Wald Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Har en PC som kræsjer til desktop når jeg prøver å spille. Jeg leverte inn PC-en til et verksted, der de trodde det mest sannsynlig var skjermkortet som ikke fungerte. Jeg sendte da inn skjermkortet til komplett, men der sa de at det virket. Nå har jeg funnet ut at minnet mitt ikke står på kompatibilitetslista til hovedkortet, så jeg lurer på om kanskje det er problemet. Men er der noen måte å finne ut om det faktisk er minnet som er problemet? Har liksom ikke lyst å kjøpe nytt uten å være sikker. PC-en blir ikke varm, og jeg har alle nyeste drivere og alt det der, så det er ikke problemet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Er vel memtest som er det neste på lista da. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Velkommen til forumet! Hvis du ikke vet hvordan du kjører memtest, så se Guide to using Memtest86+, der er også en video nederst på siden! Last ned memtest86+, og pakk den ut! Bruk feks. imgburn "Write an image file to a disc", når du skal brenne iso-fil til cd, som du skal boote opp pc'en med. Hvis ikke pc'en booter opp med cd'en, så sett cd-rom som første boot device i bios, eller se om det er en tast du kan trykke når du starter opp pc'en, for å boote fra cd-rom. Kjør test minmum i 2 timer, og se om du får error! Lenke til kommentar
Wald Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Kjører memtest nå, håper jeg får noen errorer! Jeg la merke til at der er 2 blå "ram-plasser" og 2 hvite. Har det noe å si hvilken de sitter i? Har dette hovedkortet. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Gigabyte anbefaler de blå ved bruk av 2 brikker, men det går å bruke de hvite også. Hvis du ønsker hjelp til feilsøking, så bør du opplyse alt av hardware du har, operativsystem og ellers alt av relaterte hendelser til feilen. Les "Øk sannsynligheten for at ditt problem blir løst" Lenke til kommentar
Wald Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Da var jeg ferdig med memtest, og den fant ingen feil Den sto på i 4 timer på ene brikken, og 10 timer på den andre. Da er minnefeil kanskje utelukket? Gigabyte anbefaler de blå ved bruk av 2 brikker, men det går å bruke de hvite også. Hvis du ønsker hjelp til feilsøking, så bør du opplyse alt av hardware du har, operativsystem og ellers alt av relaterte hendelser til feilen. Les "Øk sannsynligheten for at ditt problem blir løst" Ah, beklager. Har et Radeon 5850 skjermkort, Gigabyte 770TA-UD3 hovedkort, Mushkin DDR3 1600MHz minne, AMD Phenom II X4 955 prosessor. Og Windows 7 64-bit. Ellers vet jeg ikke helt hva mer jeg kan si. Er bare det at når jeg spiller kræsjer det etter en stund. Lenke til kommentar
Kjell-arne Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Hvilke spill er det snakk om? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Er dette en pc som er ferdig bygd og installert av Komplett, eller en pc du sjøl har bygd opp? Er win7 ekte versjon? Har dette skjedd fra pc'en var ny, eller etter en forandring av noe hardware/software? Skjer dette i alle spill du prøver, eller bare et, som kanskje burde vært reinstallert, eller at det er laget en fix til spillet. Hvilken strømforsyning har du, og er lasten riktig fordelt, hvis det er flere 12 volts linjer på den, og det er brukt 2 stk. pci-e strøm kabler fra strømforsyning til skjermkort, og ikke en molex overgang til den ene 6-pin pci-e inngangen på skjermkort? Da er minnefeil kanskje utelukket? Mest sannsynlig, men du burde kjøre test med begge i for å være nesten 100% sikker, fordi det kanskje trengs en spennings økning på ram, ved kjøring av 2 brikker! Prøv å kjør 1 times tester med OCCT Perestroïka, men still inn "max cpu temp" i options i occt, til 70'C. Ikke kjør power supply testen, før pc'en klarer de andre testene først! Lykke til! Lenke til kommentar
Wald Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Er dette en pc som er ferdig bygd og installert av Komplett, eller en pc du sjøl har bygd opp? Er win7 ekte versjon? Har bygd den selv, og det er en uekte versjon. Men har flere kompiser som bruker akkurat samme, så rekner med at det ikke er noe gale med windowsen. Har dette skjedd fra pc'en var ny, eller etter en forandring av noe hardware/software? Har skjedd siden den var ny. Skjer dette i alle spill du prøver, eller bare et, som kanskje burde vært reinstallert, eller at det er laget en fix til spillet. Skjer med alle spill. Har reinstallert mange ganger, uten hell. Hvilken strømforsyning har du, og er lasten riktig fordelt, hvis det er flere 12 volts linjer på den, og det er brukt 2 stk. pci-e strøm kabler fra strømforsyning til skjermkort, og ikke en molex overgang til den ene 6-pin pci-e inngangen på skjermkort? Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener her. Til skjermkortet går der 2 6x2 kontakter rett fra PSUen. Ikke noen overganger eller noe. Da er minnefeil kanskje utelukket? Mest sannsynlig, men du burde kjøre test med begge i for å være nesten 100% sikker, fordi det kanskje trengs en spennings økning på ram, ved kjøring av 2 brikker! Ok, skal kjøre igjen med begge brikkene. Prøv å kjør 1 times tester med OCCT Perestroïka, men still inn "max cpu temp" i options i occt, til 70'C. Ikke kjør power supply testen, før pc'en klarer de andre testene først! Gjør dette etter enda en memtest da Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Har du sett hva som står i siste ati driver? Display Driver (?) NOTE: Windows 7 beta and RC versions are not supported! Så det kan være dette som er problemet, prøv en eldre driver. Det kan hende at all feilsøking er bortkastet, fordi det er win7 som tuller! Hvis du sier hvilken strømforsyning du har, så kan jeg se om den har flere 12V linjer. Det kan også være lydkort eller andre pci kort som gjør dette, men har mest tru på uekte win7. Lenke til kommentar
Wald Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Tror ikke det er en RC eller beta-versjon. Er en fullversjon som jeg har lastet ned. Men jeg skal prøve med en eldre versjon av driveren Har ikke noen andre PCI-kort enn skjermkortet. Lydkort og nettverkskort er integrert. Strømforsyningen jeg har er Corsair HX850. Memtesten fant ikke noen feil med 2 brikker i heller, setter i gang med den OCCT tingen nå Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Corsair HX850 har bare 1 12 linje, så da trenger man ikke tenke på last fordeling, bare se at 2 av de blå utgangene på psu, er koblet til skjermkort. Du bør også bruke 8-pin kabelen til cpu, hvis det er 4-pin du bruker nu. Men det har ikke noe med ditt problem å gjøre, bare en anbefaling! Lenke til kommentar
Wald Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Bruker en 8-pin til CPU, om jeg husker rett. Tok nettopp en test på det OCCT-programmet. Var en error på CPUen. Først kom der opp at der var feil på Core#0. Jeg kjørte igjen, og da kom det opp at der var feil på Core#2. Holder på å kjøre gjennom resten av testene, se om jeg får noen flere errorer. Men dette tyder vell på at det er CPUen som ikke fungerer. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Post loggene/bildene som occt laget etter test! Kanskje noen bios innstillinger hjelper, så cpu blir stabil! Lenke til kommentar
Wald Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Det ble ganske mange, her er de. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det var litt merkelig resultat du fikk på cpu:occt testen. Det må være en bug i occt pga win7, ser temp på core, går opp til 100'C, i løpet av 5s. noe som ikke er mulig, når core temp aldri er over 58'C i de 6min. av linpack testen, som er tøffere enn cpu:occt. Du må ikke kjøre noen andre temp måle program samtidig med occt, feks hwmonitor osv. pga konflikt med occt. Ser det gikk greit i skjermkort testen, 1 time uten problem, men ser at cpu klokker helt ned til 800MHz, vet ikke om det er normalt på Phenom II X4 955, men vi prøver å skru av strømspare funksjon. Trykk gjevnlig på Del i oppstart av pc'en, så du kommer inn i bios. Gå til Advanced BIOS Features, se at AMD C1E Support er "Disabled", og AMD K8 Cool&Quiet control må du vel sette til "Disabled", og gå til Save & Exit Setup, Save to CMOS and EXIT trykk "Y" Prøv en ny test med linpack, og post resultatet! Lenke til kommentar
Wald Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Mulig jeg tar feil nå, men CPU-tempen går da ikke til 100 på noen av bildene? Her er nye resultatene etter jeg slo av de tingene i BIOS. Endret 11. mai 2010 av Wald Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Mulig jeg tar feil nå, men CPU-tempen går da ikke til 100 på noen av bildene? Du har rett i det, så litt feil i går! Man kan ikke helt stole på software målinger, men registrerte noen voldsomme rippel(spennings dropper/økninger) på 3.3V, 5V og 12V, til og med et kjempe hopp på vcore! Jeg så det i går også, men ville at du skulle teste med fast klokking på cpu og vcore først! Enten er målingene i occt tull, eller feil på psu, eller feil med nettet(230V AC) der hvor pc'en er tilkoblett. Du har ikke en annen psu å prøve? Er det noe termostat/tids styrt utstyr på samme sikringskurs som pc'en?(eks en ovn, varmkabler osv.) Bor du på landet eller i by? Opplever du at hele installasjonen i huset, har spennings dropper? Men samtidig er det litt merkelig at gpu testen går bra, selv om du har en dropp ned til 7.5V på 12V. Det hadde vært kjekt å funne ut av rippel problemene, før du feks prøver å justere opp vcore, eller klokker ned cpu Lenke til kommentar
Wald Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Har ikke noe av tidsinstillte ting på samme kurs så vidt jeg vet. Har varmekabler på badet, men det er på en annen kurs, mener jeg på. Har ikke hatt noe problem med spenningsdropp andre plasser i huset, så vidt jeg vet. Bor på landet. Men jeg kan prøve å slå av alt annet utstyr som er på kursen og ta en test igjen. Har dessverre ikke noen annen PSU jeg kan bruke for øyeblikket. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Du har også en termostat styrt varmtvannstank i huset! På landet kan det være mange ting, en bonde med høytørker osv på samme trafo som deg, litt flere hobby elektrikkere, som forårsaker jordfeil på trafo kursen osv, gammel fordelings trafo og lavspent nett, og spennings dropper i nettet. Jeg har bra lyst å si, send hk og cpu til selger(eller demonter cpu, og se om du har gjort noe galt under montering), men det er jo litt dumt, hvis det er psu eller nettet, som har noe med problemet å gjøre. Det er jo også mulig å teste pc'en, på en annen plass(annen trafo), men det er jo mye styr å frakte en stasjonær pc rundt i bygda! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå