revan20 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Hei, Jeg lånte eksen min penger: 1000.- for å komme seg hjem. Så slo hun opp med meg og nekter å betale tilbake.. Jeg har kvitering, og vi kjøpte henne togbilett som hun brukte.. Kan jeg tvinge henne til å betale meg tilbake på et eller ana vis? Kanskje med hjelp av loven eller noe? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Send henne en regning, purr på henne, så send det til inkasso. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Tviler på at det er så lett og ta ting til inkasso. Nei, tror nok du kan se langt etter de pengene.. Lenke til kommentar
nems Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Kontakt foreldrene hennes hvis hun er mindreårig. Eventuellt kan du bare gi faen, 1000kr høres ut som en grei pris å betale for å slippe å dele livet med noen som henne Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg mener du har lov til å sende til inkasso, men du må sende regning først og varsel om inkasso. http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-026.html Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg tviler sterkt på at man kan sende regning som privatperson uten avtalt kjøp eller lån eller noe kontrakt på avtale om lån.. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Så fremt foreldrene ikke hater deg, vil jeg tro at de er det beste startpunktet. Bare husk på å presenter problemet på en saklig måte. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Er ikke det jævli flaut.. "eh, hei.. dette er eks-typen til dattera deres, jeg vil gjerne ha tilbake de 1000,-kronene jeg måtte betale for å få sendt henne hjem...?" Forhold koster penger, og 1000,- er bare en dråpe i havet. Sånn er livet, desverre Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Eller man kan formulere det noe slikt: "Hei, jeg var sammen med datteren deres i en periode, men vi fant ut litt etter hvert at vi var rett og slett forskjellige og nå gått hver vår vei, som dere har sikkert har fått med dere. Men over til hvorfor jeg står her på døren; det hadde seg slik at jeg lånte deres datter 1 000 kroner for en tid tilbake slik at hun skulle komme seg trygt hjem igjen fra ett besøk hos meg, men hun nekter nå å betale de tilbake. Beklager at jeg kommer slik på døren deres, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre." Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Dersom hun er mindreårig, no such luck. Dersom hun er myndig har du muligheten til å sende det til inkasso, eller kreve at namsmannen gjennomfører det med tvang. Problemet ligger i å sannsynliggjøre at det faktisk var et lån, og ikke en gave. Lenke til kommentar
revan20 Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 hun er 17.. så jeg kan ikke kinda tvinge de på noen måte altså? ..:c vet at forhold er dyrt, men hun brukte stipendet som hun skulle bruke på å betale tilbake meg med å vær med en gutt på resturanger osv.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Så lenge hun er umyndig så har du en bad sak for å si det mildt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Siden hun er umyndig kan hun faktisk ikke sette seg i gjeld. Avtalen er med andre ord betinget ugyldig, fordi hun hadde ikke mulighet til å inngå den. Den kan i etterkant bli gyldig, hvis hennes verger (foreldre) godkjenner den eller hun selv godkjenner den når hun er myndig. Når avtalen er ugyldig, kan i utgangspunktet begge parter kreve det mottatte tilbakeført etter vergemålsloven § 37. Men siden du visste at hun var mindreårig kan du ikke gjøre dette før du har innhentet uttrykkelig beskjed fra hennes verger at de ikke vil godkjenne avtalen. Godkjenner de avtalen vil du ha et krav mot henne (da er hun juridisk bundet av avtalen). Godkjenner de ikke vil du kunne kreve det hun har fått tilbakeført til deg, begrenset til det som faktisk har kommet henne til nytte. Utgangspunktet for vurderingen er med andre ord at du visste at hun var mindreårig, og derfor ikke hadde noen rimelig grunn til ikke å vite at hun ikke var i stand til å oppta gjeld. Uansett om godkjenning blir gitt eller ikke oppstår det et pengekrav mot den umyndige - forskjellen ligger i størrelsen på pengekravet (nytteverdi, jfr ovenfor). Et pengekrav som ikke har en uttrykkelig nedbetalingsbestemmelse forfaller til betaling når kreditor, dvs du, krever betaling (gjeldsbrevlova § 5 første ledd). Forsinket betaling medfører i all hovedsak morarenter (gjeldsbrevloven § 6 første ledd, forsinkelsesrenteloven). Det er teknisk sett lov å benytte inkasso og tvangsfullbyrdelse mot mindreårige, men Justisdepartementet har gitt uttrykk for at man skal være særs forsiktig i forhold til inkassolovens krav om god inkassoskikk. Jeg vet ikke om noen selskaper som tar krav mot mindreårige. For et krav på 1000,- kr ville jeg dog rett og slett ikke giddet å gjøre noen av delene. Det tar såpass lang tid at det er ikke verdt det, etter min mening. I alle henseende må du også faktisk kunne sannsynliggjøre at dette var et lån for å kunne kreve noe tvangsfullbyrdet. Her strander du på ord mot ord. Det du kan bevise er at det har foregått en transaksjon mellom deg og henne, altså at penger har skiftet hender. Å bevise at transaksjonen var et lån er noe helt annet. Lenke til kommentar
revan20 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 kan hun anmelde meg om jeg ikke sender henne klærne hun la igjen hos meg? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Det vil være ulovlig beføyning over andres eiendeler, noe som i utgangspunktet er straffbart. Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 kan hun anmelde meg om jeg ikke sender henne klærne hun la igjen hos meg? Send det i oppkrav. Men forstå en ting, å ha dame koster. Faktisk ville det nok lønnt seg i det lange løp å brukt pengene på prosituerte enn på kona hjemme. Hadde nok fått mer da ja.. hehe.. Men så var det denne kjærligheten da... Lenke til kommentar
revan20 Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 U said it... Hun har mine da såe xD får se om hun maser på meg om de. Hva mener du med send i oppkrav? kan hun anmelde meg om jeg ikke sender henne klærne hun la igjen hos meg? Send det i oppkrav. Men forstå en ting, å ha dame koster. Faktisk ville det nok lønnt seg i det lange løp å brukt pengene på prosituerte enn på kona hjemme. Hadde nok fått mer da ja.. hehe.. Men så var det denne kjærligheten da... Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hva mener du med send i oppkrav? Send klærne i oppkrav via Posten, slik at hun må løse ut pakken for en gitt sum du har satt før hun kan få klærne sine igjen. F.eks de 1000kr du mener hun skal betale tilbake. Da har du i allefall gitt henne muligheten til å få tilbake klærne hennes, samtidig som foreldrene kanskje vil stille spørsmål ved hvorfor hun nå får en oppkravspakke og kanskje være behjelpelige med å løse den ut. Får du den i retur så har du i allefall prøvd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Det vil kunne bli ansett som underslag eller ulovlig beføyelse, skulle jeg tro. Altså straffbart. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hvordan skal det å ikke sende klærene/sende de i oppkrav for de 1000 kronene hun skylder være underslag? Underslag av hva? Fra hvem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå