sola66 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg har denne tv-en og denne hjemmekinoen. Jeg har også denne dekoderen fra Canal Digital (den til høyre på bildet). Det fulgte ikke med hdmi-kabel da jeg kjøpte hjemmekinoen så jeg dro for å kjøpe det, men de sa da på butikken at jeg heller burde bruke denne, en digital optisk audio kabel. Denne skulle da kobles mellom receiver og tv. Hdmi-kabel som allerede er mellom tv og dekoder skulle være som den var. Men så er saken; før jeg tar kabelen ut av pakningen så vil jeg forsikre meg om at den passer, men jeg skjønner ikke hvor den skal kobles. Dvs: på receiveren ser jeg et sted den nok passer (digital audio in), men jeg finner virkelig ikke noe slikt på tv-en. Stemmer det at min TV ikke kan bruke en slik kabel? Og er alternativet da å bruke vanlig hdmi-kabel? Skal jeg da fortsatt bare la hdmi-kabel fra dekoder gå til TV og en ny kabel fra TV til receiver? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Hvis du ikke har tilkobling for optisk audio, så er det nok HDMI du må bruke. Du kobler da tuneren (Canal Digital) til receiveren, og receiveren til tv'n. Edit: Ved nærmere ettersyn, så har ikke anlegget hdmi-inngang, så forslaget over lar seg ikke gjennomføre. Du må fortsatt ha hdmi-kabelen mellom tuner og tv. Du trenger også en hdmi-kabel mellom anlegget og tv for best mulig bilde ved avspilling av dvd/blu-ray. I tillegg trenger du en lydkabel mellom tv eller tuner og anlegg slik at du får lyd når du ser på tv via tuneren. Bak på tuneren har du antakelig noen komposittutganger som kan brukes til tilkobling mellom tuner og anlegg Endret 8. mai 2010 av norbat Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Hvis du ikke har tilkobling for optisk audio, så er det nok HDMI du må bruke. Du kobler da tuneren (Canal Digital) til receiveren, og receiveren til tv'n. Men det er kun én hdmi-utgang på receiveren så det går ikke med hdmi-kabel begge steder. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Har koblet hdmi fra tuner til tv (inngang 2), hdmi fra receiver til tv (inngang 1) + lydkabler (rød og hvit) fra tuner til receiver. Får for så vidt lyd, men når jeg ser på tv er det kun lyd i to høyttalere. Har det med tv-sendingene å gjøre? At ikke alle sendinger er slik at det gir lyd i alle fem høyttalere? Også skjønner jeg ikke helt hvordan det hele fungerer. Når jeg velger inngang 2 så får jeg lyd via hjemmekinoen når den står på "aux" og får byttet kanaler etc. via fjernkontrollen til tuneren. Så langt, alt vel - men; jeg får nå ikke justert lyden ved bruk av fjernkontroll (ingen av fjernkontrollene). Jeg må skru opp og ned lyden på selve receiveren. I det hele tatt responederer ikke receiveren på fjernkontrollen. Hvis jeg velger inngang 1 får jeg kun lyd og ikke bilde. Heller ikke her får jeg justert lyd via fjernkontroll. Virker som om fjernkontrollen kun funker når hjemmekinoanlegget brukes til å spille musikk fra usb, iPod eller se på dvd/blue ray. Det jeg vil er å ha anlegget koblet slik at både tuner, tv og receiver fungerer sammen - om mulig hele tiden, ville dette gått dersom tv-en hadde hatt en digital optisk inngang? Hvis jeg kjøper den nyeste hd-dekoderen til Canal Digital (som ser ut til å ha en såkalt S/PDIF-utgang), vil dette løse problemet? Eller kan jeg få alt til å fungere sammen med det utstyret jeg pr. i dag har, men at jeg enten har koblet feil eller har uteglemt noen innstillinger? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 To analoge kabler vil kun gi deg to lydkanaler. Dekoderen din har en koaksial s/pdif utgang, det er den sorte rca kontakten over den røde og hvite. Men forsterkeren din har bare optisk s/pdif inngang, så du trenger en adapter, f.eks http://www.cableworld.no/adaptere/coaxtoslink-adaptere/digital-audio-converter,-%28coax-til-toslink%29.asp Kabelen du har hadde jeg levert tilbake om du betalte mer enn 100kr for den. Og så heller kjøpt en her http://www.cableworld.no/audiokabler/optiske-spdif-kabler/optiske-spdif-kabler.asp Digitalt signal er digitalt signal, uansett hvor dyr kabelen din er. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 To analoge kabler vil kun gi deg to lydkanaler. Dekoderen din har en koaksial s/pdif utgang, det er den sorte rca kontakten over den røde og hvite. Men forsterkeren din har bare optisk s/pdif inngang, så du trenger en adapter, f.eks http://www.cableworld.no/adaptere/coaxtoslink-adaptere/digital-audio-converter,-%28coax-til-toslink%29.asp Kabelen du har hadde jeg levert tilbake om du betalte mer enn 100kr for den. Og så heller kjøpt en her http://www.cableworld.no/audiokabler/optiske-spdif-kabler/optiske-spdif-kabler.asp Digitalt signal er digitalt signal, uansett hvor dyr kabelen din er. Det adapteret så riktig ut ja. Så da bruker jeg altså dette sammen med en optisk kabel og bruker da ikke rød-hvit i det hele tatt. Og den kabelen jeg kjøpte kostet 590,- kr. på Lefdal så jeg blir egentlig litt irritert på at de både "dyttet på meg" en så dyr kabel - unødig - og i tillegg mente tv-en min hadde et uttak den slett ikke hadde. Men, men - leverer den tilbake jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå