Snurre Sprett Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 hei. Pc starter greit og virker ca 30 min. Da fryser skjermen eller maskinen begynner å boote. Da skjer 1 av 2 ting; maskinen booter i loop, eller den fryser for Windows starter. Enkelte ganger fryser den før jeg kan komme inn i BIOS.. Når PC er blitt kald igjen virker den ca. 30 min igjen Prøvde å reinstallere Windows, men PC fryser da også!! CPU vifta går greit... Vet noen hva som kan være galt ? Skjermkort, ram, hovedkort, BIOS oppsettet. ??? Hva kan jeg sjekke...? Maskinen er fra ca. 1999 og jeg kjører ASUS P2B-F hovedkort, S3D skjermkort og Pentium III 450Mhz prosessor og 320MB ram og XP professional.. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 hei. Pc starter greit og virker ca 30 min. Da fryser skjermen eller maskinen begynner å boote. Da skjer 1 av 2 ting; maskinen booter i loop, eller den fryser for Windows starter. Enkelte ganger fryser den før jeg kan komme inn i BIOS.. Når PC er blitt kald igjen virker den ca. 30 min igjen Prøvde å reinstallere Windows, men PC fryser da også!! CPU vifta går greit... Vet noen hva som kan være galt ? Skjermkort, ram, hovedkort, BIOS oppsettet. ??? Hva kan jeg sjekke...? Maskinen er fra ca. 1999 og jeg kjører ASUS P2B-F hovedkort, S3D skjermkort og Pentium III 450Mhz prosessor og 320MB ram og XP professional.. Ok .. prøv www.memtest86.com først. Prøv å flashe bios hvis ikke det blir noen feilmeldinger. (nyeste bios seff) Prøv å bytte skjermkort ta ut alt unødvendig og se om det funker å installere windows igjen. Med reinstallere så fjernet du windows først eller ? Hvis ikke så gjør det, en reinstallasjon gjør egentlig ikke en dritt. Gamle dll filer og registernøkler blir urørt. Lenke til kommentar
Geir72 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Sjekk kjøleribbene (og vifta) til cpu, hvis det ser ut som om den har lurvete pels kan det være lurt å gjøre den ren. Mulig at det er cpuen som blir for varm. Lykke til Lenke til kommentar
Snurre Sprett Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Kjøleribbe og vifte er ny... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 høres ut som om noe blir for varmt. Når du er i windows (før den fryser) sjekk CPU loaden i task manager. Hvis den er høy er det en eller annen prosess som gir noen rare insrtukser. Dette i seg selv skal ikke være nok til å fryse maskina, men det kan forklare hvorfor noe utvikler mer varme enn det skal. (Det kan være så enkelt som en feil driver.) P3-450 skal så vidt jeg husker har PC100 ram. Er du sikker på at du ikke har puttet i en eller flere PC66 brikker? Prøv å at ut ram brikker slik at du bare har en brikke i maskina av gangen. Mulig en brikke er defekt. Prøv å ha kabinettet åpen slik at den får mer luft. Lenke til kommentar
Snurre Sprett Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Tilleggsinfo: når jeg satte på ny vifte, så jeg at på overflaten av CPU, som er blå, var det et hvitt merke.. Betyr dette noe? Lenke til kommentar
Snurre Sprett Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Byttet skjermkort og minne, klarte å starte opp Xp, men med 98 mb ram, måtte det skjære seg.. Kjørte Memtest på de nye ram brikkene, men alt ble feilmeldt, ingen ting ble godkjent på test 5. Vet ikke helt resultatet fordi Pc bootet igjen..... Kan kanskje være lurt å bytte hovedkort, og jeg skal prøve å teste ram på en annen Pc... Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Innstaler de nyeste ASPI driverene, pleier å være det når maskinen restarter seg selv, gang på gang. Lenke til kommentar
Snurre Sprett Skrevet 14. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2003 Installerte nye ASPI drivere, men det løste ikke problemet.... Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Kanskje strømforsyningen din ikke er sterk nok. Hvis du nylig har satt inn et av de siste skjerkortene etc. så kanskje den er for liten. Ellers er det mest sannsynlig driver problemer. Prøv og avinnstalere alle og se om det fungerer prikk fint da... Evnt. innstalere nyere drivere fra produsenten. Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 For meg kan det høres ut som Ram -feil,eller CPu feil.Test anen Ram som hovedkortet ditt støtter eller bytt Cpu.Tilslutt kan du prøve å bytte HK. PS.Det hvite pulveret er for bedere kontakt mellom kjølevifta og Cpuen.På den måten blir Cpuen bedere kjølt av.Jeg tror i alle fall at det er slik! Lenke til kommentar
petterg Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Kan være at ramen er satt opp med feil CAS/latency i BIOS. Sjekk CPU og chipset temp. Mulig du kan se dem i bios, alternativt kan du legge inn MBM. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Tilleggsinfo: når jeg satte på ny vifte, så jeg at på overflaten av CPU, som er blå, var det et hvitt merke.. Betyr dette noe? Du la ikke på ny goop ? Lenke til kommentar
Snurre Sprett Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Silver Grease... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå