Gjest medlem-1432 Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Fett brytes først ned i tynntarmen, og store fettpartikler blir gjort om til mindre. Deretter blir fettet splittet til glycerol og tre fettsyrer som tas opp gjennom tynntarmveggen. Fett går videre til forbrenning gjennom cellene, og overskuddet av fett lagres i noe som hetter fettdepoter. Og det skal vi ha, fordi det har mange viktige oppgaver: Bla som støtdemping mellom organer, energireserver og som varmeisolasjon. Kolesterol holder også åreveggene smidige og elastiske, noe som hjerte og blodårer er avhengige av. Det foregår en kontinuerlig forflytting av fett, som blir styrt av hormoner og nervesystem. Så hva er det som ikke er så gunstig med mettet fett da? Jo, for og si det på en enkel måte, det er hardt fett. Ved for stort inntak kan det bli problemer med og få "flyttet" på på fettet, og det kan bli liggende som avleiringer i blodårene. Mettet fett inneholder kun enkle bindinger mellom karbonatomene, og jo flere mettetede fettsyrer det er, jo fastere er fettstoffet. Håper dette virker litt forståelig? Må bare påpeke det igjenn, kolesterol er svært viktig, men ikke i for store mengder, og av mettet dett får dårlig kolesterol. Man kan si vi har 2 typer kolesterol, en type god og en type dårlig. LDL og HDL. Stort inntak av mettet fett, øker LDL kolesterolet, som er dårlig. Inntak av umettet fett øker HDL, som er mer gunstig. Når det er sakt, så mener jeg ikke at man skal ligge unna alt av mettet fett. Men i store mengder, er det ikke bra. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Fett er ikke skadelig for kroppen på noen som helst måte. Kanskje med unntak av enkelte transfettsyrer og hydrogeniserte fettsyrer, men så lenge du ikke frityrsteker all maten din, er du nok på den sikre siden. Å spise mye fett til fordel for karbohydrater har store positive helseeffekter, selv om man ikke går ned i vekt. Det er vanlig å høre at overvekt fører til diabetes, høyt blodtrykk, insulinresistens, hjerte- og karsykdom osv. Dette er med all sannsynlighet feil. Det ser ut til at de samme livsstilsfaktorene som kan føre til overvekt, også kan føre til disse sykdommene. Alle disse sykdommene kan forbedres uten vektnedgang, gjennom å kutte ned på karbohydratinntaket. De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Jeg sa ikke at mettet fett er livsfarlig? Det er ikke det tråden går ut på. Det finnes to type fett. Mettet og umettet. Mettet fett er jo selvfølgelig mer usunn, det er ikke detjeg sier, det er det lærebøkene på skolen sier. Så om dere motsier meg, så motsier dere lærebøkene på skolen. Det vil da si at deres kunnskap er feil, ettersom de bøkene kan ikke gå rundt på skolene uten at de er godkjent fra flere organisasjoner. Så igjen, spis fett, du må spise fett for å overleve, men pass på grensen, og se hva slags fett det er. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Og vet du hva mine eksamen pensum bøker sier?.. Det motsatte, der de også kun refferer til forskning fra begge sider. Jada, mine 9 klasse Naturfag boj sier akkurat det samme, men betyr fortsatt ikke at det er sant. Hvis du tror på skolebøker som ikke refferer til noe ny forskning, så tror du på hva aviser og media skriver. Kjempe klokt valg Du må også vite at riksmanfolk bestemmer veldig mye av hva vi vet idag. Med dette mener jeg sukkerindrustien, staten, osv.. Endret 9. mai 2010 av Pijus Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Og vet du hva mine eksamen pensum bøker sier?.. Det motsatte, der de også kun refferer til forskning fra begge sider. Jada, mine 9 klasse Naturfag boj sier akkurat det samme, men betyr fortsatt ikke at det er sant. Hvis du tror på skolebøker som ikke refferer til noe ny forskning, så tror du på hva aviser og media skriver. Kjempe klokt valg Du må også vite at riksmanfolk bestemmer veldig mye av hva vi vet idag. Med dette mener jeg sukkerindrustien, staten, osv.. Kan du bevise at eksamen pensum bøkene dine sier det motsatte? Beklager for at jeg tar og diskuterer hele tiden, men jeg må gjøre det klart. Det du sier er at ikke bare "Media" sier feil, men også Heimkunnskapslæreren og naturfaglæreren. De er utdannet for å være lærer, de hadde ikke fått en lærer stilling for å lære oss feil. Så jeg tar og venter på bevisene dine fra dine eksamen bøker. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Kan jo begynne med å si at alle her utenom Fight4Lov3 (som bare er her for å krangle)( lærebøkene på skolen vær så snill... TROR du virkelig at norske kostholdsforskere kan noe som helst? Det er og har bestandig vært amerikanerne som har peiling på trening. Sef noen norske også, men de påtar seg aldri en forskerrolle som de vi ser i hjernevask Myrevolution f.eks. er BRA )har rett i det de skriver. Dere beskriver forskjellige måter å deffe på som egt bare bunner i hvilken måte man ønsker å gjøre det på. JEG har hatt stor suksess med 50%prot 30%karbs 20%fett i kostholdet og ca 10% Kcal-underskudd med gjennom hele deffpreioden. Jeg kjører hver 5. dag med Kcal-OVERSKUDD (ca 10%) for at Leptin og insulinnivåene skal holde seg høye nok til at kroppen ikke lagrer fett, men forbrenner av det som er på kroppen. Det finnes KUN en usunn fettype og det er transfett som bør unngås for alt i verden. Det bør også balanseres hvilken fettyper man spise for ikke å få ubalanse i omegasyrene som igjen påvirker insulinet ( det evinnelige insulinet:P ). (man bør ha 50/50 av omega 3 og omega 6, hvor omega 3 typisk kommer fra havet og omega 6 kommer fra landdyr og plantefett) Jeg har siden Januar gått fra 68 til 58 kilo og armene mine er blitt 3cm større i DIAMETER og volum er synlig større så "musclegain on fatloss" er alldeles mulig Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Og vet du hva mine eksamen pensum bøker sier?.. Det motsatte, der de også kun refferer til forskning fra begge sider. Jada, mine 9 klasse Naturfag boj sier akkurat det samme, men betyr fortsatt ikke at det er sant. Hvis du tror på skolebøker som ikke refferer til noe ny forskning, så tror du på hva aviser og media skriver. Kjempe klokt valg Du må også vite at riksmanfolk bestemmer veldig mye av hva vi vet idag. Med dette mener jeg sukkerindrustien, staten, osv.. Kan du bevise at eksamen pensum bøkene dine sier det motsatte? Beklager for at jeg tar og diskuterer hele tiden, men jeg må gjøre det klart. Det du sier er at ikke bare "Media" sier feil, men også Heimkunnskapslæreren og naturfaglæreren. De er utdannet for å være lærer, de hadde ikke fått en lærer stilling for å lære oss feil. Så jeg tar og venter på bevisene dine fra dine eksamen bøker. Hva har DIN Heimkunnskpaslærer lært deg om proteiner? INGENTING.. Så HVA kan du egentlig argumentere med her? LA VÆR å poste noe før du har lært deg riktig argumentasjonsteknikk... Hørte noen si her om dagen: "Jeg hater å diskutere med idioter, de drar deg ned på sitt nivå og slår deg på at det er de som har erfaringen der" Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Og vet du hva mine eksamen pensum bøker sier?.. Det motsatte, der de også kun refferer til forskning fra begge sider. Jada, mine 9 klasse Naturfag boj sier akkurat det samme, men betyr fortsatt ikke at det er sant. Hvis du tror på skolebøker som ikke refferer til noe ny forskning, så tror du på hva aviser og media skriver. Kjempe klokt valg Du må også vite at riksmanfolk bestemmer veldig mye av hva vi vet idag. Med dette mener jeg sukkerindrustien, staten, osv.. Kan du bevise at eksamen pensum bøkene dine sier det motsatte? Beklager for at jeg tar og diskuterer hele tiden, men jeg må gjøre det klart. Det du sier er at ikke bare "Media" sier feil, men også Heimkunnskapslæreren og naturfaglæreren. De er utdannet for å være lærer, de hadde ikke fått en lærer stilling for å lære oss feil. Så jeg tar og venter på bevisene dine fra dine eksamen bøker. Hva har DIN Heimkunnskpaslærer lært deg om proteiner? INGENTING.. Så HVA kan du egentlig argumentere med her? LA VÆR å poste noe før du har lært deg riktig argumentasjonsteknikk... Hørte noen si her om dagen: "Jeg hater å diskutere med idioter, de drar deg ned på sitt nivå og slår deg på at det er de som har erfaringen der" Er det snakk om proteiner nå? Stakkars Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Og vet du hva mine eksamen pensum bøker sier?.. Det motsatte, der de også kun refferer til forskning fra begge sider. Jada, mine 9 klasse Naturfag boj sier akkurat det samme, men betyr fortsatt ikke at det er sant. Hvis du tror på skolebøker som ikke refferer til noe ny forskning, så tror du på hva aviser og media skriver. Kjempe klokt valg Du må også vite at riksmanfolk bestemmer veldig mye av hva vi vet idag. Med dette mener jeg sukkerindrustien, staten, osv.. Kan du bevise at eksamen pensum bøkene dine sier det motsatte? Beklager for at jeg tar og diskuterer hele tiden, men jeg må gjøre det klart. Det du sier er at ikke bare "Media" sier feil, men også Heimkunnskapslæreren og naturfaglæreren. De er utdannet for å være lærer, de hadde ikke fått en lærer stilling for å lære oss feil. Så jeg tar og venter på bevisene dine fra dine eksamen bøker. Hva har DIN Heimkunnskpaslærer lært deg om proteiner? INGENTING.. Så HVA kan du egentlig argumentere med her? LA VÆR å poste noe før du har lært deg riktig argumentasjonsteknikk... Hørte noen si her om dagen: "Jeg hater å diskutere med idioter, de drar deg ned på sitt nivå og slår deg på at det er de som har erfaringen der" Er det snakk om proteiner nå? Stakkars Eeeeeeh JA!? Trådstarter snakker om deff og proteiner er 50% av kostholdet da og kostholdet er 85% av deffing såeeeeh... Fortsett å poste, du underholder mange her nå Lenke til kommentar
Knife Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Og vet du hva mine eksamen pensum bøker sier?.. Det motsatte, der de også kun refferer til forskning fra begge sider. Jada, mine 9 klasse Naturfag boj sier akkurat det samme, men betyr fortsatt ikke at det er sant. Hvis du tror på skolebøker som ikke refferer til noe ny forskning, så tror du på hva aviser og media skriver. Kjempe klokt valg Du må også vite at riksmanfolk bestemmer veldig mye av hva vi vet idag. Med dette mener jeg sukkerindrustien, staten, osv.. Kan du bevise at eksamen pensum bøkene dine sier det motsatte? Beklager for at jeg tar og diskuterer hele tiden, men jeg må gjøre det klart. Det du sier er at ikke bare "Media" sier feil, men også Heimkunnskapslæreren og naturfaglæreren. De er utdannet for å være lærer, de hadde ikke fått en lærer stilling for å lære oss feil. Så jeg tar og venter på bevisene dine fra dine eksamen bøker. Du måte vite at det de lærer er ikke alltid oppdatert fra nåtidens forskning. Jeg kan ta et glimmrende eksempel, heimkunskapslæreren vår. Hun har veldig god greie på enæring og trening og sitter inne med mange år som enæringsfysologi og forskjellig andre ting, når hun begynte å studere matfag og ta lærerfag lærte hun noe helt annet enn det hun viste var rett. Hun lærte at karbohydrater er bra og %60 eller mer av energien skal komme fra karbohydrater og mettet fett er djevelen. Noe hun viste var helt FEIL. Hun har faktisk ikke lov å undervise om lavkarbo kosthold på skolen og hun har heller ikke lov å si at høykarbokosthold vi mennesker er vandt med er feil, hun kan faktisk risikiere å få sparken fordi hun gir "vranglære" til sine egene elever. Så mye av det leger, lærerer osv sitter inne med idag er ganske uoppdatert. Mange leger er veldig flink til å skrive ut medisiner med en haug med bivirkninger enn å finne ut hva som egentlig er feilen. For dette eksempelet kan vi ta en bekjent av meg, han hadd et ekstremt kviseproblem og gikk til legen for å ordne opp i det, eneste legen sa var noe basisk ting om at han hadde stor talgproduksjon osv og skrev ut en haug med dyre og fancy kremer med en haug med bivirkninger, noe som gjor bare alt værre. Han var helt fortvilet og bestemet seg heller for å forsøke naturmedesin, og damen forklarte noen enkle ting for å bli kvit kvisene, det var noe med avfallsstoffer i kroppen eller noe sånt. Det gikk 1 uke og han var kvit problemet han hadde bært i 4 år, og det sier jo bare litt hvordan samfunnet idag fungerer. Endret 9. mai 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Jeg føler det er litt morsomt å lese hvordan enkelte her nærmest har et korstog mot karbohydrater. For øvrig har vel Ronaldo tatt fettsuging? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Litt gay bilde... Men han har faktisk litt muskler. Mener å ha lest at han trener regelmessig styrke. Så vil nok anbefale deg (TS) og bygge litt muskler en periode, for å så deffe ned til en unødvendig lav fettprosent. Dette innebærer blant annet opptil flere treningsøkter hver dag, 1 time og 30 min med hardt arbeid en gang i uka, ganske perfekt kosthold og 3000 sit-ups hver dag () Leste et sted at han tok tilsammen 3000 situps tilsammen hver dag. Han veier faktisk rundt 78-80, og noen mener han veier opp mot 90 kilo (kommer an på kilder), og er ca 1,85 høy. Real Madrid's offisielle websides profil av CR sier at han veier 84,5 kilo og er 186,5 høy. Velger å stole på denne. Ronaldo maintains his amazing physique by lifting in excess of 20 tonnes - the equivalent of 10 Audi 4x4s - during a full weight training session. Total weight lifted during a training session based on 6 reps x 4 sets of: Squat 150 kgs Bench Press 100 kgs Clean 75 kgs Leg Press 200 kgs Dead Leg 200 kgs Shoulder Press 70 kgs Arm Curl 30 kgs Tricep Curl 20 kgs Pull up 75 kgs Bench Dip 75 kgs Bridge x 5 75 kgs Kilde Cristiano Ronaldo Workout & Diet Like all Premier League footballers, training is usually five days a week, depending on mid-week or weekend matches. A typical days training will include cardiovascular fitness, strength training, practice matches and set play practice like penalties and free-kicks. Daily training sessions usually last between 3-5 hours, so it's a pretty active time. Body fat levels for footballers are typically 10% or lower, which is why you'll see many with very toned stomachs and good all round muscle definition. The combination of both daily training and a good diet is what keeps players at this 10% or lower level. One thing that is quite apparent with Ronaldo is his oblique and lower abs which give him the v-cut that many guys aspire for. It's important to remember, that unless you have 10% body fat or lower you'll never see any abdominal definition, therefore, it's important to ensure you're eating a good diet along with plenty of cardio activity like football. kilde ------- (SIDE2:) Man bør helst være i toppform når man skal være en av verdens beste fotballspillere. Treningskameratene til Real Madrid-stjernen Ronaldo har avslørt hvordan han holder seg i form. Mer fra Side2. no: Besøk forsiden Cristiano Ronaldo tar nemlig treningen lenger enn de fleste. 3000 sit ups I alle fall om vi skal tro hans lagkamerater i Real Madrid. De sier at Ronaldo kjører et fitness-løp selv ikke de klarer eller orker å holde tritt med. Ifølge dem så tilbringer Ronaldo minst en time med vektløfting hver dag. Mannen går gjennom 3000 sit ups daglig og tar gjerne noen ekstra når han sitter foran TV-en på hotellrommet. 24-åringen har gjort dette siden han var tenåring og trente med vekter på føttene for maksimal effekt. Her tenker jeg TS har oppskriften Endret 9. mai 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Foror Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Folk må forstå at det er en grunn til at sukker er søtt og kjøtt er godt. Det er fordi kroppen trenger det, og har alltid trengt det. Mennesker har aldri hatt så god tilgang til sukker som vi har idag, og man må derfor være forsiktig med hvor mye man spiser, men kroppen trenger sukker og. Jeg mener personlig at man aller helst skal ha en balanse av protein/karbohydrater/fett jeg da, selv om kroppen håndterer en ubalanse. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Forror: Nei, kroppen har ikke noe behov for søtt. Det er slik at hjernen over flere millioner? generasjoner har blitt instilt at søtt er trygt å spise og ting som smakte grusomt ikke var trygt. Dette har vi ført videre i dette samfunnet idag, der alt skal være søtt. Frukt og bær inneholder begge sukker (naturlig sukker) som fruktose, xynthol osv. Der det også gir nyttige næringstoffer. Men raffiert sukker er ikke bra, der dette er helt tomt for næringsstoffer. Sukker inneholder heller ikke vitaminene og mineralene kroppen trenger for å omdanne sukker til energi (glukose), så da må kroppen ta fra kroppens lagre. Overtid med mye sukker og ikke tilstrekkelige vitaminer vil du bli feilenært, deprimesjoner, selvmordstanker, lite energi, beinskjørhet og magesår er bare en av virkningene. Det er ikke slik at jeg er helt imot karbohydrater. Men at jeg ser folk spise optil et brød og masse brus om dagen gjør meg bare kvalm, det er greit med 30-100g om dagen men ikke når du å innta mot 300-700g. Nervesystemet og hjernen har godt av karbohydrater, men disse kan kroppen lage selv. Humøret kan også bli styrt av karbohydrater, karbohydrater gjør deg glad, men ikke noe som er bra langsiktig. Lavkarbo over tid gjør at kroppen blir mye flinkere til å bruke karbohydrater, muskler trenger heller ikke karbohydrater der de fint kan bli innstilt på å bruke fett som energi. Forskning viser at kosthold med mye fett og litekarbohydrater over tid gjør at søtthungen forsvinner. Eple eller eplekake? Endret 9. mai 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Eple, definitivt. Du er flink til å skrive Pijus, og har mye kunnskap. Kjenner jeg er veldig misunnelig Kanskje du kunne skrevet noen artikler, postet dem som nye tråder og fått mod til å stenge tråden? Eventuelt at resten av tråden bare ble til diskusjon, ingenting er jo absolute science i mine øyne. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Eple, definitivt. Du er flink til å skrive Pijus, og har mye kunnskap. Kjenner jeg er veldig misunnelig Kanskje du kunne skrevet noen artikler, postet dem som nye tråder og fått mod til å stenge tråden? Eventuelt at resten av tråden bare ble til diskusjon, ingenting er jo absolute science i mine øyne. Støtter den! Er også litt interessert i å få med noen flere til å lage en slags FAQ med ofte stilte spørsmål og sixpack/diett/gå opp i vekt/gå ned i vekt/hva som er sunt/proteiner/karboydrater/fett/kreatin/ andre tilskudd osv Redigerte også innlegget mitt over her om ronaldo Endret 9. mai 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 War har laget en slik om kosttilskudd, som er veldig nyttig å lese. Men ellers, om prosesser, rett og slett vitenskap, hva næring gjør, hvordan man oppnår det og det, osv. Med dokumentasjon. Rett og slett litt vitenskapelig, eller i alle fall at det følger med dokumentasjon de interesserte kan lese litt på. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Ja, har lest den, men den dreier seg mest om hva de ulike tilskuddene er. Og det kommer jo stadig nye spm om de samme tingene om og om igjen, så hadde vært greit med en slik tråd som tok med det aller meste. Evt utvide tråden til War litt. Lenke til kommentar
Foror Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Pijus, jeg sa sukker.. ikke sukrose :)Fruktose(og mange andre sukkertyper) er da også sukker, er det ikke? Er forøvrig enig med deg i at man ikke skal sette sukker-bøssa mellom tenna og slurpe det i seg. Men jeg står fortsatt for det jeg sa. Og jeg har fortsatt riktig, det er en grunn til at sukker er søtt, det er fordi det har vært en mangelvare i mange, mange år. Og i denne tiden har mesteparten av sukkeret de har fått vært fra nettopp fruktose. Endret 9. mai 2010 av Foror Lenke til kommentar
Knife Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Nå bommer du litt.. Det er ikke sukker som er nødvendig for oss, men de tingene som inneholder sukker som for eksempel frukt og bær. Som inneholder c-vitaminer og antoisidanter som er helt nødvendig. Du er vel enig i at kroppen IKKE trenger sukker(fruktose, whatsover) men at man trenger vitaminene og antioksidantene som i bær og frukt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå