estetiske, men det har jeg ikke tid til å forklare nå. Har du bilde®? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Har ikke det. Har den ikke tilgjengelig lenger. Men vurderer å bygge ny. Bruker onkelen til samboeren til materiellleverandør på neste =) Da skal han "hule" ut plankene i ene enden og "rundform" i andre enden. Han produserer stamper, så råvarer fikser han for meg. Bonde med egen sag er fint og kjenne. EDIT: Men denne totorialen er ikke langt i fra samme fremgangsmåten. Link til tutorial Endret 11. mai 2010 av ThOms-N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå