Gå til innhold

Bruke forkurs-ingeniør til andre studier?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ring og spør en rådgiver, på en annen linje enn ingeniør, og på skolen med forkurset, man kan i hvert fall gå ingeniør på en annen skole enn forkurset etterpå, så er ikke helt utenkelig at du kan ta andre studier også.

der litt overkill da, trenger hverken matte R eller fysikk for å bli lege.

Lenke til kommentar

ring og spør en rådgiver, på en annen linje enn ingeniør, og på skolen med forkurset, man kan i hvert fall gå ingeniør på en annen skole enn forkurset etterpå, så er ikke helt utenkelig at du kan ta andre studier også.

Jo, det er det. Hvis du allerede har generell studiekompetanse, så bør du heller ta et halvår/år på sonans eller lignende og ta realfag der enn å gå forkurs, hvis du ikke har generell studiekompetanse får du jo heller ikke det av forkurs. Du kan selvfølgelig ta opp de fagene du trenger etter å ha gått forkurs, du vil nok fint klare å få god karakter i R2 og FY1 med litt lesing, men forkurs (verken etter fagbrev eller etter vgs uten realfagfordypning) gjør deg ikke kvalifisert til annen universitets/høgskoleutdannelse enn ingeniør og nautikk-greier.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sendte mail til UiO for noen år tilbake og hørte om jeg kunne bruke matematikken jeg hadde tatt på forkurs som grunnlag for opptakskrav, det gikk greit for dem. Dette var forsåvidt for å søke til fysikk, men det viser hvertfall at det er litt slingring i reglene.

Du må nok da mest sannsynlig sende inn emnebeskrivelser for fagene du har hatt på forkurs + karakterutskrift så de kan vurdere om stoffet du har hatt har godt nok grunnlag for det studiet krever.

Det er uansett ikke ulovlig å sende en mail og spørre om det finnes noen muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...