reminett Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Hei! Jeg har en Intel-basert laptop med defekt skjerm, og tenkte jeg skulle få brukt den til et eller annet. Det er en 3GHz maskin med 4GB minne (hvis jeg husker rett). Fra før har jeg 3 boxer: Alpha: Headless stasjonær: Samba-server, backupserver (Crashplan) OpenVPN-server og printerserver Charlie: "Headless" laptop (som i at den er lukket hele tiden) som brukes til diverse småjobber som f. eks ripping av CD/DVD (ikke piratkopiering), brenning og jumpstation. Alt-mulig-boxen rett og slett. Delta: Headless stasjonær: NFS server som leverer lagringsplass til Alpha og Charlie Noen morsomme eller praktiske forslag til hva jeg kan bruke den siste laptopen til? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 kanskje bruke den som kompileringsserver med distcc hvis du skulle ha brukt for det. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Filserver (med ekstern disk som er delt). Er vel ikke så mye å gjøre med den i grunn. Den er jo ikke så bærbar som den skulle ha vært iom. du må bruke ekstra skjerm. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Mye som kan gjøres med en pc. Monter den inn i en vegg/bil/seng/på badet? Koble den opp til en prosjektor og ha den på soverommet med trådløs mus og tastatur. Hadde jeg vært deg, så ville jeg ikke ha solgt den, med mindre du trenger litt penger. Have fun with it! Lenke til kommentar
ceidsaune Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Legge inn XBMC og koble den til tv'en;) Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Du kan koble til et relé på USB-porten og bruke en annen PC i huset til å skru av/på diverse ting ved hjelp av Wake On Lan og shutdown over nettverk. Men tror ikke du trenger så kraftig maskinvare til det. Angrer på at jeg kastet min gamle celeron 266Mhz PC og Pentium 3 500Mhz PC med integrert nettverkskort Edit: Trykkleif Endret 8. mai 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
reminett Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Mye bra på kort tid her Gidder ikke selge den, tror ikke jeg får mye for den(?). Fjernstyring av ting via relé er fett. Noen forslag ti USB-relé? Se for øvrig en av mine tidligere tråder om hva Charlie brukes til: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1211234 Jeg er klar for flere idéer. XBMC føler jeg blir litt smør på flesk siden jeg har en PS3 som jeg bruker til multimediating. Koble den til en prosjektor på soverommet virker fett. PC i bil er jo seff genialt.. Men det blir fort et voldsomt prosjekt... Noen som har gjort det selv, med en bærbar som utgangspunkt? Filserver har jeg jo fra før... Hmm har lyst å finne på noe skikkelig kult eller nyttig å bruke den til Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 dersom det er bra skjermkort med hdmi-inngang - gi den til meg, slik at jeg kan spille på den. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Den har ikke HDMI, nei.. Ikke DVI heller.. PS: Det heter ikke "HDMI-inngang".. Snarere "HDMI-utgang", selv om det er en viss toveis-kommunikasjon. 1 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Nok en gang et forslag der du aldri vil ha bruk for så kraftig maskinvare: Du kan bruke den som en innbruddsalarm. Bare å koble til sensor(er) i stedet for påknappen som f.eks magnetbryter (det må være sluttekontakt), så kan du stille inn slik at den gir alarm på mail/med lyd/SMS. Pc-en har jo innebygd UPS, og som reservelinje kan du koble til en gammel mobil som modem. Kan koble til med bluetooth/WLAN fra f.eks. mobilen for å deaktivere alarmen. Edit: kom på at den må rekke å varsle deg innen ca 4 sekunder, men det vil fungere fint om sensoren bare slutter i ca et sekund. Endret 13. mai 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
reminett Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Nok en gang et forslag der du aldri vil ha bruk for så kraftig maskinvare: Du kan bruke den som en innbruddsalarm. Bare å koble til sensor(er) i stedet for påknappen som f.eks magnetbryter (det må være sluttekontakt), så kan du stille inn slik at den gir alarm på mail/med lyd/SMS. Pc-en har jo innebygd UPS, og som reservelinje kan du koble til en gammel mobil som modem. Kan koble til med bluetooth/WLAN fra f.eks. mobilen for å deaktivere alarmen. Edit: kom på at den må rekke å varsle deg innen ca 4 sekunder, men det vil fungere fint om sensoren bare slutter i ca et sekund. Spennende tanke.. Jeg har alarm fra før, men sensorer og stæsj kan brukes til mye moro. Kom på at jeg kanskje kan lage et hjemmestyringssystem med web-basert styring av ting som går på strøm... Noen som har erfaring? Hvilke sensorer, brytere og reléer bruker man? Koster det masse? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Kom på at jeg kanskje kan lage et hjemmestyringssystem med web-basert styring av ting som går på strøm...Noen som har erfaring? Hvilke sensorer, brytere og reléer bruker man? Koster det masse? Jeg har egentlig ikke peiling, men kanskje noe av det her er relevant? Eller er det kanskje låst til Windows? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Etter litt googling fant jeg denne tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1015669 Jobber med å få lagd en bryter som jeg fester på døra for bruk til alarm. Jeg kan poste bilde av den her når jeg er ferdig. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Etter litt googling fant jeg denne tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1015669 Jobber med å få lagd en bryter som jeg fester på døra for bruk til alarm. Jeg kan poste bilde av den her når jeg er ferdig. Kult! Gleder meg til å se bildet + høre hvordan det funker Ah.. de virker såå kult å kunne styre alt fra linuxboxen min Tenk mulighetene... koble til en mobil til boxen.. sende smser med kommandoer osv... fett. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Hvis du går får en sånn løsning, så har du mange GHz igjen (vet at det ikke er riktig term). Hva med å slenge deg med på Folding@Home teamet til hardware? (Uten at jeg som automatiker skal kommentere sånne trådløse hjemmesnekra løsninger i hjemmet ) Endret 15. mai 2010 av AlecTBM Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Her er dørbryteren, utrolig hva man kan lage av litt tape og noen binderser. Når gjenstår det bare å stille inn linux-boksen til å ta et bilde med web-kameraet, sende til meg på e-post/mms og spille av en lyd i høyttaleren, i stedet for å kjøre denne. Ved å koble til et relé på 5v til strømmen fra usb-porten kan du nok ikke styre hele huset, da må du ha mange pc-er du slår av og på fra en pc. Men om du har noe slik som endrebjo foreslo eller en PLS, så kan du nok gjøre mye morsomt ved å rive fra hverandre et tastatur og erstatte taster med diverse sensorer. Fordelen da er jo at du ikke trenger å være redd for at sensoren kan være sluttet så lenge at PC-en går av. Edit: trykkleif Endret 16. mai 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg har egentlig ikke peiling, men kanskje noe av det her er relevant? Eller er det kanskje låst til Windows? Det finnes home automation programvare som ikke trenger å kjøre på Windows, feks: OpenRemote, xPL (som en del av trixbox / Asterisk@Home), Minerva, BACnet, LinuxMCE. Open Automation Project kan sikkert også brukes, selv om det er for å lage en robot. Annet for å styre: clewarecontrol. Annet om HA: Linux Home Automation, Home Automation with Linux, osv. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 Her er dørbryteren, utrolig hva man kan lage av litt tape og noen binderser. Når gjenstår det bare å stille inn linux-boksen til å ta et bilde med web-kameraet, sende til meg på e-post/mms og spille av en lyd i høyttaleren, i stedet for å kjøre denne. Ved å koble til et relé på 5v til strømmen fra usb-porten kan du nok ikke styre hele huset, da må du ha mange pc-er du slår av og på fra en pc. Men om du har noe slik som endrebjo foreslo eller en PLS, så kan du nok gjøre mye morsomt ved å rive fra hverandre et tastatur og erstatte taster med diverse sensorer. Fordelen da er jo at du ikke trenger å være rett for at sensoren kan være sluttet så lenge at PC-en går av. Interessant "proof of concept". Kan du fortelle hvordan denne funker, hvordan ting er koblet osv? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 De to ledningene fra tilkoblingen for på-knappen til pc-en har jeg koblet hver sin binders på dørkarmen. Bindersene er formet slik at når jeg åpner/lukker døra så vil bindersen som er teipet fast på døra skape kontakt mellom de to på dørkarmen. Da vil det skje akkurat det samme som om man hadde trykket på påknappen, det vil si at om pc-en er av så vil den bli starte når man åpner/lukker døra. Om pc-en er på med et ACPI-operativsystem så er det OS-et som velger hva som skal skje (tror jeg). Så i GNU/linux kan man stille inn slik at det kan kjøre en valgfri kommando når døra åpnes/lukkes. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 Ah, genialt. Vil tro det er enkelt å fikse.. iallefall hvis du gjør det med en linuxbox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå