Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC kræsjer til desktop, mistenker minnefeil

Anbefalte innlegg

Hehe, ja. Men tror du det er enten HK eller CPU? I så tilfelle er det jo sikkert mulig å sende inn til Netshop og be dem ta en titt på det.

Jeg får ringe inn til dem i morgen, og høre hva de sier.

Tusen takk for all hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo sjeldent at en cpu tar kveld uten grunn, og du har hatt god kjøling på den hele tiden, så jeg har mest tru på hk, hvis det er en av dem. Men det var jo den voldsomme rippelen da :)

Hvis du har et voltmeter, så mål spenning i huset, mål også om det er jordfeil på trafo kretsen. Du skal måle ca 130 Volt AC mellom fase og jord, så lenge det ikke er en 400 Volt trafo da.

Du har sagt hele tiden at du har kontroll på temp, men gjelder North Bridge også, googlet litt på hk, og det var noen med temp problemer på nb. Jeg ser temp på nb med Everest Ultimate(ikke gratis), men jeg ser den i HWMonitor også, den heter bare noe annet.

Åpne HWMonitor, og la den kjøre i bakgrunn, når du prøver et spill. Den måler max/min temp og spenning, mens du spiller. Hvis pc'en skrur seg av, vil du miste målingene. Sjekk eller post hele hwmonitor, se om det er noen høye temp, og lave spenninger. I bios har du også "Current System Temperature" i PC Health Status meny, men om det er nb, vet jeg ikke, og det er jo idle temp du ser!

Hvis alt virker ok(temp og spenning), og du velger å demontere pc'en og sende inn hk, så sjekk nøye om du har bøyd noen pinner på cpu, når du monterte den!

Du kan jo også prøve å oppdatere bios, men jeg kan ikke se det er noe fix i oppdateringene, og jeg trur ikke det hjelper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt lite med tid i det siste, så har ikke fått gjort noe med PCen enda.

Har tenkt til å skru ut hovedkortet og sende det inn snart, men lastet ned HWMonitor først og gjorde som du sa.

Fant ut at Northbridge var TMPIN2, og den har holder seg på 80-81 grader, selv når jeg ikke spiller.

Eneste spenningen som varierte var -12V. Den går nedover når CPUviften går fortere, og omvendt.

Legger ved et bilde.

post-214558-1274547970,797_thumb.png

Lenke til kommentar

Du bør spørre Netshop om du kan få et annet hk, fordi det er et kjent problem at chipset kjøleren er dårlig montert, og du vil sikkert oppleve det samme, hvis du får et nytt GA-770TA-UD3. Hvis dem nekter, så be dem om å prøve hk først(med en Phenom II X4 955 installert), og se hvilken temp dem får på nb!

Lenke til kommentar
Om jeg får et av samme typen der chipset-kjøleren fungerer bra, vil ikke det gå bra da?

Ja, hvis det har skjedd en endring på produksjonen av hk, men hvis du får et som har vært en stund på lager til Netshop, så kan det hende du opplever det samme på nytt!

Husk å sjekk om du har bøyd noen cpu pinner, før du sender det inn. Er ingen bøyde pinner, så send inn cpu også, i lag med hk.

Litt dumt du ikke fikk prøvd en annen psu!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...