Gjest gjest Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg bor i et kollektiv med fire andre, og forrige fredag skulle de andre grille. Jeg jobbet den kvelden, og sa ifra et par dager i forveien før mat og drikke ble kjøpt inn. Da jeg kom hjem hadde de andre allerede spist, men det var noen rester igjen. Jeg ble tilbudt disse restene. Et hamburger-kjøttstykke, en pølse, en haug med hamburgerbrød og noe salat. Jeg takket for det, og naiv som jeg var spiste jeg en hamburger i brød og pølsa. All drikken var drukket opp, og salaten fristet ikke. Nå har regningen blitt lagt fram, og da er det lagt opp til at jeg skal betale for en halv person, altså halvparten av det hver av de andre måtte betale. Er ikke det passe sleipt? Jeg var ikke med i planleggingen av noe som helst, jeg ble bare tilbudt det som var igjen. Jeg tenkte da at det var et alternativ til å kaste det, og da kunne jeg like gjerne spise det. Det er små summer, og det i seg selv er ikke noe problem å betale. De hadde heller ikke kjøpt inn alkohol, bare brus og juice. Men i prinsippet er det ganske drøyt å kreve meg for disse pengene? Samtidig, når det er så lave summer så virker det jo rimelig smålig å kreve meg for "vekslepenger", bare fordi jeg takket ja til denne hamburgeren og pølsa. Det ender nok med at jeg betaler, siden det er småpenger, men hele opplegget er idiotisk. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Sånt skjer veldig mange ganger. Jeg syns det er galt, siden de spør deg om du vil ha, og de aller fleste vil jo tolke det som en hyggelig gest og ikke noe mer. Jeg syns det er sleipt, men jeg forstår også at de vil at du skal være med på å spleise. Endret 8. mai 2010 av Goldshoten Lenke til kommentar
nems Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Enig i at dette er sleipt eller lite gjennomtenkt. Hvis man tilbyr noen noe og den personen godtar tilbudet så skal man ikke komme i etterkant å kreve penger. Det blir som at man får en smaksprøve på rema, og i kassen blir gjort oppmerksom på at "Hei, den smaksprøven du fikk koster 20 kroner"... Logisk? Neeeeeh Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Det syns jeg var smålig. Nei huff, sånt hadde jeg ikke orket. Jeg bor og i kollektiv, og vi spanderer på hverandre hele tiden. Aldri snakk om noe betaling. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Du kan være teit du også, regn ut hvor mye burgern du spiste kosta med brød og annet tilbehør, skriv det ned på en lapp og legg den ved pengene så nære 50-øra du klarer. Bare for å lage et poeng av det såklart. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Du kan være teit du også, regn ut hvor mye burgern du spiste kosta med brød og annet tilbehør, skriv det ned på en lapp og legg den ved pengene så nære 50-øra du klarer. Bare for å lage et poeng av det såklart. +1 Lenke til kommentar
Gjest gjest Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg er sikkert smålig som i det hele tatt bryr meg, men hva med at jeg skal betale en fyr 15.50 kr og ei jente 28.50 kr? Går ikke rundt med mynt i lommeboka engang, eller kontanter overhodet, så det her blir bare stress. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg syns det handler litt om prinsipper. Joda, det er i orden at du kan betale, men når de spør deg om du vil ha litt rester, så ser jeg ikke helt poenget med å ta betalt for det etterpå. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 På lang sikt vil det lønne seg å protestere. Så vet de hva de kan vente seg når de prøver på noe så sleipt. Dette er ikke noe du skal betale for. Jeg vet at folk flest ønsker å unngå konfrontasjoner, men jeg ville smelt i dørene og sagt at dette finner jeg meg ikke i. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Dette synes jeg både blir for dumt og smålig. De tilbød deg restene, da er det faktisk et tilbud, og du skal ikke betale. Jeg hadde nektet og sagt det som det var. Er det mulig å være så kjipe.. Lenke til kommentar
Gjest gjest Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Vi hadde nettopp en ny prat om det, og det endte med at jeg ikke betaler noe. Ei jente som tilsynelatende ikke kan fordra meg sa til de andre at det ville vært urettferdig om jeg skulle betale. 1 Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Noen mennesker er bare gnitne eller kjipe. Og tåler ikke tanken på at andre skal få noe gratis når de selv har måtte betale. En fin hevn er jo neste gang dere er sammen med flere andre, på forspill eller noe, og en av de som var med på grillingen nå tilbyr en pils dersom du er tom, eller noe, så sier du forran alle. "To sekunder, skal finne frem en 20-er så ordner vi opp med betalingen nå, så slipper det å bli krangel om gjeld sånn som forgie gang". Har vært med på utallige grillfester, ett par hytteturen/sydenturer. Der diskusjon, krangel og forhandlinger om små beløp og spleising har funnet sted(riktignok har jeg aldri selv vært med i krangelen om den store 5 euroe seddlene, 50 lappen eller hva det går i), det er utrolig hvor lett det demper stemningen... Det er gjerne de samme folka som går rundt i utlandet når de er på ferie og klager over at det er dyrt. Endret 8. mai 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
Gjest gjest Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Trivelig Det er ikke spesielt trivelig her. For en stund siden møtte jeg på hun jenta her på kjøkkenet, så henne i øynene og sa hei. Ingen respons, hun overså meg fullstendig. Samme jenta har sagt rett ut til meg at vi ikke har noe å snakke om, foran de andre. Jeg vet ikke hva jeg har gjort henne, men tror hun har litt issues. Den dagen hun flyttet inn her begynte hun å legge ut om at folk vanligvis ikke likte henne. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Minner meg i grunn om min tidligere bestevenninne som ikke snakket eller så på meg på over tre år. Vi søkte om å få komme i samme klasse på vgs, hvilket også skjedde, og dagen vi begynte i samme klasse ville hun ikke snakke til meg en gang, og hun møtte aldri blikket mitt. Slik fortsatte det i tre år. Hva jeg gjorde henne har jeg alltid lurt på, merkelige var nemlig at vi var på kino sammen uka før. Ikke spør meg hva jeg gjorde galt, men jeg valgte å overse det og komme meg videre. Noen ganger må man bare overse det og drite i det. Enkelte er ikke til å forstå seg på. Endret 8. mai 2010 av yvonne2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå