Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør det greit for noen mennesker å påstå noe uten bevis, men ikke for andre?

 

Jeg sikter åpenbart til religion (eller bare gud).

Om jeg forstår deg rett, sier du her at de som hevder det eksisterer en gud ikke har noe bevis for en slik påstand. Da vil jeg tippe du ikke har prøvd å høre på hva dine meningsmotstandere sier, ettersom hvorvidt det eksisterer en gud er et eldgammelt tema som har blitt diskutert opp og ned gjennom århundrer, og det finnes mange argumenter for en slik tanke. Til og med gallionsfiguren for moderne ateisme og religionskritikk, Richard Dawkins, har inrømmet at

Kanskje det finnes en "gud" og vitenskapen utelukker på en måte ikke det. Det er mye vi fortsatt ikke vet hvis vi tenker på verdensrommet og hva som er utenfor det, så man kan aldri vite. Men for meg blir det i hvert fall altfor dumt å tro på noe som det ikke finnes beviser for. Bibelen har så sykt mange faktafeil at å tro på den bare blir dumt, blir som om jeg hadde fått et leksikon med masse faktafeil, da ville jeg trodd mindre på alt annet i leksikonet også.

 

Hvilken gud er den riktige med tanke på alle de religioner som finnes og har funnes oppigjennom menneskehistorien.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Tilfeldighetene er vel bevis nok på at det ikke finnes noen gud...

 

For å dra et eksempel på tilfeldighet var det en tilfeldighet at meteoren som klasket inn i jorden for 65 millioner år siden. Hadde den vært litt større hadde den utryddet alt liv og hadde den vært mindre ville vi med stor sannsynlighet ikke vært annet enn små muselignende skapninger enda, for dinosaurusene var alt for godt tilpasset til å slippe til oss pattedyr... Hadde meteoren landet ti millioner år før så hadde også alt sett helt anderledes ut, da klimaet hadde sett helt anderledes ut og derfor ikke tvunget oss ned på steppene og opp to to ben i det hele tatt... eller hadde vår gren, som senere ble til arten homo sapiens sapiens, dødd ut før vi evolverte hit vi er i dag...

 

 

Virker som du ikke forstår evolusjon, for hadde du forstått evolusjon hadde du ikke spurt om fravær av bevis for gud...

 

Bare evolveringen i seg selv er et bevis for at det ikke finnes noen kristen gud, da den guden som er beskrevet i hans egen bok er beskrevet så tilbedningskåt at han rett og slett ikke ville giddet å sittet og ventet i 13 694 000 000 år på at vi, hans egne små simmer, skulle evolvere smarte nok til å stille spørsmål ved noe som helst, langt mindre tilbe akkurat den guden. Den kristne guden ville gjort slik det står at han gjorde, laget alt på et par dager og det vet vi at han ikke gjorde og det bør jo være "bevis" nok egentlig... Men forstår du evolusjon Brandt?

Lenke til kommentar

 

Tilfeldighetene er vel bevis nok på at det ikke finnes noen gud...

 

For å dra et eksempel på tilfeldighet var det en tilfeldighet at meteoren som klasket inn i jorden for 65 millioner år siden. Hadde den vært litt større hadde den utryddet alt liv og hadde den vært mindre ville vi med stor sannsynlighet ikke vært annet enn små muselignende skapninger enda, for dinosaurusene var alt for godt tilpasset til å slippe til oss pattedyr... Hadde meteoren landet ti millioner år før så hadde også alt sett helt anderledes ut, da klimaet hadde sett helt anderledes ut og derfor ikke tvunget oss ned på steppene og opp to to ben i det hele tatt... eller hadde vår gren, som senere ble til arten homo sapiens sapiens, dødd ut før vi evolverte hit vi er i dag...

 

 

Virker som du ikke forstår evolusjon, for hadde du forstått evolusjon hadde du ikke spurt om fravær av bevis for gud...

 

Bare evolveringen i seg selv er et bevis for at det ikke finnes noen kristen gud, da den guden som er beskrevet i hans egen bok er beskrevet så tilbedningskåt at han rett og slett ikke ville giddet å sittet og ventet i 13 694 000 000 år på at vi, hans egne små simmer, skulle evolvere smarte nok til å stille spørsmål ved noe som helst, langt mindre tilbe akkurat den guden. Den kristne guden ville gjort slik det står at han gjorde, laget alt på et par dager og det vet vi at han ikke gjorde og det bør jo være "bevis" nok egentlig...

Men forstår du evolusjon Brandt?

Det blir off-topic.

Det fins for øvrig nok av tråder om evolusjon fra før.

Lenke til kommentar

Det blir off-topic.

Det fins for øvrig nok av tråder om evolusjon fra før.

Nei, det er ikke offtopic, da det faktisk vil forklare hvorfor du tror det finnes en masse beviser for den kristne gud uten at vi har funnet et eneste ett. Så langt er alt vi har funnet tilfeldigheter og ikke noen styrt utvikling av en som ser alt, hører alt og kan alt...

 

Å tro blindt på noe, samme hva, er ikke bra, for da stenger du ute andre forklaringen som kan være like sannferdige, kanskje til og med mer, enn den foklaringen du tror blindt at stemmer...

 

Og tro at det er en av ti tusner av guder står for meg som selve symbolet på blind tro, da vi rett og slett enten mangler bevsis for ALLE de gudene eller har bevis for ALLE de gudene og vi kan derfor ikke kan slå oss på brystet og si at det må være DEN guden bare fordi vi tror på akkurat den guden. Det skjønner du vel? Og siden vi har en total mangel på enhver bevis for at det er noen gud som har laget noe som helst blir det litt vel arrogant å hevde at det er den ENE, syntes du ikke? :)

Lenke til kommentar

Kan jo tilføye at evolusjon forsatt er i fulldrift. De som tror at dette er en prosess som har stoppet opp og at alt er slik det er "ment å være", tar altså helt feil. Det er sikkert mange som tror på evolusjonsteorien uten og erkjenne at naturen og oss forsatt er i utvikling...

 

Det oppstår stadig nytt liv og nye livsformer. Og stadig forsvinner det livsformer. Hvorfor dukker det opp nye livsformer? Er det noen som sitter og svinger tryllestaven eller er det naturlige prosesser som ligger bak dette?

 

Når vi er i gang med og stille kritiske spørsmål til de abrahamistiske religionene kan vi jo stille dette spørsmålet:

Hvorfor i alle dager valgte "gud" ut en liten flokk med sauegjetere som "sitt folk"? Det var store og velfungerende samfunn rundt om på hele kloden på den tiden og allikevel ble altså de minst kultiverte og kunnskapsrike valgt ut av "skaperen".

I stedet for og plukke ut moralske velfungerende samfunn valgte gud ut en gjeng med omflakkende forbrytere som få andre folkeslag ville ha noe med og gjøre. Figure that :roll:

Lenke til kommentar

Jeg hadde satt stor pris på om du hadde tatt deg bryet med å lese poster du svarer på grundig, RWS, slik at du vet hva den du diskuterer har sagt og ikke sagt.

 

Bare for å oppklare:

 

Og tro at det er en av ti tusner av guder står for meg som selve symbolet på blind tro, da vi rett og slett enten mangler bevsis for ALLE de gudene eller har bevis for ALLE de gudene og vi kan derfor ikke kan slå oss på brystet og si at det må være DEN guden bare fordi vi tror på akkurat den guden. Det skjønner du vel?

Jeg har aldri sagt noe annet.

 

Og siden vi har en total mangel på enhver bevis for at det er noen gud som har laget noe som helst blir det litt vel arrogant å hevde at det er den ENE, syntes du ikke? :)

Du snakker om beviser på at det eksisterer en gud, jeg har snakket om at det finnes argumenter for en slik tanke. Det er en forskjell, og jeg har aldri sagt at det finnes uomtvistelige bevis verken for det ene eller det andre.

 

Blind tro? Det er vel tema?

Det var iallefall det.

Her har man vel forskjellige oppfatninger, men jeg forstår "blind tro" som det å tro noe uten å ha grunnlag for det. Kanskje dårlige eksempler, men et eksempel på blind tro kan være at en tror at isen på vannet etter den første frostnatten om vinteren skal kunne bære en, uten å sjekke hvor tykk isen er, mens en godt begrunnet tro kan være å tro at isen ikke holder, fordi man har kontrollert at den bare er noen milimeter tykk ennå.

Lenke til kommentar

Interresant diskusjon. Jeg for min del misunner alle som har blind tro på en religion. Er oppdratt i en kristen kultur uten og være veldig kristen.

Men jeg vet jo att det ikke finnes noen Gud, Jesus eller Ånd.

Men hver gang noen i familien eller noen jeg kjenner dør, så er den kristne troen tilbake for en stund.

Men det jeg misunner aller mest er troen på ett evig liv.

Vi har blitt "forbannet" (for og bruke ett kristen ord som er blitt en del av daglig språkbruk) med intelligens som gjør oss selv beviste.

 

Jeg frykter døden og tenker mye på døden. Man trenger jo bare se seg rundt i det mangfoldige livet vi har på våres klode for og se naturens gang. Arter lever og dør for og bringe gener videre, mennesket intet unntak.

Livet har ikke annen mening enn og bringe gener videre til neste generasjon.

Men jeg vet att når jeg ligger på dødsleiet, så vil jeg tro på Gud av hele mitt hjerte. Ikke fordi jeg er frelst, men på grunn av jeg frykter ingenting så uendelig mye mer enn helvete. (eller himmelen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...