andeik Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 http://www.oanda.com/currency/converter/ De siste dagene har dollaren hoppet opp fra 5,89 kr pr. USD til 6,23 kr pr. USD Hva er årsaken til dette? Og har man noen prognoser på når den vil gå ned? Jeg skal bruke 50 000 USD det neste året på utdanning, så da er det kjedelig om jeg skal "tape" på dårlig dollarkurs. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) http://www.oanda.com/currency/converter/ De siste dagene har dollaren hoppet opp fra 5,89 kr pr. USD til 6,23 kr pr. USD Hva er årsaken til dette? Og har man noen prognoser på når den vil gå ned? Jeg skal bruke 50 000 USD det neste året på utdanning, så da er det kjedelig om jeg skal "tape" på dårlig dollarkurs. Det er umulig å forutse hvor kursen går. Mange opererer med langtidsprognoser, men disse spriker og er svært lite pålitelige. Jeg ville ikke tenkt på hvor kursen går, men passet på å betale fra en bank som gir god vekslingskurs (liten spread mellom kjøp/salg). F.eks. bør du unngå Skandiabanken som pesten, da de gir ca 1,5% dårligere kurs enn f.eks. DnBNOR og de fleste andre storbanker. Endret 8. mai 2010 av yaddah Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Grunnen til at den stiger er en kombinasjon av generell frykt som gjør at folk selger NOK og andre små valutaer, og at gjeldskrisen i Hellas og delvis andre EU-land gjør at folk flytter pengene fra Euro til USD. Det er umulig å si EU vil klare å stabilisere det, eller om det blir enda verre. Hvis det første skjer kan USD synke mot NOK, mens hvis det blir verre kan USD stige enda mer. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Litt rart at renteøkningen ikke styrket kronen? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Den styrket seg litt, men det var i tråd med rentebanen Norges Bank har sagt de vil følge, så det var stort sett allerede beregnet inn. De andre hendelsene har mye større betydning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå