randombob Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Hallo Jeg lurte på en ting. Jeg har som mål å få mest mulig lik kropp som cristiano ronaldo, han har en perfekt kropp med lav fettprosent. Jeg har heldigvis arvet et type gen eller hva jeg skal si fra min mor hvor jeg kan trene i kort tid og få en bra kropp. Dette merket jeg at jeg hadde allerede da jeg sluttet med dataspilling fordi jeg var blitt veldig lubben og så begynte jeg å trene. Selvom jeg trente hardt, fikk jeg tydelige resultater ganske kjapt syns jeg. Nå vil jeg bare få mest mulig kropp som ronaldo men problemet er at jeg ikke har så store armer ennå, så da må jeg spise mer proteiner/fett og da øker jo fettprosenten? hjelp Endret 7. mai 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Hallo Jeg lurte på en ting. Jeg har som mål å få mest mulig lik kropp som cristiano ronaldo, han har en perfekt kropp med lav fettprosent. Jeg har heldigvis arvet et type gen eller hva jeg skal si fra min mor hvor jeg kan trene i kort tid og få en bra kropp. Dette merket jeg at jeg hadde allerede da jeg sluttet med dataspilling fordi jeg var blitt veldig lubben og så begynte jeg å trene. Selvom jeg trente hardt, fikk jeg tydelige resultater ganske kjapt syns jeg. Nå vil jeg bare få mest mulig kropp som ronaldo men problemet er at jeg ikke har så store armer ennå, så da må jeg spise mer proteiner/fett og da øker jo fettprosenten? hjelp Hvor gammel er du? Du er heldig som har arvet et gen fra din mor sin side slik at du kan få mye muskler. Alle som slutter med pcspill og begynner å trene merker veldig fort resultater, kanskje fordi kroppen får en annen type påkjenning enn å trykke på tastaturet som gjør at kroppen må bygge på seg. For å få så lik kropp som cristiano ronaldo så er det nok bare fettprosent som gjelder Spis mindre og tren mer. Lenke til kommentar
randombob Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) men hvis jeg spiser mindre, så vokser jo ikke musklene mine ? hva gjør jeg?? mener du at jeg skal spise 3-4 måltider om dagen og trene som faen 5 ganger i uken?? jeg har litt skinny arms til å ha så stort og markert bryst, jævlig stygt-.- Endret 7. mai 2010 av randombob Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Nei. Ikke det jeg mener. Du må ta et valg. For å se mest ut som cristiano ronaldo er det lav fettprosent som gjelder. For å vokse og bygge muskler må du spise mer enn du forbrenner, for å gå ned i vekt og forbrenne av fettet må du spise mindre enn du forbrenner. Endret 7. mai 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Opprinnelig skrev jeg følgende: "Det er noe veldig grunnleggende du må forstå: Du kan ikke miste fett og få muskler (øke i muskelmasse og også litt fettprosent mest sannsynlig) samtidig. Det er fysisk umulig." Men det kan vise seg at det faktisk er mulig å gjøre begge deler samtidig, dog jeg ikke forstår hvordan akkurat nå. Jeg beklager denne biten av feilinformasjon. Ellers går jeg god for resten av det som er skrevet i dette innlegget, dog alt så klart er veldig forenklet og de prosesser som foregår i kroppen er langt mer avanserte enn hva jeg og sikkert også de fleste andre her på forumet kan fatte Kroppen trenger et visst antall kcal (kilokalorier, en måleenhet for energi, en annen måleenhet er Joule, uttales Djul) for å kunne holde organene, blodomløp, fordøyelsessystem osv i gang, samt å gå rundt, sove, puste, alt. Denne energien tar den først fra maten/næringen (karbohydrater, fett og protein) som du får i deg, og deretter fra energi du har lagret på kroppen, altså fettet og musklene dine. Ett gram protein gir 4kcal, men du kan regne 3kcal ettersom kroppen bruker 1kcal på å fordøye og spalte proteinet til aminosyrer (som igjen blir brukt til å danne muskler gjennom proteinsyntese). Ett gram karbohydrat gir 4kcal. Ett gram fett gir 9kcal (altså over dobbelt så mye energi som både karbohydrat og protein). Den letteste måten å miste fett på krever det at du har et underskudd av kcal, at kroppen får mindre energi enn den trenger. Dette forårsaker at kroppen tærer på energilagrene du har på kroppen, altså fett og muskler. Dette kan kalles slanking, men kalles ofte deff om man prøver å bevare så mye muskler som mulig. For å få muskler (økt muskelmasse) krever det at du har et overskudd av kcal, at kroppen får mer energi enn den trenger. Dette forårsaker at den (sparsommelig som den er) lagrer energien på kroppen din, som fett og muskler. Dette kalles gjerne vektøkning, eller bulk/bulking. Det optimale for de aller fleste er å bevare sin muskelmasse om de slanker seg, og øke sin muskelmasse om de legger på seg. Dette gjøres gjennom trening. Etter kroppen har lagret den det kan som muskler i et kcal-overskudd vil resten bli fett, og vice verca. Om man ligger i et kcal-underskudd og ønsker å bevare musklene sine anbefales det et høyere proteininntak enn normalt (mer enn hva man ville inntatt om man ville få økt muskelmasse gjennom kcal-overskudd), dette for at kroppen skal forbrenne (bruke energi) proteinet du inntar istedenfor proteinet som altså musklene består av. Det er ofte slik at dem som ønsker å legge på seg muskler ligger litt i kcal-overskudd, gjerne et par hundre kcal (1 kcal = 1000 cal. 1 cal = 4,1 J (Joule)) hver dag. Likevel vil gjerne fettprosenten (prosentandel av kroppens totale masse som er fett) øke, og det er derfor mange periodevis går på bulk og deff for at kroppen skal ha en balanse mellom fett og muskler. Det går IKKE an å deffe og bulke på nøyaktig samme tidspunkt. Håper dette klarte opp litt Edit: For å klare opp i noe som 'morgster' reagerte på, jamfør innlegget under: man kan få lavere fettprosent samtidig som man øker i muskelmasse, da mer muskler betyr høyere kroppsvekt, og f.eks. 10kg fett vil da tilsvare en lavere prosent av totalt antall kg enn den gjorde tidligere, men antall kg fett vil likevel være den samme. Forskjellen er vesentlig. Dog, jamfør øverste (oppdaterte) delen av dette innlegget, kan det vise seg at det er mulig å fysisk miste fett og få økt muskelmasse på samme tidspunkt (uten at jeg har sjekket mer opp i det). Igjen beklager jeg for forvirringen. Endret 7. mai 2010 av Sitronsaft 2 Lenke til kommentar
morgster Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Mye feil i innlegget ditt, Sitronsaft. Rart hvis noen gidder å lese hele innlegget ditt når du begynner med: Det er noe veldig grunnleggende du må forstå: Du kan ikke miste fett (få lavere fettprosent) og få muskler (øke i muskelmasse og også litt fettprosent mest sannsynlig) samtidig. Det er fysisk umulig. Selvfølgelig kan man få lavere fettprosent og øke i muskelmasse samtidig. Det er bare å øke mer i muskelmasse enn i fett = mer muskler, lavere fettprosent. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Nøkkelen til suksessen -Spis mer proteiner og mindre fett, ligg på samme kcalinntakk, men ta heller mer proteiner enn fett. -Jogg daglig Så kommer du helt sikkert til å ligne på meg en dag, lol Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Nøkkelen til suksessen -Spis mer proteiner og mindre fett, ligg på samme kcalinntakk, men ta heller mer proteiner enn fett. -Jogg daglig Så kommer du helt sikkert til å ligne på meg en dag, lol Og hvorfor mindre fett? Mindre fett fører til mer karbohydrater, så hvorfor mer karbohydrater foran fett? Blir vel morsomt å se hva du svarer her Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Mye feil i innlegget ditt, Sitronsaft. Rart hvis noen gidder å lese hele innlegget ditt når du begynner med: Det er noe veldig grunnleggende du må forstå: Du kan ikke miste fett (få lavere fettprosent) og få muskler (øke i muskelmasse og også litt fettprosent mest sannsynlig) samtidig. Det er fysisk umulig. Selvfølgelig kan man få lavere fettprosent og øke i muskelmasse samtidig. Det er bare å øke mer i muskelmasse enn i fett = mer muskler, lavere fettprosent. Hehe, sant det du skriver. Alt er jo relativt, så det er sant at prosent fett vil bli mindre om muskelmasses økes. Men man kan ikke miste fett, og få muskler, samtidig, da dette er motsatte prosesser, energi som lagres og energi som "tappes" fra energilagrene. Dette var en feilformulering fra min side, og jeg håper du forsto hva jeg mente. Ellers vil jeg gjerne høre om mine "mange feil", vil jo ikke gå rundt og lære folk feile ting. Edit: har redigert første innlegget. Endret 7. mai 2010 av Sitronsaft Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Nøkkelen til suksessen -Spis mer proteiner og mindre fett, ligg på samme kcalinntakk, men ta heller mer proteiner enn fett. -Jogg daglig Så kommer du helt sikkert til å ligne på meg en dag, lol Og hvorfor mindre fett? Mindre fett fører til mer karbohydrater, så hvorfor mer karbohydrater foran fett? Blir vel morsomt å se hva du svarer her Google it xD Lenke til kommentar
different Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Mye feil i innlegget ditt, Sitronsaft. Rart hvis noen gidder å lese hele innlegget ditt når du begynner med: Det er noe veldig grunnleggende du må forstå: Du kan ikke miste fett (få lavere fettprosent) og få muskler (øke i muskelmasse og også litt fettprosent mest sannsynlig) samtidig. Det er fysisk umulig. Selvfølgelig kan man få lavere fettprosent og øke i muskelmasse samtidig. Det er bare å øke mer i muskelmasse enn i fett = mer muskler, lavere fettprosent. Hehe, sant det du skriver. Alt er jo relativt, så det er sant at prosent fett vil bli mindre om muskelmasses økes. Men man kan ikke miste fett, og få muskler, samtidig, da dette er motsatte prosesser, energi som lagres og energi som "tappes" fra energilagrene. Dette var en feilformulering fra min side, og jeg håper du forsto hva jeg mente. Ellers vil jeg gjerne høre om mine "mange feil", vil jo ikke gå rundt og lære folk feile ting. Edit: har redigert første innlegget. Det er fullt mulig å legge på seg muskler og gå ned i fettprosent samtidig. Dette er gammelt nytt nå. Sjekk leangains.com og myrevolution.no Nøkkelen til suksessen -Spis mer proteiner og mindre fett, ligg på samme kcalinntakk, men ta heller mer proteiner enn fett. -Jogg daglig Så kommer du helt sikkert til å ligne på meg en dag, lol Og hvorfor mindre fett? Mindre fett fører til mer karbohydrater, så hvorfor mer karbohydrater foran fett? Blir vel morsomt å se hva du svarer her Google it xD Du kan godt slutte å svare hvis du ikke har noe informativt å komme med. Dette er simpelt; mindre karbohydrater = mer fett. mindre fett = mer karbohydrater. Om du velger å få insulin-spikes av karbohydrater, be my guest. Selv foretrekker jeg fett foran karb. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Nøkkelen til suksessen -Spis mer proteiner og mindre fett, ligg på samme kcalinntakk, men ta heller mer proteiner enn fett. -Jogg daglig Så kommer du helt sikkert til å ligne på meg en dag, lol Og hvorfor mindre fett? Mindre fett fører til mer karbohydrater, så hvorfor mer karbohydrater foran fett? Blir vel morsomt å se hva du svarer her Google it xD Nei. Nå vil jeg at DU skal svare meg på hvorfor man skal ha mindre fett i kostholdet. Sitronsaft: Synes at innlegget ditt var kanonbra. Veldig bra formuert og lett å lese. Forsåvidt kan du gå ned i fettprosent mens du går opp i muskelmasse. Bærer du på en god del fett kan du merke at magen går innover mens brystet går utover hvis du skjønner Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Google it xD Latterlig at du gir et slikt svar. Du har ingenting på et forum å gjøre. Pijus, jeg regner med at han mener TS ønsker en lavere fettprosent, og han anbefaler et høyt proteininntak og mye jogging, som er gode råd til en person som ønsker å få lavere fettprosent. Han nevner ingenting om karbohydrater, men her har du gått utifra at kcal tapt gjennom mindre fett må erstattes av noe annet. Ellers synes jeg lite om din "morsomt å se hva du svarer her"-debattektnikk Pijus Det grenser til hersketeknikk og har heller ikke noe på et forum å gjøre. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Vel. Det er bare slik at jeg blir så sykt irretert når noen hever karbohydrater framfor fett uten å begrunne og hvertfall når han svarer at jeg skal google det. Det jeg sa med "Morsomt å se hva du svarer" er at jeg vet at han kom til å svare "fett dreper" eller "fett gjør deg feit" eller noe i den duren. Endret 7. mai 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Hmm, jeg har hørt at f.eks. folk med ekstrem overvekt opplever økning i muskelmasse mens fettet forsvinner om de legger om kosthold og begynner å trene osv, men hvordan kan det være fysisk mulig å NØYAKTIG på samme tidspunkt øke i muskelmasse og miste fett? Det er greit at man kan bulke en dag, eller bulke én time for den saks skyld og så deffe neste dag og dette er noe man behersker. Det burde gå an. Men å på SAMME tidspunkt deffe og bulke? For meg virker det som å gå fremover og bakover samtidig. Men jeg skal lese på artiklene du linker til Different. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Selv holder jeg meg til kalorioverskudd i en periode og kaloriunderskudd i en periode. Orker virkelig ikke å begynne med high tech, bulk en dag deff en annen Men for meg så har jeg funnet ut at det er bare like greit å bulke året rundt, jeg vokser jo og trenger kaloriene. Hva trenger jeg sixpack til liksom, får fint damer uten Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Haha, noe sliter seriøst i livet. Listen, han vil se ut som Ronaldo right? Og som tidligere nevnt må TS fokusere på lav fettprosent, hvordan oppnår du det? Jo vet å spise mindre fett, jeg sa ikke slutt med å spise fett, jeg sa spis mindre. Man får jo også fett gjennom proteiner og andre protein rike matvarer. Uansett at dere ikke tåler en liten spøk er hard! Du kan godt slutte å svare hvis du ikke har noe informativt å komme med. Dette er simpelt; mindre karbohydrater = mer fett. mindre fett = mer karbohydrater. Om du velger å få insulin-spikes av karbohydrater, be my guest. Selv foretrekker jeg fett foran karb. Hvem snakka til deg? Endret 7. mai 2010 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 "Man får jo også fett gjennom proteiner" ? Den må du forklare ytterligere, for det ga ingen mening for meg. Forresten, hva gikk spøken ut på, og hvorfor mener du det er greit å gi feil informasjon (om du har gjort det) som en spøk i en slik tråd? Lenke til kommentar
morgster Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Hmm, jeg har hørt at f.eks. folk med ekstrem overvekt opplever økning i muskelmasse mens fettet forsvinner om de legger om kosthold og begynner å trene osv, men hvordan kan det være fysisk mulig å NØYAKTIG på samme tidspunkt øke i muskelmasse og miste fett? Det er greit at man kan bulke en dag, eller bulke én time for den saks skyld og så deffe neste dag og dette er noe man behersker. Det burde gå an. Men å på SAMME tidspunkt deffe og bulke? For meg virker det som å gå fremover og bakover samtidig. Men jeg skal lese på artiklene du linker til Different. Dette skjer også hvis man er helt fersk i trening. Pga effekten trening har på kroppen, vil man kunne oppleve det du kaller å "deffe og bulke samtidig". Dette er fordi muskelmassen øker for å tilpasse seg den økte belastningen, og hvis du samtidig ikke får i deg fler kalorier enn du forbrenner, vil du miste fett. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Spøk liksom haha.. Fight4Lov3 Nøkkelen til suksessen -Spis mer proteiner og mindre fett, ligg på samme kcalinntakk, men ta heller mer proteiner enn fett. Det der høres ut som noe kritisk å si også seinere sier du at jeg skal google det, og googler man fett så vil man få opp mye rart. Ærlig talt, hadde dette vært i face-to-face så hadde jeg nok sett om du hadde spøkt eller ikke, men dette er cyber-nett-spøk som jeg ikke klarer å forstå. Sitronsaft: Han mente nok at du får fett gjennom proteinrike matvarer som egg, melk osv.. Endret 7. mai 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå