Gå til innhold

Hva kan jeg bruke en 3Ghz 4gb RAM maskin til?

Anbefalte innlegg

Du kan bruke programmet acpi_listen til å finne ut hva slags signal som kommer når du trykker på Power-knappen. Dette kan du bruke til å lage et script som kjører det du vil (man kan legge scripts i /etc/acpi eller /etc/acpi/events en plass, avhengig av distro). Sjekk ut de scriptene som evt ligger der, og søk litt på Google, så burde det gå fint. Har selv laget et script som reagerer på ACPI-events før, men har det ikke her nå. Kan vel bruke et bash-script eller noe som konstant følger med på output av acpi_listen også.

Du må selvsagt deaktivere skrivebordsmiljøet sin reaksjon på Power-knappen. Trenger du skrivebordsmiljø btw?

Sjekk ut f.eks http://wiki.archlinux.org/index.php/ACPI_hotkeys

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for bra link, oj88 :)

Her ser jeg muligheter..

Få tak i et tastatur med mange "ekstraknapper", og lodde ledninger på kortet til tastaturet...

Hmm stilig!

Sett at man har muligheten til å lage egne knapper for å få maskinen til å gjøre hva man vil... noen som får noen idéer om kule ting vi kan få den til å gjøre da? :)

Hva med "hotkeys" ved siden av ytterdøra.. Trykk på "Butikk"-knappen, så sender maskinen en sms til dama om at du går for å handle, og om det er noe hun vil du skal kjøpe i samme slengen.... hehehe

Eller koble ringeklokka på en slik knapp.. Hvis du ikke er hjemme, så kan linuxboxen din logge at noen har ringt på når du ikke var hjemme...

Flere idéer? :D

Lenke til kommentar

Ny tanke:

Man kan vel bruke alle knappene på et USB-tastatur?

Altså, det er da mulig å be linuxboxen lytte til et bestemt tastatur, og utføre handlinger/scripts ut ifra hvilken tast som blir trykket ned?

Da kan vi jo bare lodde ledninger fra kortet til tastaturet...?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nok en gang et forslag der du aldri vil ha bruk for så kraftig maskinvare:

Du kan bruke den som en innbruddsalarm. Bare å koble til sensor(er) i stedet for påknappen som f.eks magnetbryter (det må være sluttekontakt), så kan du stille inn slik at den gir alarm på mail/med lyd/SMS. Pc-en har jo innebygd UPS, og som reservelinje kan du koble til en gammel mobil som modem. Kan koble til med bluetooth/WLAN fra f.eks. mobilen for å deaktivere alarmen.

Edit: kom på at den må rekke å varsle deg innen ca 4 sekunder, men det vil fungere fint om sensoren bare slutter i ca et sekund.

Spennende tanke.. Jeg har alarm fra før, men sensorer og stæsj kan brukes til mye moro.

Kom på at jeg kanskje kan lage et hjemmestyringssystem med web-basert styring av ting som går på strøm...

Noen som har erfaring? Hvilke sensorer, brytere og reléer bruker man? Koster det masse?

"Hjemmelaget" innbruddalarm kan lages av mye rart, joystick (gamepad for yngre lesere :p ) har alltid vært min favoritt. Enkelt å lage ("ødelegg" en gammel joystick, volla et hav av triggere og andre artige duppeditter).

Et kjapt og enkelt alarmsystem kan lages med en simpel USB-trigger (rester fra en gampad etc) og et shell-skript på noen linjer (alt den gjør er å overvåke status på trigger), sleng inn noen linjer PHP (insert-favoritt-språk) og du kan administrere etc i nettleseren.

Et litt mer avansert opplegg kan fikses med billige nettverkssensorer (noen få dollar) kontrolert av en server kjørende noen shell-skript eller min personlige favoritt Motion. Autorisering kan f.eks fikses med en strekkodeleser (en hundrelapp).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå er jeg der!

Strippet et tastatur og koblet meg på tastene med ledninger, og voila så har jeg en haug med "brytere".

Nå er det bare fantasien som setter grenser :)

Kombinert med en mobiltelefon så har jeg hurtigsms-er fra boxen, f. eks en knapp ved utgangsdøra som jeg kan trykke på når jeg er på vei til butikken. - Det blir sendt en sms til dama om at jeg er på vei til butikken og at hun må sende en sms hvis jeg skal handle noe til henne :)

Hehe... kan blir moro dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...