Spenis Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Hei, jeg lurer på hvordan man kan lage en firkant/runding i photoshop. Jeg mener at du kan kopiere denne firkanten, ved og holde museknappen nede og trykke in ctrl eller Shift, husker ikke hvilen av dem det var, har brøvd begge, men det går ikke. Av den firkanten jeg har vil jeg ha den i samme størrelse uten og lage en ny, kopien kan jeg plasere hvor som helst. Håper at dette var godt nok forklart. Takk på forhond Endret 7. mai 2010 av Spenis Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Om du har merket noe, trykk CTRL+J for å kopiere det inn på et nytt layer. Da kan du flytte det fritt rundt (mulig du må trykke deselect (Ctrl+D) først). Om det var det du mente da Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Om du har merket noe, trykk CTRL+J for å kopiere det inn på et nytt layer. Da kan du flytte det fritt rundt (mulig du må trykke deselect (Ctrl+D) først). Om det var det du mente da Takk, men det var ikke helt slik jeg mente. Det du kopierer kan du liksom se. det skal ikke komme ikke i et nytt layer. Det jeg mener er at, der du kopierer i bilde så blir en liten del av bildet inn i noen rute, jeg skal bruke det til hjemmesiden min. Jeg skal prøve og lage noe lignende i paint. Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Om du har merket noe, trykk CTRL+J for å kopiere det inn på et nytt layer. Da kan du flytte det fritt rundt (mulig du må trykke deselect (Ctrl+D) først). Om det var det du mente da Her er bilde som jeg håper viser litt mer hva jeg mener. TEST.bmp Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 SLik du viser ser jeg for meg at det letteste er: Lag første markering med firkant/rund markeringsverktøy, lag et nytt lag, gå på Edit - Stroke, lag en passe ramme rundt. Så kopierer du laget for å få flere like Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Emnetittelen er endret til noe mer beskrivende, se her for mer info. Endret 8. mai 2010 av aklla Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Om du skal ha mange firkantar med same mellomrom, er det nokre hurtigtastar for å gjenta Free transform, som gjere det litt enklare. Ei komplett liste over hurtigtastane kan ein forresten finne her: http://morris-photographics.com/photoshop/shortcuts/index.html Dei eg tenkjer på er Ctrl + Alt + T/Ctrl + Alt + Shift + T, for Duplicate Free transform (again). Måten desse fungerer på, om eg hugser rett, er slik: Etter å ha laga eit element på eit lag trykker du Ctrl + Alt + T, som vil lage ein kopi av laget, og aktiverer Free transform. Flytt det ned/bort so langt du vil. Om du no trykker Ctrl + Alt + Shift + T, vil den same prosessen verte gjentatt, og du får ein ny firkant, i same avstand til den over. Gjenta, til du har so mange du treng. Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Om du skal ha mange firkantar med same mellomrom, er det nokre hurtigtastar for å gjenta Free transform, som gjere det litt enklare. Ei komplett liste over hurtigtastane kan ein forresten finne her: http://morris-photog...cuts/index.html Dei eg tenkjer på er Ctrl + Alt + T/Ctrl + Alt + Shift + T, for Duplicate Free transform (again). Måten desse fungerer på, om eg hugser rett, er slik: Etter å ha laga eit element på eit lag trykker du Ctrl + Alt + T, som vil lage ein kopi av laget, og aktiverer Free transform. Flytt det ned/bort so langt du vil. Om du no trykker Ctrl + Alt + Shift + T, vil den same prosessen verte gjentatt, og du får ein ny firkant, i same avstand til den over. Gjenta, til du har so mange du treng. Takk nå fikk jeg d til og kopiere dem, men nå et annet problem, jeg skal ha dem strekene rundt firkantene, men får det ikke til, se bilde. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Ikkje sikker på om eg forstår kva du meiner, men du har no den tynne lyseblå stroken, og du vil ha ein svart i tillegg? Denne metoden kan kanskje brukast, eller so kan du lage eit smart object av laget, og legge ein ny stroke til det. Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Ikkje sikker på om eg forstår kva du meiner, men du har no den tynne lyseblå stroken, og du vil ha ein svart i tillegg? Denne metoden kan kanskje brukast, eller so kan du lage eit smart object av laget, og legge ein ny stroke til det. For og seo det litt meir rett. Så meinar eg hat i dei firkantane så skal det vera tekst og ein del av bildet, eg skal bruka det til heimesida mi. Eg skal ha det slik at det skal vera ruter med linkene i, så skal litt av bilde ver med, men bare det som er i firkantane. Er litt vanskeleg og forklara. Men se for deg eit bilde, der det er rute, og tekst i rutene. Tenk på det bilde som eg viste i det forgie innleget. I dei firkantane skal det vera tekst og en del av bildet. Håper du forstår bedre nå Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Kanskje ei «clipping mask» gjer det du er ute etter: http://livedocs.adobe.com/en_US/Photoshop/10.0/index.html Flytt bakgrunnslaget so det er over laget med firkantane, hald inne Alt og plasser musepeikaren so den er akkurat mellom dei to laga i lagpanelet – musepeikaren skal då endre form, til to sirklar som overlappar – og klikk. Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Kanskje ei «clipping mask» gjer det du er ute etter: http://livedocs.adob...10.0/index.html Flytt bakgrunnslaget so det er over laget med firkantane, hald inne Alt og plasser musepeikaren so den er akkurat mellom dei to laga i lagpanelet – musepeikaren skal då endre form, til to sirklar som overlappar – og klikk. Eg forsto ikkje heilt dette her eg. Men fårstår du kva eg meinar? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Beklager, eg gløymde denne tråden. Eg er ikkje heilt sikker på om eg forstår deg, so det er ikkje sikkert eg svarte på spørsmålet ditt. Kva clipping mask angår, ta ein titt på Youtube, der finn du fleire forklaringar på bruken av det: http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=photoshop+clipping+mask&aq=f (Har ikkje sett nokon av videoane sjølv, so kva for ein som forklarer det best kan eg ikkje seie.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå